Skillnad M50 och M52 oljepump.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Skillnad M50 och M52 oljepump.
Som rubrik. Någon som har en av var och kan jämföra?
Det har äntligen kommit Febipumpar till dessa motorer så man slipper betala så in i helvete som en M50 pump kostar på BMW. De har olika nummer så jag undrar vad skillnaden är, för rent mekaniskt passar de ju.
Det har äntligen kommit Febipumpar till dessa motorer så man slipper betala så in i helvete som en M50 pump kostar på BMW. De har olika nummer så jag undrar vad skillnaden är, för rent mekaniskt passar de ju.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Aha, så den går inte ens att montera. Då lägger jag bara upp m50 som lagervara.
Tack för hjälpen!
Tack för hjälpen!
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Jag använde m52 oljepump på m50 block.
pumpen från m52 var lite friskare.
fick fila ur ca 2mm på ett hål,
gjutningen såg likadan ut förutom det hålet
som var borrat lite offset,så material finns
att ta av.såg att m50 innre och
yttre rotor är samma som s50 92-95 enl
etk,men något skiljer pumpen fr m50 till s50.
http://bmwfans.info/parts/catalog/11411722905/
pumpen från m52 var lite friskare.
fick fila ur ca 2mm på ett hål,
gjutningen såg likadan ut förutom det hålet
som var borrat lite offset,så material finns
att ta av.såg att m50 innre och
yttre rotor är samma som s50 92-95 enl
etk,men något skiljer pumpen fr m50 till s50.
http://bmwfans.info/parts/catalog/11411722905/
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
Richard Loord
0768396509
-
- Posts: 319
- Joined: 22 Jul 2007, 16:56
- Location: uddevalla
- Contact:
När kan man beställa pumpen från webshopen?? skulle behöva handla en snart.
Kollade på realoem och söker man på pump nr från en 325:a så passar den även i 328 och m3?? men söker man på 328:ans nummer så passar bara den 320,323 och 328. Verka rätt mysko???
Hade ju vart fint med en kraftigare oljepump
Kollade på realoem och söker man på pump nr från en 325:a så passar den även i 328 och m3?? men söker man på 328:ans nummer så passar bara den 320,323 och 328. Verka rätt mysko???
Hade ju vart fint med en kraftigare oljepump
Om man filar hålet, är det då ett hål som inte har styrstift? Det är väldigt viktigt att den sitter helt rakt, därav styrstift.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
tjenna!
nu när vi ändå har det uppe, hur får man lättast av drevet till oljepumpen? min tank var att montera pumpen och kedjan på veven, sen låser man veven så kan inte heller drevet snurra och då kan man enkelt lossa muttern till drevet, men när ja lösnat den en anning sen var det precis som om den skar, för sen kunde jag varken spänna eller lösna den,
finns det något Indianknep eller har gängorna skurit?
mvh Fredric
nu när vi ändå har det uppe, hur får man lättast av drevet till oljepumpen? min tank var att montera pumpen och kedjan på veven, sen låser man veven så kan inte heller drevet snurra och då kan man enkelt lossa muttern till drevet, men när ja lösnat den en anning sen var det precis som om den skar, för sen kunde jag varken spänna eller lösna den,
finns det något Indianknep eller har gängorna skurit?
mvh Fredric
Fredric
muttern till drevet på oljepumpen är felgängad så lossas åt högerfredde.s wrote:tjenna!
nu när vi ändå har det uppe, hur får man lättast av drevet till oljepumpen? min tank var att montera pumpen och kedjan på veven, sen låser man veven så kan inte heller drevet snurra och då kan man enkelt lossa muttern till drevet, men när ja lösnat den en anning sen var det precis som om den skar, för sen kunde jag varken spänna eller lösna den,
finns det något Indianknep eller har gängorna skurit?
mvh Fredric
Kim Pålsson
E30 M60B40 med rotrex c38 kompressor 508whp
Såld: BMW 328 E36 turbo touring helsmidd 800hk 869nm
E30 M60B40 med rotrex c38 kompressor 508whp
Såld: BMW 328 E36 turbo touring helsmidd 800hk 869nm
nu kan det ju bero på vad som helst igentligen, men när jag åkte av axeln på min oljepump under provkörningen kvällen innan actionmeet så var det en uppfilad m52 pump som jag åkte..
vet visserligen fortfarande inte varför den gick pajj.. styrstiften sitter ju i de främre bulthålen..
vet visserligen fortfarande inte varför den gick pajj.. styrstiften sitter ju i de främre bulthålen..
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
såja där fick ja svar på de, med andra ord har ja nog klöddat till det dåkimplan wrote:muttern till drevet på oljepumpen är felgängad så lossas åt högerfredde.s wrote:tjenna!
nu när vi ändå har det uppe, hur får man lättast av drevet till oljepumpen? min tank var att montera pumpen och kedjan på veven, sen låser man veven så kan inte heller drevet snurra och då kan man enkelt lossa muttern till drevet, men när ja lösnat den en anning sen var det precis som om den skar, för sen kunde jag varken spänna eller lösna den,
finns det något Indianknep eller har gängorna skurit?
mvh Fredric
tack för svar
mvh
Fredric