Slipa in vipparmar
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Slipa in vipparmar
Hittade en liten filmsnutt från min favoritmotorfirma Costa Mesa R&D.
Han tar sig an nergångna vipparmar i denna filmen.
Men jag undrar en sak...
Borde man inte slipa längs med slitytan och inte tvärs?
http://www.youtube.com/watch?v=k5CV3pv1Bgo
Han tar sig an nergångna vipparmar i denna filmen.
Men jag undrar en sak...
Borde man inte slipa längs med slitytan och inte tvärs?
http://www.youtube.com/watch?v=k5CV3pv1Bgo
Grr!
0706-419608
0706-419608
Vart kommer din tanke på att det är bättre tvärsöver ?
han vill ju bara få klacken jämn och fin eller hur
mvh
han vill ju bara få klacken jämn och fin eller hur
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag tänker ingen tanke om att det är bättre att slipa tvärs.
Tvärtom, jag vill mena att det är bättre att slipa längs vippans slitklack.
Om man tänker sig en körnare, den slipar man ju inte runt spetsen utan den slipas ju längs konan.
Min spontana känsla är att om man slipar längs vippans slitklack så minskar man det direkta slitaget och glidet ökar i jämförelse med om klacken är tvärslipad.
Man slipar ju inte kamnockarna på tvären tex.
Tvärtom, jag vill mena att det är bättre att slipa längs vippans slitklack.
Om man tänker sig en körnare, den slipar man ju inte runt spetsen utan den slipas ju längs konan.
Min spontana känsla är att om man slipar längs vippans slitklack så minskar man det direkta slitaget och glidet ökar i jämförelse med om klacken är tvärslipad.
Man slipar ju inte kamnockarna på tvären tex.
Grr!
0706-419608
0706-419608
jag läste visst tvärtom vad du skrev haha.
mvh
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
-
- Posts: 718
- Joined: 07 Oct 2009, 04:33
- Location: Luleå
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
Det där med radien funderade jag med på en stund.
Men han har ju en så finurlig "vagga" som inte tillåter så mycket mer än en och samma radie.
Å andra sidan tror jag inte att radien är så jävla rocket science, bara den är mjuk och likadan över hela svepet.
Om man bygger en vipparms-slipmaskin så borde ju slitklacken slipas längs med arbetsrörelsen och inte tvärs.
Då kan man försöka få till en liknande vagga som John Edwards använder sig av.
Problemet blir bara att den kan knäa över och fastna i slipskivan.
Det är dåligt.
Det är troligen av den andledningen som som har utformat slipmaskinen som dom har gjort.
Man kan ju alltid ta konstruktionen ett steg längre med ett stopp som förhindrar vaggan att ta sig över pivo-vinkeln.
Jag måste rita lite på detta.
Men han har ju en så finurlig "vagga" som inte tillåter så mycket mer än en och samma radie.
Å andra sidan tror jag inte att radien är så jävla rocket science, bara den är mjuk och likadan över hela svepet.
Om man bygger en vipparms-slipmaskin så borde ju slitklacken slipas längs med arbetsrörelsen och inte tvärs.
Då kan man försöka få till en liknande vagga som John Edwards använder sig av.
Problemet blir bara att den kan knäa över och fastna i slipskivan.
Det är dåligt.
Det är troligen av den andledningen som som har utformat slipmaskinen som dom har gjort.
Man kan ju alltid ta konstruktionen ett steg längre med ett stopp som förhindrar vaggan att ta sig över pivo-vinkeln.
Jag måste rita lite på detta.
Grr!
0706-419608
0706-419608
-
- Posts: 718
- Joined: 07 Oct 2009, 04:33
- Location: Luleå
borde ju inte vara så svårt precis som du säger! ska nog nästan ta och bygga en å renovera vipporna som jag har liggandesFranzén wrote:Det där med radien funderade jag med på en stund.
Men han har ju en så finurlig "vagga" som inte tillåter så mycket mer än en och samma radie.
Å andra sidan tror jag inte att radien är så jävla rocket science, bara den är mjuk och likadan över hela svepet.
Om man bygger en vipparms-slipmaskin så borde ju slitklacken slipas längs med arbetsrörelsen och inte tvärs.
Då kan man försöka få till en liknande vagga som John Edwards använder sig av.
Problemet blir bara att den kan knäa över och fastna i slipskivan.
Det är dåligt.
Det är troligen av den andledningen som som har utformat slipmaskinen som dom har gjort.
Man kan ju alltid ta konstruktionen ett steg längre med ett stopp som förhindrar vaggan att ta sig över pivo-vinkeln.
Jag måste rita lite på detta.
alla barnen gillar att åka polisbil, men det försvinner med åren.