Nisse977 wrote:Jaha där ser man! Vad har du för setup då? Jag har helsmitt och Z45, fullradiesäten, lätt portad, 3tums avgassystem hela vägen inkl downpipe.
Har 846cc spridare, och du? Är det inte så att spridare räcker till den nya turbon om man håller sig på samma laddtryck? En SC62 är effektivare = lite lättare för avgaserna att "driva" så att säga. = Mer effekt på hjulen vid samma laddtryck och samma bränsleåtgång? Eller har jag fel
Vad hade du för laddtryck för att nå dina 545hk och 685Nm?
Är nog ganska exakt samma setup som din då, fast min är grovt putsad i toppen. Fick porta upp insuget rejält för att matcha toppen. Åker 1000cc spridare.
Laddar 1,5 på toppen har jag för mig, 1,2-1,3 i mellanregistret.
Håller igen lite på laddtryck i mellanregistret för kopplingen gilla inte vridet..
Borde väll gå åt mera sås vid samma laddtryck, då en större turbo flyttar större mängd luft vid samma tryck som en mindre?
Vore rolig att prova!
Han bara 100mil med min i höst, så ska utvärdera denna setup nästa sommar, innan det ev blir några ändringar
JonasH88 wrote:Är nog ganska exakt samma setup som din då, fast min är grovt putsad i toppen. Fick porta upp insuget rejält för att matcha toppen. Åker 1000cc spridare.
Laddar 1,5 på toppen har jag för mig, 1,2-1,3 i mellanregistret. Håller igen lite på laddtryck i mellanregistret för kopplingen gilla inte vridet..
Borde väll gå åt mera sås vid samma laddtryck, då en större turbo flyttar större mängd luft vid samma tryck som en mindre?
Vore rolig att prova!
Han bara 100mil med min i höst, så ska utvärdera denna setup nästa sommar, innan det ev blir några ändringar
Då fick du en hel del mer effekt än mig om man ser till det lägre laddtrycket du använder. Jag kunde dock köra på med 1,8bar hela vägen utan problem med kopplingen. Har Sachs 618 och 6-puckad sinter
Det jag är ute efter mest med en SC62 är att få samma effekt ur motorn vid ett lägre laddtryck = mindre stress för prylarna. Men självklart är det alltid kul att "se vad den ger på max" eller så långt soppan räcker.
Sist jag var ute och körde tvekade motorn på full gas på femman, precis som den fick för lite bränsle, kanske är bränslefiltren täppta eller nått, ska kolla på det innan jag kör vidare.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Bmwandreas wrote:Inte om man byter till en turbo med mindre mottryck.
Ungefär så var min tanke, alltså om motorns effekt av ett visst laddtryck inte äts upp lika mycket till att driva överladdaren så borde mer komma ut på hjulen utan att det går åt mer soppa för det?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
I går ble min Audi 80 Quattro bromsat med en 6265 billet T4 .81 A/R(tyvärr inte turbo från PPF)
3B block med 81,5mm JE kolvar
H-stakar
Original oportad topp
Originale ventiler inn/ut
Jonus Kammar
Originalt 3B innsug och spjällhus
Furans grenrør
sachs race tryckplatta
enkel sinterlamell ofjadrat
660WHP och 710WNM @ 2,5bar Bromsat i dynapack på alla fyra hjulen.
Turbo var inte tom, och mer effekt var mulig, men ägaren (jäg) fikk homofila tendenser och ville inte ha mer tryck
Nästa storlek på T4 hus blir 0.68 A/R och det blir kanske lite litet. Beror på hur mycket effekt du ska ha. Bästa är att börja litet och mäta mottryck.
Ok, det er jo smidd botten med z45 på e85, så man vil jo ha så mye det går med de prylar man har
Skiljer det mycket på huset i respons? Kommer til å gå gate / bane og minimalt / inget på strippen..