På tal om olyckor på jobbet,jag har jobbat på samma ställe i 17år och vi har varit ganska skonade från dom men nu i våras hände en otrevlig grej,jobbarkompisen som svarvat support i 30år körde i ss2377 (långspånigt),han missade en spåna som ringlat ner på golvet och linda sig bakom chucken i ca:700 varv,gick runt bägge hälsenorna och slet av senor i den ena,var 2 otäcka sår i längden 5-7cm styck,han vart hemma 3 månader,vi kör en massa "tokiga" jobb som det blir fina smällar av om nått går fel,ofta väger arbetsstyckena en hel del i förhållande till vad svarvarna är gjorda för,kika på dessa 2 videos från jobbet.
Fy fan va jag håller mig långt bort ifrån sådana jobb.
Visst, det har dammat till i chucken för mig med, men oftast med plast uppsatt.
Kan vara elakt det med, men långt ifrån så elakt som när en stålbit kommer farande.
Försöker alltid hålla så rent i maskin som det bara går.
Har bra ordning på alla tillbehör och verktyg.
Inbillar mig att det hjälper mig att eliminera eventuella tillbud.
Min bromsskivesvarv är snäppet farligare än den stora maskinen, den är helt öppen och stark utav bara fan.
Ändå är man där och känner på ytan under körning.
Måste be John (Sbuddz) bygga på mer säkerhet på dom.
Franzén wrote:
Min bromsskivesvarv är snäppet farligare än den stora maskinen, den är helt öppen och stark utav bara fan.
Ändå är man där och känner på ytan under körning.
Måste be John (Sbuddz) bygga på mer säkerhet på dom.
Ja de där känner jag igen! jag brukar stoppa in handen med sandpapper och hasa av lite smått då jag svarvat trummor, och det brukar hugga tag titt som tätt, vette fan om jag törs längre efter ha tittat på allt de här
Mikael Östlund- Det va ju inte KLOCKAN som skulle bli turbokonverterad!?
En firma som jag jobade för förut han skulle stoppa sin ved såg igenom att som han gjort ialla alla år, stoppa motorn när han stängde av den, var bara det att den gång hade han gummi handskar på sig.
behvöer jag nämna attd et blev kaos, tror han dock är bättre ida tog över ett halv år innan man såg han igen, tror han drog sönder händerna:=(((