Vilka motorer anses inte ha kylproblem

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

dgyldmark

Vilka motorer anses inte ha kylproblem

Post by dgyldmark »

m20 har problem eller är vi bara många som inte har kunskapen nog.
m50,s38 toppar spricker
m30 verkar det med va flertalet som har problem med. eller som m20 alternativt, förlite kunskap.

volvo 8v är ett säkert kort, fler så säkra?
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

m42 =)
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

Intressant, vet du hur det är med S50 motorerna dan?
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Erki87 wrote:m42 =)


Har samma problem som m50, de spricker.

S50 verkar funka utan problem, fin legering i topparna sägs det.

Hur är m10? S14? De verkar väl klara sig bra?
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
Daniel86
Posts: 1072
Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora

Post by Daniel86 »

M42 ska väl också vara dåliga, väldigt vanligt att dem spricker..

S50 topparna av vad jag har läst mig till ska vara av mkt bättre gutning än m50.
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Aldrig sätt en spräckt m10 topp, dock inte haft och gör med så många 12-14st kanske, dock säger det ingenting OM kyl problem.

Någon som har sätt en spräckt s50
odd
Posts: 574
Joined: 08 Feb 2009, 23:53

Post by odd »

jag har aldrig varit med om en sprucken m50 topp, inte hört någon i min närhet heller.... har sett några fåtal här på forumet.

min m50 i e30in har jag kört utan kylfläkt under hela tiden jag haft den, den låg på 80grader konstant när jag körde JSG i sommras, och de va ganska högt tempo på körningarna då.
den har kokat 1 gång men dom flesta bilarna hade kokat om man står och börnar så länge på samma plats.
E30 M50 Turbo

070-554 85 15
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Har vart med om spräckta m50 toppar.
User avatar
Lindgrennkpg
Posts: 1040
Joined: 07 Jan 2009, 04:26
Location: Norrköping :)

Post by Lindgrennkpg »

Jag med.. vad jag märkt är 90-95% av dom spruckna av alla jag haft,köpt osv..

Tar man fram glasblästern så synns det jävligt väl i förbränningsrummen!
Johan Lindgren - 0763937586
User avatar
fredrick
Posts: 327
Joined: 27 Nov 2005, 19:28
Location: Avesta

Post by fredrick »

Har ni sett en audi 5a koka nån gång eller??? =)
Mitsubishi EVO III projekt
User avatar
Doktorn
Posts: 1459
Joined: 12 Dec 2005, 18:56
Location: Karlshamn

Post by Doktorn »

Den enda motorn jag vet som garanterat inte har problem är volvo 8v, man kan ju köra dom så varma så det osar bränd plast och inte är en droppe vatten kvar och sen hälla på kallt vatten och det låter som hela motorn spricker men sen funkar det igen =) Synd dom är så trötta bara!
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
AllarN
Posts: 430
Joined: 30 Jan 2007, 18:13

Post by AllarN »

fredrick wrote:Har ni sett en audi 5a koka nån gång eller??? =)


Nej aldrig. Det var det första jag tänkte på när jag såg denna tråd med. Jag har kört alla mina trimmade Audin med std. kylare. Nuvarande S2an är till och med utan lilla kylet. Även alla utan afterrun pumpen. Dvs. sämre kylning än org. Och aldrig haft något problem med vattentempen.
micke E28
Posts: 38
Joined: 15 Aug 2008, 13:23
Location: Tumba

Post by micke E28 »

fredrick wrote:Har ni sett en audi 5a koka nån gång eller??? =)


Brosan köpte en Audimotor utav någon tattare i Norrtälje trakten för typ 1 år sedan och när vi skulle veva igång den så va de komplös på 4 cylindrar och när vi löft på toppen så var de stora hål i förbränningsrummen rakt ut i vattenkanalerna!!! har aldrig set något liknande förut trots 25år inom rally bana och dragracing
Mvh Micke 0736009484
Bmw E28 525i
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Post by TreLingon »

Doktorn wrote:Den enda motorn jag vet som garanterat inte har problem är volvo 8v, man kan ju köra dom så varma så det osar bränd plast och inte är en droppe vatten kvar och sen hälla på kallt vatten och det låter som hela motorn spricker men sen funkar det igen =) Synd dom är så trötta bara!


Trötta ? Hehe orginal ja :wink: . Har ju Johan Johansson i Västerås med 900hk nånting i pv:n.
Går galet bra 8:26 på Mantorp i somras med feg ladd :)

Har själv en 8v i 240. Den är grym. Bästa motorn ever ;)
User avatar
kimmit
Posts: 392
Joined: 06 Sep 2006, 10:07
Location: 0047-90414171
Contact:

Post by kimmit »

skal man trimme mye så har eg ett tips=kjøp ny topp!

det gjør eg hver gang til m20/m50=aldri problemer
Jørg1e30
Posts: 861
Joined: 10 Oct 2006, 20:25
Location: Norge

Post by Jørg1e30 »

er vel ikke ett spesielt stort problem med sprekker i s38 toppene. har sett mange varm kjørte s38 og ingen med sprikker i toppen.
JAAS-performance
odd
Posts: 574
Joined: 08 Feb 2009, 23:53

Post by odd »

kimmit wrote:skal man trimme mye så har eg ett tips=kjøp ny topp!

det gjør eg hver gang til m20/m50=aldri problemer


vad kostar en ny topp till m50?
E30 M50 Turbo

070-554 85 15
Post Reply