M5 E39 -Hur dyr att äga?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
JWSE30
Posts: 812
Joined: 26 Dec 2006, 20:37
Location: Karlskrona

Post by JWSE30 »

Casy wrote:
JWSE30 wrote:www.atava.se brukar ha bra priser för yngre folk med roliga bilar.

Har mina bilar försäkrade där, har inte hittat nåt billigare alternativ.

Dock så har jag ju aldrig behövt nyttja försäkringen så vet inte hur bra dom är när det väl gäller.

mvh

atava har lagt ner som de verkar, iaf med bilförsäkringar


har min bil försäkrad där så det tror jag inte :P
BMW E46 330xd


Jonas Wiktorsson Samuelsson
0733800160
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

De har lagt ner för nya kunder.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

JWSE30 wrote:
Casy wrote:
JWSE30 wrote:www.atava.se brukar ha bra priser för yngre folk med roliga bilar.

Har mina bilar försäkrade där, har inte hittat nåt billigare alternativ.

Dock så har jag ju aldrig behövt nyttja försäkringen så vet inte hur bra dom är när det väl gäller.

mvh

atava har lagt ner som de verkar, iaf med bilförsäkringar


har min bil försäkrad där så det tror jag inte :P

Trygg-hansa har tagit över, men du har kvar bilen hos atava tills din period gått ut. Jag har 2 bilar där :wink:
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Trygghansa har la ägt Atava hela tiden?
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

pelko wrote:Trygghansa har la ägt Atava hela tiden?

jaså hehe, kopierade bara det som stod på sidan
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Grooverhound
Posts: 911
Joined: 10 Feb 2009, 21:02
Location: Ryd

Post by Grooverhound »

pelko wrote:Trygghansa har la ägt Atava hela tiden?


Atava e ju ägt av trygghansa. å Atava e skit om de händer nått ja testade i vintras.fick dock bilen lagad efter många om å men å en jävlar tid.
Rasmus Olofsson||
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Jag brukar bara ha skitbilar trafikförsäkrade där. Skulle inte falla mig in att helförsäkra en bil där. Har dock ingen motivering till det, tror bara det kan bli svårt att kräva ut ersättning om något händer.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Grooverhound
Posts: 911
Joined: 10 Feb 2009, 21:02
Location: Ryd

Post by Grooverhound »

pelko wrote:Jag brukar bara ha skitbilar trafikförsäkrade där. Skulle inte falla mig in att helförsäkra en bil där. Har dock ingen motivering till det, tror bara det kan bli svårt att kräva ut ersättning om något händer.


håller med helt å hållet.dom bli typ förbannade om man ringer i onödan för de e ett "internet bolag". ja fick en bil i sidan i vintras å de tog sina månader innan de va grönt me bolaget att ja kunde lämna in den på verkstad. nu har ja hem,bil,Atv å nån annan försäkring på mig själv i Folksam å dom har aldrig krabbat me nått.
Rasmus Olofsson||
User avatar
Bödvar
Posts: 646
Joined: 16 Feb 2008, 19:47
Location: Västervik

Post by Bödvar »

Går det FETbort att kolla på årsmodeller under -00?

Är ju nästan 40k i skillnad i pris, mellan -00 och typ -02, och det känner jag inte att det är värt utseendemässigt iaf :roll:
User avatar
STRANGLED
Posts: 238
Joined: 15 Feb 2006, 22:37

Post by STRANGLED »

Bödvar wrote:Går det FETbort att kolla på årsmodeller under -00?

Är ju nästan 40k i skillnad i pris, mellan -00 och typ -02, och det känner jag inte att det är värt utseendemässigt iaf :roll:


Klart att det finns fina exemplar som kanske barnsjukdomarna är åtgärdade på!

Jag själv köpte en m5a 2002a för att minimera risken med defekter, den jag hittade var ett riktigt kap, super fint skick!

Detta har du säkert tänkt på själv men kolla så att dom är välservade och inga konstiga missljud från maskin osv, vissa kan låta som dieslar! Säg att du vill göra vanostest hos en bmw verkstad, klarar den testet så är det iaf en början. Ett byte av vanos som är mer vanligt på dom tidigare modellerna kostar runt 15 000kr per vanosenhet + jobb på bmw bara som ett exempel vad man kan råka ut för.

Här finns lite info och film på hur en trasig kan låta vs en frisk :)
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=233604
User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Post by Blöjan »

offtopic!


Men jag kom bara o tänka på en sak..

Trafikförsäkring täcker väl bara personskador??

Jag har som standard att ha halv på sommaren och hel på vintern.
Image
-073-7266 822-



325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

pampers_38 wrote:offtopic!


Men jag kom bara o tänka på en sak..

Trafikförsäkring täcker väl bara personskador??

Jag har som standard att ha halv på sommaren och hel på vintern.


Motpartens liv och bil. Inte din bil, men ditt liv :)
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Post by Hansa »

köp för guds skull INTE en m5 e39 och kör runt med trafikförsäkring! kolla upp hur det ser ut med entasuiast försäkringar (om det ens går att försäkra en m5 e39 på det viset) då brukar försäkringarna inte vara dyra MEN dom försäkringarna brukar vara så att man bara "får" köra 500mil/år eller nått sånt!

Vet att jag kollade upp lite sånt när jag fick infall att köpa en alpina b10 biturbo (tur att det inte blev av)
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Grefven

Post by Grefven »

Bara en idiot skulle köpa en m5 e39 utan att helförsäkra. Kostar det 60k om året? Ja, då köper man ingen m5...

Går ej att entusiastförs en m5 e39. alpina funkar genom alpinaklubben men man ska följa deras regler om att ha en bil till registrerad och i bruk. Likaså ite köra över 1000mil. Ha huvudströmbrytare, brandsläckare och inte bruksköra bilen. Den får alltså inte parkeras utanför jobbet osv.


Pampers: varför försäkrar du så?? En olycka är ju som man hör på namnet oförutsägbar.
User avatar
Bödvar
Posts: 646
Joined: 16 Feb 2008, 19:47
Location: Västervik

Post by Bödvar »

Trafikförsäkring blir det inte tal om.

Tvekar lite, verkar finnas väldigt mycket fallgropar på just M5 E39, motorras verkar vara lite för vanligt? Ett nytt block kostade tydligen runt 55k på Bmw...

Liknande bilar i samma prisklass? Förslag?
:roll:
Grefven

Post by Grefven »

Är motorras verkligen vanligt?

Varför rasar dom? Utebliven service eller någon annan misskötsel?

Är det de svensksålda som servats enligt serviceplanen som rasar på löpande band eller är det nyimporterade bilen som är "nye särvad kompis"?
User avatar
Bödvar
Posts: 646
Joined: 16 Feb 2008, 19:47
Location: Västervik

Post by Bödvar »

Grefven wrote:Är motorras verkligen vanligt?

Varför rasar dom? Utebliven service eller någon annan misskötsel?

Är det de svensksålda som servats enligt serviceplanen som rasar på löpande band eller är det nyimporterade bilen som är "nye särvad kompis"?


Vet inte om man ska säga vanligt, men har iaf lyckats googla fram två killar vars cylinderväggar smält och blivit ett litet hål i. och det var bilar som vara servade ordentligt, enligt dom..

Finns mycket teorier om vad som kan ha hänt, själv har jag svårt att tro att en motor som gått 10.000mil innan utan problem, är servad som den ska, bara rasar.

Visserligen är inte två så många, men det är ju inga små ras, och verkar inte gå att förebygga på något sätt häller?

Skit.
Post Reply