BMW e36 godkänd MED turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
BMW e36 godkänd MED turbo
Mycket gissningar och mycket rävspel har man hört talas om. men vart vänder jag mig för att få EXAKTA svar om vad för krav jag har på mig för att få e36 325 coupé godkänd med turbo.
kan man ringa någon?
ska finnas en bok säger folk, men jag vill gärna bolla frågorna med en levande individ.
Krävs det ett motorbyte så att m50 inte är att tänka på? för det är jag inte främmande för isf om det skulle göra att vissa hinder eliminerades.
kan man ringa någon?
ska finnas en bok säger folk, men jag vill gärna bolla frågorna med en levande individ.
Krävs det ett motorbyte så att m50 inte är att tänka på? för det är jag inte främmande för isf om det skulle göra att vissa hinder eliminerades.
sfro.se Finns säkert nummer till någon där. Boken finns där med.
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Sjögren Racing
- Posts: 729
- Joined: 29 Jul 2008, 21:38
- Location: Tingsryd
Det finns en compakt som är reggad med turbo.
Finns ett kryphål och det är att "bygga om" den till miljöbil och köra med E85 som bränsle, då får man byta styrsystem och turbo går att baka in i det hela.
Gustav Ulander har kommenterat denna bilen på något forum, minns inte vilket. Han sa att det är jobbigt men att det går och det är inget man skyltar med direkt.
Sök upp det han skrev, det går.
Finns ett kryphål och det är att "bygga om" den till miljöbil och köra med E85 som bränsle, då får man byta styrsystem och turbo går att baka in i det hela.
Gustav Ulander har kommenterat denna bilen på något forum, minns inte vilket. Han sa att det är jobbigt men att det går och det är inget man skyltar med direkt.
Sök upp det han skrev, det går.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Som sagt Pelko svarade på din fråga..
Dock går det med m50 turbo motor plus e85.
Men du kommer hade det svårt med att regga med så " lite " effekt i motorn. Max mellan 310-321 hk med din vikt på bilen är det max.
Svårt att hålla ner så att säga då personalen som bromsar bilarna inte är dumma i huvet. Vem fan kör med 0.3 bar ?
Så byggs det ett hej kom och hjälp mig grenrör och 2 wastegates osv så kommer inte mottrycket vara ett problem. Så sa Gustaf från sfro Västmanland när jag frågade så jag skippar allt med det och reggar bara med e85 och utbytt motor och styrsystem dvs ombyggt fordon med allt vad det innebär.
Om du nu inte hittar en bmw turbo motor med dom rätt hk antalet osv.
Så gå på Pelkos svar.. Det går. Men en del jobb.
Dock går det med m50 turbo motor plus e85.
Men du kommer hade det svårt med att regga med så " lite " effekt i motorn. Max mellan 310-321 hk med din vikt på bilen är det max.
Svårt att hålla ner så att säga då personalen som bromsar bilarna inte är dumma i huvet. Vem fan kör med 0.3 bar ?
Så byggs det ett hej kom och hjälp mig grenrör och 2 wastegates osv så kommer inte mottrycket vara ett problem. Så sa Gustaf från sfro Västmanland när jag frågade så jag skippar allt med det och reggar bara med e85 och utbytt motor och styrsystem dvs ombyggt fordon med allt vad det innebär.
Om du nu inte hittar en bmw turbo motor med dom rätt hk antalet osv.
Så gå på Pelkos svar.. Det går. Men en del jobb.
Det är en tolkningsfråg. Man kan göra 2 bilar och ena godkänner dom inte.
Är som pelko säger ett kryphål där få personer har tagit chansen. Helt omöjligt är det inte utan beror på vem som besiktigar och hur den personen tolkar reglerna.
Är som pelko säger ett kryphål där få personer har tagit chansen. Helt omöjligt är det inte utan beror på vem som besiktigar och hur den personen tolkar reglerna.
Kristian Svendsen
Tel: 0735008489
BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
Tel: 0735008489
BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
TreLingon wrote:Som sagt Pelko svarade på din fråga..
