ässja
Moderators: Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Snekast
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
- Strandholm
kanske något sånt här.? visste nte heller vad e var så blev google för mig.
En ässja är en öppen härd i vilken nödvändig temperatur för bearbetning av stål kan uppnås. Ässjan används i smedjor för att upphetta ämnen av järn och andra metaller för bearbetning. Ässjan eldas med stenkol eller träkol och får en forcerad lufttillförsel med hjälp av blåsbälg eller fläkt. Ässjan har en enkel konstruktion men kräver mycket bränsle och är därför oekonomisk. Den används numera i första hand av konstsmeder och i hobbysammanhang.
En av de enklare formerna av ässjor är tegelässjan. Den består av tegelstenar lagda som botten och ställda som sarg. Där munstycket skall sitta fästs en sandblandad lerklump mellan stenarna och i den görs ett koniskt hål med en pinne. Hålet skall vara 5 cm mot utsidan och 1,5 cm mot insidan. Ässjans storlek kan lätt ändras genom att maka på stenarna, vilket sparar kol.
En ässja är en öppen härd i vilken nödvändig temperatur för bearbetning av stål kan uppnås. Ässjan används i smedjor för att upphetta ämnen av järn och andra metaller för bearbetning. Ässjan eldas med stenkol eller träkol och får en forcerad lufttillförsel med hjälp av blåsbälg eller fläkt. Ässjan har en enkel konstruktion men kräver mycket bränsle och är därför oekonomisk. Den används numera i första hand av konstsmeder och i hobbysammanhang.
En av de enklare formerna av ässjor är tegelässjan. Den består av tegelstenar lagda som botten och ställda som sarg. Där munstycket skall sitta fästs en sandblandad lerklump mellan stenarna och i den görs ett koniskt hål med en pinne. Hålet skall vara 5 cm mot utsidan och 1,5 cm mot insidan. Ässjans storlek kan lätt ändras genom att maka på stenarna, vilket sparar kol.
Kristian Svendsen
Tel: 0735008489
BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
Tel: 0735008489
BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
Du bevisade precis vilken tragisk människa du är som inte ens kan förklara, utan istället måste vara spydig.dgyldmark wrote:Du har just nu bevisat hur mycket energi du lägger ner för att ta reda på saker och ting.M-techer wrote:Inte för o va sån, men vad är det för nåt?
Aaah det är rätt stökigt...
0709-854845.
0709-854845.
Du skriver i min köpes annons.
Läs igenom reglerna för vad du får skriva i en köpes / säljes annons.
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=159
Hade du pm:a / ringt mig hade jag gladeligen förklarat för dig. Om jag vart intresserad av att få veta mer om något som vart nytt för mig hade jag tryckt ctrl-n och sökt. Specifika saker hade jag tagit med ägaren. OM jag inte hade hittat svaret inom rimlig tid (1-2 dagars sökning) Hade JAG startat en tråd om detta i så rätt forums del det går.
mvh
Har hittat det som söktes. Dock inte fått köpa.
Läs igenom reglerna för vad du får skriva i en köpes / säljes annons.
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=159
Hade du pm:a / ringt mig hade jag gladeligen förklarat för dig. Om jag vart intresserad av att få veta mer om något som vart nytt för mig hade jag tryckt ctrl-n och sökt. Specifika saker hade jag tagit med ägaren. OM jag inte hade hittat svaret inom rimlig tid (1-2 dagars sökning) Hade JAG startat en tråd om detta i så rätt forums del det går.
mvh
Har hittat det som söktes. Dock inte fått köpa.
- m_ellisson
Han har börjat med att baka STORA lussekatter!ZAK wrote:Har härdugn i skolan om du behöver nått härdat eller ska du börja smida svärd? =]
///Magnus Ellisson
0733213976
Projekttråd: Bygger om E30in till Proint godkänd!
Facebooksida: Mellisson Drifting
Stort tack:
PPF
Streetpower Olofström
Redins Bilsmedja
Sandqvist Motorsport
DanneJDrift.se
Dan Gyldmark
AutoExperten Kalmar
0733213976
Projekttråd: Bygger om E30in till Proint godkänd!
Facebooksida: Mellisson Drifting
Stort tack:
PPF
Streetpower Olofström
Redins Bilsmedja
Sandqvist Motorsport
DanneJDrift.se
Dan Gyldmark
AutoExperten Kalmar