Slipa in vipparmar

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Slipa in vipparmar

Post by Franzén »

Hittade en liten filmsnutt från min favoritmotorfirma Costa Mesa R&D.
Han tar sig an nergångna vipparmar i denna filmen.
Men jag undrar en sak...

Borde man inte slipa längs med slitytan och inte tvärs?

http://www.youtube.com/watch?v=k5CV3pv1Bgo
Grr!
0706-419608
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

70 pers som har tittat men ingen av dessa har ens en fundering...
Grr!
0706-419608
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

Vart kommer din tanke på att det är bättre tvärsöver ? :)
han vill ju bara få klacken jämn och fin eller hur :)


mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Jag tänker ingen tanke om att det är bättre att slipa tvärs.
Tvärtom, jag vill mena att det är bättre att slipa längs vippans slitklack.

Om man tänker sig en körnare, den slipar man ju inte runt spetsen utan den slipas ju längs konan.

Min spontana känsla är att om man slipar längs vippans slitklack så minskar man det direkta slitaget och glidet ökar i jämförelse med om klacken är tvärslipad.

Man slipar ju inte kamnockarna på tvären tex.
Grr!
0706-419608
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

jag läste visst tvärtom vad du skrev haha.

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

robert wrote:Gissa hur original görs :)
Näe det har jag ingen lust med.
Grr!
0706-419608
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Är de inte ythärdade alls från fabrik?
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Jo dom är nog härdade eller om det är sinterstål.

Sen limmas dom nog fast på vippan eller så ligger dom med i gjutningen från början. Ser dock ut som någon form av limförband.
Grr!
0706-419608
Awpelqvist
Posts: 718
Joined: 07 Oct 2009, 04:33
Location: Luleå

Post by Awpelqvist »

fulingbusen wrote:Är de inte ythärdade alls från fabrik?
"They are hardend all the way through so you dont have to worry to go through som hardend surface"

säger han då så antar att man inte behöver oroa sig om ythärdning ;)
alla barnen gillar att åka polisbil, men det försvinner med åren.
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Där ja..

Man skall läsa allt i texter och man skall lyssna noga på allt som sägs.

Tydligen missade vi det sistnämnda.
Grr!
0706-419608
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Tjejen uppskattade inte slipljudet så jag fick snällt titta utan ljud. Jag är dock tveksam till att detta håller lika länge som org. Härdat material ska inte efterbearbetas, men det kanske blir marginellt sämre.
User avatar
Doktorn
Posts: 1459
Joined: 12 Dec 2005, 18:56
Location: Karlshamn

Post by Doktorn »

Härdninghen borde ju inte vara problem när man tänker på att man kan slipa av ett par mm på en volvokam och glatt bara köra med den =)

Men borde inte radien kunna bli lite las vegas?
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Det där med radien funderade jag med på en stund.
Men han har ju en så finurlig "vagga" som inte tillåter så mycket mer än en och samma radie.
Å andra sidan tror jag inte att radien är så jävla rocket science, bara den är mjuk och likadan över hela svepet.

Om man bygger en vipparms-slipmaskin så borde ju slitklacken slipas längs med arbetsrörelsen och inte tvärs.

Då kan man försöka få till en liknande vagga som John Edwards använder sig av.
Problemet blir bara att den kan knäa över och fastna i slipskivan.
Det är dåligt.
Det är troligen av den andledningen som som har utformat slipmaskinen som dom har gjort.

Man kan ju alltid ta konstruktionen ett steg längre med ett stopp som förhindrar vaggan att ta sig över pivo-vinkeln.

Jag måste rita lite på detta.

:D
Grr!
0706-419608
Awpelqvist
Posts: 718
Joined: 07 Oct 2009, 04:33
Location: Luleå

Post by Awpelqvist »

Franzén wrote:Det där med radien funderade jag med på en stund.
Men han har ju en så finurlig "vagga" som inte tillåter så mycket mer än en och samma radie.
Å andra sidan tror jag inte att radien är så jävla rocket science, bara den är mjuk och likadan över hela svepet.

Om man bygger en vipparms-slipmaskin så borde ju slitklacken slipas längs med arbetsrörelsen och inte tvärs.

Då kan man försöka få till en liknande vagga som John Edwards använder sig av.
Problemet blir bara att den kan knäa över och fastna i slipskivan.
Det är dåligt.
Det är troligen av den andledningen som som har utformat slipmaskinen som dom har gjort.

Man kan ju alltid ta konstruktionen ett steg längre med ett stopp som förhindrar vaggan att ta sig över pivo-vinkeln.

Jag måste rita lite på detta.

:D
borde ju inte vara så svårt precis som du säger! ska nog nästan ta och bygga en å renovera vipporna som jag har liggandes :D
alla barnen gillar att åka polisbil, men det försvinner med åren.
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Då är det kanske jävligt noga.

Men om man utgår från den radien som redan finns och endast reviderar ytan, så borde man hamna jävligt nära.

Jag skall ju inte slipa upp en helt ny radie utifrån ett helt nytt utgångsmaterial.
Grr!
0706-419608
Post Reply