vad för svets behövs för att svetsa rostfritt avgas?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Nemesis_turbo

Post by Nemesis_turbo »

jag har mison och rostfri tråd funkar skitfint
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
stenure

Post by stenure »

Thörn wrote:vad är det för gas till TIG/rostfritt? samma som man kör med mig/rostfritt.?
Argon
Gustafsson
Admin

Post by Gustafsson »

Går även att köra med Mison AR
uranium

Post by uranium »

När ni ändå tar upp kina-TIG. Finns det nå prisvärda kina-MIG? Ska bara ha den att laga lite rost och svetsa vissa mindre grejer hemma i hobbygaraget.

Sorry för OT.
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
P.Herrdahl

Post by P.Herrdahl »

Gustafsson wrote:Går även att köra med Mison AR
Om gasen kommer från AGA, ja. Mison heter gasen från AGAs modell serie och det betyder igentligen att det är en miljögas från dom som ej är/mindre skadligt emot ozonet.

Mvh

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
Gustafsson
Admin

Post by Gustafsson »

Jag vet ej om det är bättre för miljön,men det är bättre för mej som andas när jag kör med mison ar som skydds gas.

Står då ingen om det skall vara bättre för ozonlaget i deras data blad.

MISON® skyddsgaser - skyddar svetsaren och svetsen
Skyddsgaserna har i huvudsak utvecklats för att skydda svetsen. Utvecklingen av dessa och optimering av svetsprocessen har dessvärre gjort att mängden ozon som bildas vid svetsningen ökar. Med MISON® skyddsgaser ozonhalterna kan hållas nere, samtidigt som optimal prestanda erhålls.

Ozon är en starkt oxiderande gas. EEA (European Environmental Agency), ett miljöorgan inom EU, hävdar att ozon är en hälsofara. Man anger att typiska symptom vid korttidsexponering för ozon är irritation i ögon och svalg, hosta, inflammation i lungor och andningssvårigheter.

Enligt EEA återhämtar sig kroppen snabbt efter exponering av för höga ozonhalter men vid upprepad exponering kan bestående skador uppstå på lungvävnaden. Det hygieniska nivågränsvärdet (den högsta godtagbara genomsnittshalten av ett ämne i inandningsluften under en arbetsdag) är så lågt som 0,1 ppm eller 0,00001%. Redan halter under gränsvärdet kan ge symptom hos känsliga personer, t ex astmatiker.

Så fungerar MISON®
Gemensamt för MISON®-skyddsgaserna är att de innehåller en noga avvägd tillsats av kvävemonoxid som mycket lätt reagerar med ozon och bildar syrgas och kvävedioxid. MISON® angriper problemet direkt vid källan, det vill säga att ozonet försvinner i samma stund det bildas. Mer än tjugo års erfarenhet har visat att svetsarens arbetsmiljö förbättras avsevärt om man effektivt lyckas reducera ozonhalten vid svetsning. Oberoende undersökningar har visat att MISON fungerar i praktiken och verkligen sänker ozonhalten i andningszonen.

MISON skyddsgaser är ett exempel på hur man kan uppnå en renare och bättre arbetsmiljö utan att göra avkall på vare sig produktivitet eller kvalitet. En förbättrad arbetsmiljö kan också leda till ökad produktivitet pga mindre antal kortpauser, och eventuell frånvaro från arbetet på grund av sjukdom eller skada.
Krillian

Post by Krillian »

Har lite frågar ang denna svets.

http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/ ... 16638.html

Är det något vettigt med tanke på priset? Plasma skära är det bra att ha ? Går det och svetsa alu så som tryckrör/insug? utan att den blir för "liten"
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
stenure

Post by stenure »

Krillian wrote:Har lite frågar ang denna svets.

http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/ ... 16638.html

Är det något vettigt med tanke på priset? Plasma skära är det bra att ha ? Går det och svetsa alu så som tryckrör/insug? utan att den blir för "liten"
Jag köpte en sådan fast utan puls och plasma.
Känner att man skulle ha haft en med puls. Plasman hade jag struntat i, men är ju väldigt smidigt. Och den funkar bra till tryckrör osv. Det enda är väll att jag inte gillar linde-paketet är ju stora mod., Migatronic har ett som är väldigt smidigt, vridbart huvud och hals.
Krillian

Post by Krillian »

Vridbart huvud är faktiskt bekvämt, köpte det till min vanliga kemppi DC tig. Inte svetsat så mycket men det underlättade något.

Skulle kanske sparat och köpt sig en sådan maskin.
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
Post Reply