För högt soppatryck efter pumpbyte...

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
Ragge
Posts: 51
Joined: 28 Jul 2007, 15:11
Location: Östhammar
Contact:

För högt soppatryck efter pumpbyte...

Post by Ragge »

Bytte orginalsoppapumpen (E30) till en walbro 255 in-tank och trycket ökade till 4.8 kilo innan låg det på 3 kilo.
Försökte justera ner trycket med hjälp av en progresiv mallpassi, men det verkade som att 4.8 kilo var det lägsta möjliga...
Bytte reggen till orginal, trycket låg på 3 kilo en stund, men for sedan upp på 4.8 igen. :?

Vad göra?
Kan en annan regulator klara av att justera ner trycket?
Hur onyttigt för spridarna (370cc) är det att bli smiskade med detta tryck?

Tacksam för alla synpunkter!
Mvh Ragge
User avatar
Claes
Posts: 336
Joined: 20 Nov 2005, 18:16
Location: Västervik
Contact:

Post by Claes »

Nu vet inte jag hur din setup serut på din bil men det kan inte vara så att dimensionen på returen efter regulatorn är för liten?
Vilket i sin tur gör att det inte flödar undan så snabbt som det borde och så blir det högre tryck istället .
Last edited by Claes on 20 Apr 2009, 23:45, edited 1 time in total.
Projekt: Lambo orange Nissan 200sx +M30 3.5
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=26604

Sponsorer:
Assistancekåren
www.jkbildelar.se


www.Rabiatmotor.com
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Post by pizza »

Har du 4.8kg grundtryck så kommer det bli pannkaka när du får laddtryck, då kommer den inte orka flöda.

Asså, pumpen har ju inget med trycket att göra rent krasst, det är ju regulatorn som bestämmer trycket (så länge pumpen kan leverera det).
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Tyvärr har regulatorn en begränsning i sin tur, det verkar som att du har för högt flöde ut ur pumpen. Prova att rycka returen och spruta bensinen via en kort bit slang ned i en behållare. Om trycket sjunker då så är det returen, om trycket fortsätter vara högt så är det regulatorn.
User avatar
Ragge
Posts: 51
Joined: 28 Jul 2007, 15:11
Location: Östhammar
Contact:

Gällande soppatrycket.

Post by Ragge »

Efter några om-och-men så kom jag fram till att strypningen satt i returen i tanken. Provade jacka på en identisk tank från E30 och vipps så kunde jag ställa ner soppatrycket...
Attakerade returröret i tanken med tryckluft och *plong* så kunde jag reglera trycket efter det :D
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Tänkte väl, ska inte vara nåt problem med en walbro i en E30 med i övrigt original soppasystem :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Gällande soppatrycket.

Post by Nisse977 »

Ragge wrote:Efter några om-och-men så kom jag fram till att strypningen satt i returen i tanken. Provade jacka på en identisk tank från E30 och vipps så kunde jag ställa ner soppatrycket...
Attakerade returröret i tanken med tryckluft och *plong* så kunde jag reglera trycket efter det :D
Så det satt skit i röret eller vad var det som PLONGade? :D
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Ragge
Posts: 51
Joined: 28 Jul 2007, 15:11
Location: Östhammar
Contact:

Vet ej!

Post by Ragge »

Jag vet inte alls :?
Ingen annan som råkat ut för något liknande?
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Jag var med om samma problem på min E30..

Jag splittade upp returen innan den går in i tanken och drog en extra slang ner i pumparmaturen.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
keda
Posts: 284
Joined: 26 Sep 2009, 22:35
Location: Sävsjö

Post by keda »

Jag var med om nåt liknande på min e30 då jag fixade till soppansystemet på den..... helt plötsligt hade jag INGEN retur alls igenom originalslangen :-( så jag bytte ut den mot en annan o sen funkade det, även jag körde ner returen i pumpen direkt ;-)
Bra att det löste sej iaf, lycka till med resten nu!
MVH Keda
325 cab -94
320 i 2,7 turbo -88 såld
323 ia -85 skrot
325 cab -87 såld

full gas spar tid ;-)
User avatar
Ragge
Posts: 51
Joined: 28 Jul 2007, 15:11
Location: Östhammar
Contact:

Re: Gällande soppatrycket.

Post by Ragge »

Nisse977 wrote:
Ragge wrote:Efter några om-och-men så kom jag fram till att strypningen satt i returen i tanken. Provade jacka på en identisk tank från E30 och vipps så kunde jag ställa ner soppatrycket...
Attakerade returröret i tanken med tryckluft och *plong* så kunde jag reglera trycket efter det :D
Så det satt skit i röret eller vad var det som PLONGade? :D
Hehe, ja jag antar att det var något som satt i vägen :D
Har inte haft några problem med trycke efter plonget i vilket fall.
User avatar
Ragge
Posts: 51
Joined: 28 Jul 2007, 15:11
Location: Östhammar
Contact:

Re: För högt soppatryck efter pumpbyte...

Post by Ragge »

Vad är det med tankarna på E30?!
Igår fick jag hem ytterligare en ny soppapump, det räckte med att jag nämde "pump-byte" den här gången så tjoff åkte soppatrycket upp på 6bar
och motorn dränktes i soppa och vägrade starta...
Kom åter igen fram till att det var tanken som ströp returen. Attakerade den då med tryckluft och fick det då att släppa..
Kul om det händer mitt ute i igenstans! Måste bygga om den på något vis...
User avatar
Ragge
Posts: 51
Joined: 28 Jul 2007, 15:11
Location: Östhammar
Contact:

Re: För högt soppatryck efter pumpbyte...

Post by Ragge »

Stor_snurra wrote:Ni kör möjligtvis inte E85? Det löser ju upp en massa skit i soppasystemet som troligtvis täpper igen? Fräter ju på slangar också om dem inte är bytta till Alkoholmotståndiga.
De är det som är så skumt, att jag enbart kört på bf95. Men om några dagar så ska det i E85 i tanken, vi får se om det blir mer återkommande då :)
Post Reply