Skillnad M50 och M52 oljepump.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Skillnad M50 och M52 oljepump.

Post by Bäckis »

Som rubrik. Någon som har en av var och kan jämföra?

Det har äntligen kommit Febipumpar till dessa motorer så man slipper betala så in i helvete som en M50 pump kostar på BMW. De har olika nummer så jag undrar vad skillnaden är, för rent mekaniskt passar de ju.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
bmw-m535
Posts: 87
Joined: 11 Dec 2006, 22:36
Location: Norge

oljpump

Post by bmw-m535 »

vet ar det i alla fall ar større skovlar i m52 pumpen, så ger lite mere mengda med olja. prøvde at montera dit på et m50 blokk men kunn 2 av bullthålen passade.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Aha, så den går inte ens att montera. Då lägger jag bara upp m50 som lagervara.

Tack för hjälpen!
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
bmw-m535
Posts: 87
Joined: 11 Dec 2006, 22:36
Location: Norge

Post by bmw-m535 »

skal inte saga 100% at det inte går, men på mitt m50 blokk utan vanos så gikk det inte at få dit m52 oljepumpen, dom såg helt identiska ut, skilde bara nån valdigt få millimeter for at få i siste bulten. synd sidan m52 oljepumpen såg ut til at kunde levere mer olja.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

s50 3.0 pumpen passar iaf m50 med lite modds, kommer inte ihåg hur men det var något med hålen där med..
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Post by Loordan »

Jag använde m52 oljepump på m50 block.
pumpen från m52 var lite friskare.
fick fila ur ca 2mm på ett hål,
gjutningen såg likadan ut förutom det hålet
som var borrat lite offset,så material finns
att ta av.såg att m50 innre och
yttre rotor är samma som s50 92-95 enl
etk,men något skiljer pumpen fr m50 till s50.

http://bmwfans.info/parts/catalog/11411722905/
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
odd
Posts: 574
Joined: 08 Feb 2009, 23:53

Post by odd »

Det har äntligen kommit Febipumpar till dessa motorer så man slipper betala så in i helvete som en M50 pump kostar på BMW
kommer den att ha bättre flöde eller e de bara priset som är billigare?
E30 M50 Turbo

070-554 85 15
User avatar
Pyrro
Posts: 426
Joined: 18 Jun 2010, 15:49
Location: Sundsvall

Post by Pyrro »

Jo. Vore intressant att veta vad en sådan skulle braka lös på.
UR-S4
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Post by JErngren »

Såg detta i Paddes "Gatbilar" projekttråd med en M52 oljepump till M50 motorn.

Image
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
just_mee84
Posts: 319
Joined: 22 Jul 2007, 16:56
Location: uddevalla
Contact:

Post by just_mee84 »

När kan man beställa pumpen från webshopen?? skulle behöva handla en snart.

Kollade på realoem och söker man på pump nr från en 325:a så passar den även i 328 och m3?? men söker man på 328:ans nummer så passar bara den 320,323 och 328. Verka rätt mysko???
Hade ju vart fint med en kraftigare oljepump
Alex sundberg
Tel: 0735640156
http://www.garaget.org/alex84
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Om man filar hålet, är det då ett hål som inte har styrstift? Det är väldigt viktigt att den sitter helt rakt, därav styrstift.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Post by E30Anders »

Om bilden stämmer så är det bakre hålet som är filat och styrhylsorna sitter ju i dom två främre, så det bör ju va lugnt....

Mvh/ Anders
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Är då rotorerna i pumpen större så är det en enkel och prisvärd modifiering.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
fredde.s
Posts: 104
Joined: 13 Jan 2008, 21:32
Location: över hela världen

Post by fredde.s »

tjenna!

nu när vi ändå har det uppe, hur får man lättast av drevet till oljepumpen? min tank var att montera pumpen och kedjan på veven, sen låser man veven så kan inte heller drevet snurra och då kan man enkelt lossa muttern till drevet, men när ja lösnat den en anning sen var det precis som om den skar, för sen kunde jag varken spänna eller lösna den,

finns det något Indianknep eller har gängorna skurit?

mvh Fredric
Fredric
kimplan
Posts: 167
Joined: 15 Apr 2009, 21:22
Location: Malmö

Post by kimplan »

fredde.s wrote:tjenna!

nu när vi ändå har det uppe, hur får man lättast av drevet till oljepumpen? min tank var att montera pumpen och kedjan på veven, sen låser man veven så kan inte heller drevet snurra och då kan man enkelt lossa muttern till drevet, men när ja lösnat den en anning sen var det precis som om den skar, för sen kunde jag varken spänna eller lösna den,

finns det något Indianknep eller har gängorna skurit?

mvh Fredric
muttern till drevet på oljepumpen är felgängad så lossas åt höger
Kim Pålsson
E30 M60B40 med rotrex c38 kompressor 508whp
Såld: BMW 328 E36 turbo touring helsmidd 800hk 869nm
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

nu kan det ju bero på vad som helst igentligen, men när jag åkte av axeln på min oljepump under provkörningen kvällen innan actionmeet så var det en uppfilad m52 pump som jag åkte..

vet visserligen fortfarande inte varför den gick pajj.. styrstiften sitter ju i de främre bulthålen..

Image
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
fredde.s
Posts: 104
Joined: 13 Jan 2008, 21:32
Location: över hela världen

Post by fredde.s »

kimplan wrote:
fredde.s wrote:tjenna!

nu när vi ändå har det uppe, hur får man lättast av drevet till oljepumpen? min tank var att montera pumpen och kedjan på veven, sen låser man veven så kan inte heller drevet snurra och då kan man enkelt lossa muttern till drevet, men när ja lösnat den en anning sen var det precis som om den skar, för sen kunde jag varken spänna eller lösna den,

finns det något Indianknep eller har gängorna skurit?

mvh Fredric
muttern till drevet på oljepumpen är felgängad så lossas åt höger
såja där fick ja svar på de, med andra ord har ja nog klöddat till det då :roll:

tack för svar

mvh
Fredric
Post Reply