BMW e36 godkänd MED turbo

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Grefven

BMW e36 godkänd MED turbo

Post by Grefven »

Mycket gissningar och mycket rävspel har man hört talas om. men vart vänder jag mig för att få EXAKTA svar om vad för krav jag har på mig för att få e36 325 coupé godkänd med turbo.

kan man ringa någon?

ska finnas en bok säger folk, men jag vill gärna bolla frågorna med en levande individ.

Krävs det ett motorbyte så att m50 inte är att tänka på? för det är jag inte främmande för isf om det skulle göra att vissa hinder eliminerades.
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

kan väl testa ringa Gustav Ulander på Sfro aka therealpinto

070-560 54 19 har jag för mig att han har


Mvh
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

sfro.se Finns säkert nummer till någon där. Boken finns där med.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Sjögren Racing
Posts: 729
Joined: 29 Jul 2008, 21:38
Location: Tingsryd

Post by Sjögren Racing »

Jag har SFRO´s bygghandbok här Grefven.PMa ev frågor så ska jag kolla


Edit:enligt boken får du inte modifiera en icke turbomotor till turbo.
Så enda chansen är att byta till en org.turbomaskin.
076-0308240
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Det finns en compakt som är reggad med turbo.

Finns ett kryphål och det är att "bygga om" den till miljöbil och köra med E85 som bränsle, då får man byta styrsystem och turbo går att baka in i det hela.

Gustav Ulander har kommenterat denna bilen på något forum, minns inte vilket. Han sa att det är jobbigt men att det går och det är inget man skyltar med direkt.

Sök upp det han skrev, det går.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

jag har mailat till sfro ang just detta. Som jag har förstått det så ska Det gå om man samtidigt reggar till e85. Boken har jag men den har man mer nytta av om man ska bygga amatörbyggt fordon mm
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Post by TreLingon »

Som sagt Pelko svarade på din fråga..
Dock går det med m50 turbo motor plus e85.

Men du kommer hade det svårt med att regga med så " lite " effekt i motorn. Max mellan 310-321 hk med din vikt på bilen är det max.
Svårt att hålla ner så att säga då personalen som bromsar bilarna inte är dumma i huvet. Vem fan kör med 0.3 bar ? :lol:

Så byggs det ett hej kom och hjälp mig grenrör och 2 wastegates osv så kommer inte mottrycket vara ett problem. Så sa Gustaf från sfro Västmanland när jag frågade så jag skippar allt med det och reggar bara med e85 och utbytt motor och styrsystem dvs ombyggt fordon med allt vad det innebär.

Om du nu inte hittar en bmw turbo motor med dom rätt hk antalet osv.

Så gå på Pelkos svar.. Det går. Men en del jobb.
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

Det är en tolkningsfråg. Man kan göra 2 bilar och ena godkänner dom inte.

Är som pelko säger ett kryphål där få personer har tagit chansen. Helt omöjligt är det inte utan beror på vem som besiktigar och hur den personen tolkar reglerna.
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Gustaf Ullander på SFRO är den som verkar vara mest insatt i turbofrågor av dom som ja pratat med på SFRO, så ja rekomenerar oxå honom.
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

Troligen lär man väl måsta regga som ombyggt fordon samtidigt för att kunna ändra effekten
V8
Grefven

Post by Grefven »

TreLingon wrote:Som sagt Pelko svarade på din fråga..
Dock går det med m50 turbo motor plus e85.

Men du kommer hade det svårt med att regga med så " lite " effekt i motorn. Max mellan 310-321 hk med din vikt på bilen är det max.
Svårt att hålla ner så att säga då personalen som bromsar bilarna inte är dumma i huvet. Vem fan kör med 0.3 bar ? :lol:

Så byggs det ett hej kom och hjälp mig grenrör och 2 wastegates osv så kommer inte mottrycket vara ett problem. Så sa Gustaf från sfro Västmanland när jag frågade så jag skippar allt med det och reggar bara med e85 och utbytt motor och styrsystem dvs ombyggt fordon med allt vad det innebär.

Om du nu inte hittar en bmw turbo motor med dom rätt hk antalet osv.

Så gå på Pelkos svar.. Det går. Men en del jobb.


som min är nu så lämnade den 300hk vid 0,5xbar. så den biten lär ju inte vara några problem alls. och det var vid 7000rpm. var typ bara de sista varven som det inte orkade hålla det nere för annars var det knappt 0.5. så jag skulle ju kunna ha varvstoppet på 6500 eller kanske t.o.m lite lägre om det är tillåtet. eller en något större WG än den 38mm jag har nu.

MEN jag tänker inte åka E85. skulle iofs kunna göra det till regbesiktningen och sen aldrig mer. men det är väl inte lagligt det heller. eller så får man slå i e85 vid bes. det är ju en enkel manöver. men ändå inte på det viset jag vill ha det. jag vill ha ett regpapper. det enda jag kan tumma på är att regga med ett lägre ladd än jag tänker använda sen.

Jag vill även veta till 110% att det räcker med ett eftermarknadssprut och E85 i tanken på min turk nu för att den garanterat ska rulla rakt igenom bes. INTE kanske. det ska inte behöva vara ett lotto för då är insatsen för hög. då kan jag lik väl regga med en annan motor om jag ändå får nedslag av sbp.
Grefven

Post by Grefven »

Ascona 400 wrote:E85 konvertering och turbo känns mer eller mindre omöjligt, det är väl ändå max 5% mer effekt som gäller vid konvertering..


stämmer det så är det ju 100% omöjligt. om man inte svetsar fast impellern i avgashuset.

får man det? eller så får man ju förstöra den på något annat vis. kröka om impellerbladen ordentligt. kan ju kvitta på kinesaggregatet
Last edited by Grefven on 20 Dec 2010, 20:30, edited 1 time in total.
Grefven

Post by Grefven »

får iaf ringa gustav. han lär ju kunna räta ut några frågetecken.
Grefven

Post by Grefven »

ypperligare en fråga.

kan jag ta en turbomotor från exempelvis en volvo som har under 191hk som min e36a har och saken blir helt plötsligt jätteenkel?

får jag åka eftermarknadssprut eller jag måste ha ett volvo originalsprut.



vad är maximala effektsiffran? det går fetbort med en 230hk audi 5:a? eller en 280hk japsturbomaskin?
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

du får väl aldrig överskrida 15kw/100kg hur man än gör?
Det är den man får rätta sig efter

tror att om man väljer någon annan motor så måste man köra med orginal sprut, om man inte kör med då e85 och reggar med det, då kan du köra med ett eftermarknassprut så har jag fått det förklarat för mig, men slå gustav en signal, han e jätte trevlig och hjälper gärna till med allt som inte har med att montera en t5 motor i en 240/740 haha


Mvh
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

fick svar nu. motor, låda, bakaxel o bromssytem måste vara utbytt till kralligare prylar. det ska sitta en turbo som motsvarar en standard bil. det ska finnas bromspapper. Detta gäller vid reggning av e85 o turbo
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
Post Reply