hmm.. det där såg rätt långsamt ut om jag ska vara ärlig.. vad väger en sån bil? en gammal 540 accar ju likadant i dom hastigheterna..
Den vägde 1860kg med mig i, i filmen så blir matchvikten ca 1970kg finns ingen chans att en original gammal 540 axxar lika bra
Du vet väl att alla andra än bilägaren själv vet bäst på internet.
Jo så är de ju...
Nu råkar jag ha haft 2st 740 e38or och en 540 e34.
Vi har en mätsträcka vi brukar köra på här i byn och prova slutfart som är ca 600-700m kanske.
Har racelogic gps så alla slutfart blir riktiga dvs inte mätarfart.
540 e34 hade 175km/h och min andra 740 e38 hade 172km/h
m5an låg på 205km/h.
En fråga. Hur många i åldern 18-23 har bilen försäkrad på sig själv?
I min bekantskapskrets är det nog ingen..
Ett förslag till trådskaparen. Du har inte kollat på t.ex 530 med lite fin utrustning och m-paket?
Enligt mig ett mycket smartare val när du fortfarande är så pass ung.
RickardP wrote:En fråga. Hur många i åldern 18-23 har bilen försäkrad på sig själv? I min bekantskapskrets är det nog ingen..
Ett förslag till trådskaparen. Du har inte kollat på t.ex 530 med lite fin utrustning och m-paket? Enligt mig ett mycket smartare val när du fortfarande är så pass ung.
Jag har haft alla min bilar skriven på mig själv förutom förra s4an jag hade är 22år nu
RickardP wrote:En fråga. Hur många i åldern 18-23 har bilen försäkrad på sig själv? I min bekantskapskrets är det nog ingen..
Ett förslag till trådskaparen. Du har inte kollat på t.ex 530 med lite fin utrustning och m-paket? Enligt mig ett mycket smartare val när du fortfarande är så pass ung.
i min krets är det nog bara jag som har en av mina föräldrar som står som ägare på bilen.
För mig var det inget alternativ att ha m5an skriven på mig, om jag inte var sugen på att i princip köpa bilen på nytt varje år, 21år och bosatt i stockholm .
Angående bensinförbrukningen så fick jag den inte att dra 1,5l i stadskörning en enda gång. Hade väl ett snitt på 1,2 1,3 cirka, landsvägskörning var det inga problem att få den å dra 1l milen, ibland under litern i hastigheter runt 100 110.
Jag kan bara tala gott om m5an, så sjukt välbalanserad och lätt körd bil! helt jävla magisk om du frågar mig.
Ett tips är att inte kolla på årsmodeller under 2001.
STRANGLED wrote:För mig var det inget alternativ att ha m5an skriven på mig, om jag inte var sugen på att i princip köpa bilen på nytt varje år, 21år och bosatt i stockholm .
Angående bensinförbrukningen så fick jag den inte att dra 1,5l i stadskörning en enda gång. Hade väl ett snitt på 1,2 1,3 cirka, landsvägskörning var det inga problem att få den å dra 1l milen, ibland under litern i hastigheter runt 100 110.
Jag kan bara tala gott om m5an, så sjukt välbalanserad och lätt körd bil! helt jävla magisk om du frågar mig.
Ett tips är att inte kolla på årsmodeller under 2001.
Lycka till med köpet du lär inte ångra dig
Som vanligt beror förbrukningen på vem som kör och hur lång/kort vägen till jobbet är.. Hade en 535a som jag körde på 1,0liter milen i snitt under hela säsongen. Sålde bilen till en jobbarkompis, han brukade snitta på 1,8liter milen?? Men då hade han kort väg till jobbet och tung gasfot.
Körde en kompis M5 e39 en gång. Vi åkte från Göteborg till Anderstorp för att kika på ett banmöte. Vi körde i motorvägsfart hela vägen, gasade upp den i 200km/h några gånger osv. Snittet när vi var tillbaka och tankade i Göteborg låg på 1,17l milen. Inte illa tycker jag. Han påstod att han brukade ligga på 1,0-1,1l milen i snitt vid brukskörning till jobbet.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
STRANGLED wrote:Som vanligt beror förbrukningen på vem som kör och hur lång/kort vägen till jobbet är.. Hade en 535a som jag körde på 1,0liter milen i snitt under hela säsongen. Sålde bilen till en jobbarkompis, han brukade snitta på 1,8liter milen?? Men då hade han kort väg till jobbet och tung gasfot.
