Dawes S50 turbo - den tappade mecken

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

CrazyVikingsRacing wrote:
Dawe_A wrote:nej mig.


Brudar är roliga... "Varför har du en hundmatskål på rummet ? , och pekar på mitt svänghjul. :lol:


Okej lät bara konstigt när du skrev en ac/dc mig då tänker jag mer på en tig, svetsare som jag är :oops: . För till hemmapularen är det ju bättre att ha en Mag men det beror ju på vad man ska ha den till :wink: .


jag kan knappt något om svetsar så jag tar gärna emot förslag..

skall kunna svetsa i alu / rostfritt osv.. gas svets givetvis! Vad är det för skillnad på mig och mag ?

mvh
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
CrazyVikingsRacing
Posts: 942
Joined: 30 Aug 2007, 18:53
Location: Hallsberg

Post by CrazyVikingsRacing »

Dawe_A wrote:
CrazyVikingsRacing wrote:
Dawe_A wrote:nej mig.


Brudar är roliga... "Varför har du en hundmatskål på rummet ? , och pekar på mitt svänghjul. :lol:


Okej lät bara konstigt när du skrev en ac/dc mig då tänker jag mer på en tig, svetsare som jag är :oops: . För till hemmapularen är det ju bättre att ha en Mag men det beror ju på vad man ska ha den till :wink: .


jag kan knappt något om svetsar så jag tar gärna emot förslag..

skall kunna svetsa i alu / rostfritt osv.. gas svets givetvis! Vad är det för skillnad på mig och mag ?

mvh


Okej ska du svetsa det så är det bättre med en TIG (Står för Tungsten Inert Gas). För att det ska bli bra så är det bättre med en TIG för med en MIG (Metal Inert Gas) så blir det stort och fult. Och MAG står för Metal Active Gas, kan ge mer ingående förklaring IRL . Och sen kan jag ju bara nämna skillnaden mellan en MIG och en MAG, MIG=ALU och Rostfritt och MAG=Svartstål. Men dom svetsarna brukar gå under namnet MIG/MAG För i det stora hela så har det bara med vilket tillsatsmaterial du använder och vilken gas :wink: . Men där finns en ännu mer ingående förklaring att ge också.
Pain is just temporary, glory last forever.

Jens Abrahamsson
0708323221
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

CrazyVikingsRacing wrote:
Dawe_A wrote:
CrazyVikingsRacing wrote:
Dawe_A wrote:nej mig.


Brudar är roliga... "Varför har du en hundmatskål på rummet ? , och pekar på mitt svänghjul. :lol:


Okej lät bara konstigt när du skrev en ac/dc mig då tänker jag mer på en tig, svetsare som jag är :oops: . För till hemmapularen är det ju bättre att ha en Mag men det beror ju på vad man ska ha den till :wink: .


jag kan knappt något om svetsar så jag tar gärna emot förslag..

skall kunna svetsa i alu / rostfritt osv.. gas svets givetvis! Vad är det för skillnad på mig och mag ?

mvh


Okej ska du svetsa det så är det bättre med en TIG (Står för Tungsten Inert Gas). För att det ska bli bra så är det bättre med en TIG för med en MIG (Metal Inert Gas) så blir det stort och fult. Och MAG står för Metal Active Gas, kan ge mer ingående förklaring IRL . Och sen kan jag ju bara nämna skillnaden mellan en MIG och en MAG, MIG=ALU och Rostfritt och MAG=Svartstål. Men dom svetsarna brukar gå under namnet MIG/MAG För i det stora hela så har det bara med vilket tillsatsmaterial du använder och vilken gas :wink: . Men där finns en ännu mer ingående förklaring att ge också.


jag anser att en TIG svets inte är något för garaget om man bara skall skaffa en svets, som man kanske kommer ligga med lite under bilen och svetsa med etc... lite "allround"

har jag fel?

Idag har jag för övrigt skaffat en lagom stor bit durkplåt som ska få bli kompis med catchtank, 2 x 044or och bränslefilter..

Och eftersom att jag har biltema oljeadaptrar så köpte jag även en brandsläckare :D
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
_2499
Posts: 961
Joined: 07 Sep 2010, 19:10
Location: Karlskrona

Post by _2499 »

Jag tycker som du dawe!
User avatar
JWSE30
Posts: 812
Joined: 26 Dec 2006, 20:37
Location: Karlskrona

Post by JWSE30 »

Ska du svetsa plåt ska du ha en mag, är det rör/,smådetaljer alu eller rf så är ju en tig du ska ha men då gäller det ju att du kan hantera den också : )
BMW E46 330xd


Jonas Wiktorsson Samuelsson
0733800160
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

JWSE30 wrote:Ska du svetsa plåt ska du ha en mag, är det rör/,smådetaljer alu eller rf så är ju en tig du ska ha men då gäller det ju att du kan hantera den också : )


MIG då ?? den kan man väl svetsa i det mesta med?