Dock går det med m50 turbo motor plus e85.
Men du kommer hade det svårt med att regga med så " lite " effekt i motorn. Max mellan 310-321 hk med din vikt på bilen är det max.
Svårt att hålla ner så att säga då personalen som bromsar bilarna inte är dumma i huvet. Vem fan kör med 0.3 bar ?
Så byggs det ett hej kom och hjälp mig grenrör och 2 wastegates osv så kommer inte mottrycket vara ett problem. Så sa Gustaf från sfro Västmanland när jag frågade så jag skippar allt med det och reggar bara med e85 och utbytt motor och styrsystem dvs ombyggt fordon med allt vad det innebär.
Om du nu inte hittar en bmw turbo motor med dom rätt hk antalet osv.
Så gå på Pelkos svar.. Det går. Men en del jobb.
som min är nu så lämnade den 300hk vid 0,5xbar. så den biten lär ju inte vara några problem alls. och det var vid 7000rpm. var typ bara de sista varven som det inte orkade hålla det nere för annars var det knappt 0.5. så jag skulle ju kunna ha varvstoppet på 6500 eller kanske t.o.m lite lägre om det är tillåtet. eller en något större WG än den 38mm jag har nu.
MEN jag tänker inte åka E85. skulle iofs kunna göra det till regbesiktningen och sen aldrig mer. men det är väl inte lagligt det heller. eller så får man slå i e85 vid bes. det är ju en enkel manöver. men ändå inte på det viset jag vill ha det. jag vill ha ett regpapper. det enda jag kan tumma på är att regga med ett lägre ladd än jag tänker använda sen.
Jag vill även veta till 110% att det räcker med ett eftermarknadssprut och E85 i tanken på min turk nu för att den garanterat ska rulla rakt igenom bes. INTE kanske. det ska inte behöva vara ett lotto för då är insatsen för hög. då kan jag lik väl regga med en annan motor om jag ändå får nedslag av sbp.
Ascona 400 wrote:E85 konvertering och turbo känns mer eller mindre omöjligt, det är väl ändå max 5% mer effekt som gäller vid konvertering..
stämmer det så är det ju 100% omöjligt. om man inte svetsar fast impellern i avgashuset.
får man det? eller så får man ju förstöra den på något annat vis. kröka om impellerbladen ordentligt. kan ju kvitta på kinesaggregatet
Last edited by Grefven on 20 Dec 2010, 20:30, edited 1 time in total.
ypperligare en fråga.
kan jag ta en turbomotor från exempelvis en volvo som har under 191hk som min e36a har och saken blir helt plötsligt jätteenkel?
får jag åka eftermarknadssprut eller jag måste ha ett volvo originalsprut.
vad är maximala effektsiffran? det går fetbort med en 230hk audi 5:a? eller en 280hk japsturbomaskin?
kan jag ta en turbomotor från exempelvis en volvo som har under 191hk som min e36a har och saken blir helt plötsligt jätteenkel?
får jag åka eftermarknadssprut eller jag måste ha ett volvo originalsprut.
vad är maximala effektsiffran? det går fetbort med en 230hk audi 5:a? eller en 280hk japsturbomaskin?
du får väl aldrig överskrida 15kw/100kg hur man än gör?
Det är den man får rätta sig efter
tror att om man väljer någon annan motor så måste man köra med orginal sprut, om man inte kör med då e85 och reggar med det, då kan du köra med ett eftermarknassprut så har jag fått det förklarat för mig, men slå gustav en signal, han e jätte trevlig och hjälper gärna till med allt som inte har med att montera en t5 motor i en 240/740 haha
Mvh
Det är den man får rätta sig efter
tror att om man väljer någon annan motor så måste man köra med orginal sprut, om man inte kör med då e85 och reggar med det, då kan du köra med ett eftermarknassprut så har jag fått det förklarat för mig, men slå gustav en signal, han e jätte trevlig och hjälper gärna till med allt som inte har med att montera en t5 motor i en 240/740 haha
Mvh