Körde en kompis M5 e39 en gång. Vi åkte från Göteborg till Anderstorp för att kika på ett banmöte. Vi körde i motorvägsfart hela vägen, gasade upp den i 200km/h några gånger osv. Snittet när vi var tillbaka och tankade i Göteborg låg på 1,17l milen. Inte illa tycker jag. Han påstod att han brukade ligga på 1,0-1,1l milen i snitt vid brukskörning till jobbet.
Självklart har det stor betydelse på hur man kör, menar bara att det även går att få m5an att gå hyfsat snålt om man känner för det.
Efter många noggrana övervägningar ser det ut som jag får vänta ett år eller så, för som det ser ut med försäkring är det inte ens värt att fundera på.
Visst, som många säger kan man försäkra på sina föräldrar eller farmor eller liknande, men jag vill att allt ska vara rätt. Rakt av. För försäkringsbolaget kommer göra allt för att hitta kryphål så dom slipper ersätta om bilen skulle så på tex. min mamma, särskilt när de gäller en så pass dyr bil. Tråkigt för min käre mor också, som hittils haft 24 skadefria år, så kommer jag och förstör allt.
Kanske köper en och ställer in i garaget så länge
Kollade på en Blå M5:a i en bilhall i lördags, och jag blev inte mindre kär när jag satte mig i den.. Var på gränsen att jag ens fick sätta mig i den, de verkar ha svårt att ta 18 åringar seriöst..
Som någon skrev är ju ett alternativ att köpa en 530 eller liknande, men då känns det inte som man löpt hela linan ut och behöver en annan busbil vid sidan av..
STRANGLED wrote:För mig var det inget alternativ att ha m5an skriven på mig, om jag inte var sugen på att i princip köpa bilen på nytt varje år, 21år och bosatt i stockholm .
Angående bensinförbrukningen så fick jag den inte att dra 1,5l i stadskörning en enda gång. Hade väl ett snitt på 1,2 1,3 cirka, landsvägskörning var det inga problem att få den å dra 1l milen, ibland under litern i hastigheter runt 100 110.
Jag kan bara tala gott om m5an, så sjukt välbalanserad och lätt körd bil! helt jävla magisk om du frågar mig.
Ett tips är att inte kolla på årsmodeller under 2001.
Lycka till med köpet du lär inte ångra dig
Härligt!
För den oinvigde, vad hände vid år 2001 som var positivt?
Grefven wrote:Du vet väl att alla andra än bilägaren själv vet bäst på internet.
påstår inte att jag vet bäst, är ny i bmw-världen så det kan jag knappast göra.. hade bara väntat mig mer från en sådan "rejsig" bil..
en bmw e36 m3 är ganska snabb. en bmw 328 e36 är mindre snabb och har 130hk mindre. men i billängder räknat på ex strippen så är skillnaden inte så stor. så därför kan det vara lätt att tro att 2 bilar är same-same om man gör den jämförelsen.
det är därför många hondabögar tror att deras vti hängt på/gått jämt med m5or. för att de inte blivit frånåkta som när david hasslehof ger plattan med kit i knightrider.
För den oinvigde, vad hände vid år 2001 som var positivt?
//Mattias
en hel del barnsjukdommar var bortsorterade. och så är det den modellen alla vill ha med facelift osv. så den är attraktivare av den anledningen. tror oxå det var wide-navi med cd istället för 4:3 och kassett osv osv.
RickardP wrote:En fråga. Hur många i åldern 18-23 har bilen försäkrad på sig själv? I min bekantskapskrets är det nog ingen..
Ett förslag till trådskaparen. Du har inte kollat på t.ex 530 med lite fin utrustning och m-paket? Enligt mig ett mycket smartare val när du fortfarande är så pass ung.
Jag har min gamla E34 på mig själv, 4 papp om året i halvförsäkring på länet. Jag är 20.