Det är ju rätt drygt att ligga med pinnar under bilen o svetsa om du förstår mig..
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
CrazyVikingsRacing
Posts: 942
Joined: 30 Aug 2007, 18:53
Location: Hallsberg

Post by CrazyVikingsRacing »

Dawe_A wrote:
JWSE30 wrote:Ska du svetsa plåt ska du ha en mag, är det rör/,smådetaljer alu eller rf så är ju en tig du ska ha men då gäller det ju att du kan hantera den också : )


MIG då ?? den kan man väl svetsa i det mesta med?

Det är ju rätt drygt att ligga med pinnar under bilen o svetsa om du förstår mig..


MIG är en ungefär likadan svets som en MAG bara att den använder annan gas, tillsatsmaterial, frekvens och att du kan köra den på AC för det kan du inte med en traditonell MAG för den är bara DC. Sen det där med pinnar använder du bara när du ska svetsa MMA! Så det du ska ha isåfall är en MAG och en TIG helst för att kunna täcka allt det du vill kunna svetsa, det är vad jag som svetsare rekommenderar!
Pain is just temporary, glory last forever.

Jens Abrahamsson
0708323221
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

CrazyVikingsRacing wrote:
Dawe_A wrote:
JWSE30 wrote:Ska du svetsa plåt ska du ha en mag, är det rör/,smådetaljer alu eller rf så är ju en tig du ska ha men då gäller det ju att du kan hantera den också : )


MIG då ?? den kan man väl svetsa i det mesta med?

Det är ju rätt drygt att ligga med pinnar under bilen o svetsa om du förstår mig..


MIG är en ungefär likadan svets som en MAG bara att den använder annan gas, tillsatsmaterial, frekvens och att du kan köra den på AC för det kan du inte med en traditonell MAG för den är bara DC. Sen det där med pinnar använder du bara när du ska svetsa MMA! Så det du ska ha isåfall är en MAG och en TIG helst för att kunna täcka allt det du vill kunna svetsa, det är vad jag som svetsare rekommenderar!


okej då fattar jag!

Vilka märken är det som gäller? Vill inte ha något skit, begagnat lär det bli då dom blir så satans dyra nya om det är bra grejor..

Kemmpi och esab har jag fått för mig gör bra grejor? Vad är det för speciellt man bör kolla i specifikationerna på svetsen?
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

Killen i Sundsvall verkar inte vilja sälja bilen längre , iallafall inte till mig som har 100 mil enkel resa så antar det är något lurt med den.

Letandet fortsätter, har hittat en rätt fin 328 coupe som har lite rost i skärmarna bak och vid tanklocket.. Vår lokala lackerare är skyldig mig lite tjänster så jag skall ta kontakt med honom och kolla om han fixar det gratis åt mig, isåfall handlar jag den.

Image
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

Har pratat med lackeraren nu, och han lagar bilen gratis efter rostlagningen bak. Så till 98% blir motorn stoppad i bilen åvan!


Edit:

man kanske kan fjäska till sig en hellackering 8)


jag fick dock ta bort rosten själv då han inte sysslade med sådant, jag har aldrig gjort det heller.. Är det bara att slipa ner rosten så det blir plåtrent med något , till exempel vinkelslip med lamellskiva sen lämna till lackeraren?

eller är det något speciellt jag bör tänka på?
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
M-techer
Posts: 1038
Joined: 05 Jan 2009, 22:42
Location: sölvesborg

Post by M-techer »

Gör det enkelt för lackeraren.

Slipa ner skiten, sen spacklar du och slipar till en fin jämn yta.
Aaah det är rätt stökigt...

0709-854845.
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

M-techer wrote:Gör det enkelt för lackeraren.

Slipa ner skiten, sen spacklar du och slipar till en fin jämn yta.


japp hade tänkt det, vilket typ av spackel bör man använda? Sprayspackel antar jag får fetbort, eller ?

Bör man inte tennspackla by the way?
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
M-techer
Posts: 1038
Joined: 05 Jan 2009, 22:42
Location: sölvesborg

Post by M-techer »

Det får nån annan svara på.
Aaah det är rätt stökigt...

0709-854845.
User avatar
Grooverhound
Posts: 911
Joined: 10 Feb 2009, 21:02
Location: Ryd

Post by Grooverhound »

e de bara färgflagor me ytrost under räcker de ju med nått lager finspackel? alltså efter du slipat ner de plåtrent lr blästrat bort skiten. se sjögren tråden kommer han nog svara.
Rasmus Olofsson||
Grefven

Post by Grefven »

jag lovar att lackeraren vill spackla själv. man kan slipa och anse att något är perfekt och ändå garvar lackeraren när han ser det.

sjukt noga. varenda misstag syns när det kommer färg på. man kan inte gömma något med färg. tvärt om.
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Post by erikjakan »

Grefven wrote:jag lovar att lackeraren vill spackla själv. man kan slipa och anse att något är perfekt och ändå garvar lackeraren när han ser det.

sjukt noga. varenda misstag syns när det kommer färg på. man kan inte gömma något med färg. tvärt om.


Nä det där stämmer inte, jag har hört att man kan spackla med färgsprutan :wink: :wink: :shock:
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Grefven

Post by Grefven »

erikjakan wrote:Nä det där stämmer inte, jag har hört att man kan spackla med färgsprutan :wink: :wink: :shock:


det är det många som hört. man ser iaf sådana försök ganska ofta :lol:
Post Reply