Brudar är roliga... "Varför har du en hundmatskål på rummet ? , och pekar på mitt svänghjul.
Okej lät bara konstigt när du skrev en ac/dc mig då tänker jag mer på en tig, svetsare som jag är . För till hemmapularen är det ju bättre att ha en Mag men det beror ju på vad man ska ha den till .
jag kan knappt något om svetsar så jag tar gärna emot förslag..
skall kunna svetsa i alu / rostfritt osv.. gas svets givetvis! Vad är det för skillnad på mig och mag ?
mvh
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
Brudar är roliga... "Varför har du en hundmatskål på rummet ? , och pekar på mitt svänghjul.
Okej lät bara konstigt när du skrev en ac/dc mig då tänker jag mer på en tig, svetsare som jag är . För till hemmapularen är det ju bättre att ha en Mag men det beror ju på vad man ska ha den till .
jag kan knappt något om svetsar så jag tar gärna emot förslag..
skall kunna svetsa i alu / rostfritt osv.. gas svets givetvis! Vad är det för skillnad på mig och mag ?
mvh
Okej ska du svetsa det så är det bättre med en TIG (Står för Tungsten Inert Gas). För att det ska bli bra så är det bättre med en TIG för med en MIG (Metal Inert Gas) så blir det stort och fult. Och MAG står för Metal Active Gas, kan ge mer ingående förklaring IRL . Och sen kan jag ju bara nämna skillnaden mellan en MIG och en MAG, MIG=ALU och Rostfritt och MAG=Svartstål. Men dom svetsarna brukar gå under namnet MIG/MAG För i det stora hela så har det bara med vilket tillsatsmaterial du använder och vilken gas . Men där finns en ännu mer ingående förklaring att ge också.
Brudar är roliga... "Varför har du en hundmatskål på rummet ? , och pekar på mitt svänghjul.
Okej lät bara konstigt när du skrev en ac/dc mig då tänker jag mer på en tig, svetsare som jag är . För till hemmapularen är det ju bättre att ha en Mag men det beror ju på vad man ska ha den till .
jag kan knappt något om svetsar så jag tar gärna emot förslag..
skall kunna svetsa i alu / rostfritt osv.. gas svets givetvis! Vad är det för skillnad på mig och mag ?
mvh
Okej ska du svetsa det så är det bättre med en TIG (Står för Tungsten Inert Gas). För att det ska bli bra så är det bättre med en TIG för med en MIG (Metal Inert Gas) så blir det stort och fult. Och MAG står för Metal Active Gas, kan ge mer ingående förklaring IRL . Och sen kan jag ju bara nämna skillnaden mellan en MIG och en MAG, MIG=ALU och Rostfritt och MAG=Svartstål. Men dom svetsarna brukar gå under namnet MIG/MAG För i det stora hela så har det bara med vilket tillsatsmaterial du använder och vilken gas . Men där finns en ännu mer ingående förklaring att ge också.
jag anser att en TIG svets inte är något för garaget om man bara skall skaffa en svets, som man kanske kommer ligga med lite under bilen och svetsa med etc... lite "allround"
har jag fel?
Idag har jag för övrigt skaffat en lagom stor bit durkplåt som ska få bli kompis med catchtank, 2 x 044or och bränslefilter..
Och eftersom att jag har biltema oljeadaptrar så köpte jag även en brandsläckare
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
Ska du svetsa plåt ska du ha en mag, är det rör/,smådetaljer alu eller rf så är ju en tig du ska ha men då gäller det ju att du kan hantera den också : )
JWSE30 wrote:Ska du svetsa plåt ska du ha en mag, är det rör/,smådetaljer alu eller rf så är ju en tig du ska ha men då gäller det ju att du kan hantera den också : )
MIG då ?? den kan man väl svetsa i det mesta med?
Det är ju rätt drygt att ligga med pinnar under bilen o svetsa om du förstår mig..
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
JWSE30 wrote:Ska du svetsa plåt ska du ha en mag, är det rör/,smådetaljer alu eller rf så är ju en tig du ska ha men då gäller det ju att du kan hantera den också : )
MIG då ?? den kan man väl svetsa i det mesta med?
Det är ju rätt drygt att ligga med pinnar under bilen o svetsa om du förstår mig..
MIG är en ungefär likadan svets som en MAG bara att den använder annan gas, tillsatsmaterial, frekvens och att du kan köra den på AC för det kan du inte med en traditonell MAG för den är bara DC. Sen det där med pinnar använder du bara när du ska svetsa MMA! Så det du ska ha isåfall är en MAG och en TIG helst för att kunna täcka allt det du vill kunna svetsa, det är vad jag som svetsare rekommenderar!
JWSE30 wrote:Ska du svetsa plåt ska du ha en mag, är det rör/,smådetaljer alu eller rf så är ju en tig du ska ha men då gäller det ju att du kan hantera den också : )
MIG då ?? den kan man väl svetsa i det mesta med?
Det är ju rätt drygt att ligga med pinnar under bilen o svetsa om du förstår mig..
MIG är en ungefär likadan svets som en MAG bara att den använder annan gas, tillsatsmaterial, frekvens och att du kan köra den på AC för det kan du inte med en traditonell MAG för den är bara DC. Sen det där med pinnar använder du bara när du ska svetsa MMA! Så det du ska ha isåfall är en MAG och en TIG helst för att kunna täcka allt det du vill kunna svetsa, det är vad jag som svetsare rekommenderar!
okej då fattar jag!
Vilka märken är det som gäller? Vill inte ha något skit, begagnat lär det bli då dom blir så satans dyra nya om det är bra grejor..
Kemmpi och esab har jag fått för mig gör bra grejor? Vad är det för speciellt man bör kolla i specifikationerna på svetsen?
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
Killen i Sundsvall verkar inte vilja sälja bilen längre , iallafall inte till mig som har 100 mil enkel resa så antar det är något lurt med den.
Letandet fortsätter, har hittat en rätt fin 328 coupe som har lite rost i skärmarna bak och vid tanklocket.. Vår lokala lackerare är skyldig mig lite tjänster så jag skall ta kontakt med honom och kolla om han fixar det gratis åt mig, isåfall handlar jag den.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
Har pratat med lackeraren nu, och han lagar bilen gratis efter rostlagningen bak. Så till 98% blir motorn stoppad i bilen åvan!
Edit:
man kanske kan fjäska till sig en hellackering
jag fick dock ta bort rosten själv då han inte sysslade med sådant, jag har aldrig gjort det heller.. Är det bara att slipa ner rosten så det blir plåtrent med något , till exempel vinkelslip med lamellskiva sen lämna till lackeraren?
eller är det något speciellt jag bör tänka på?
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
e de bara färgflagor me ytrost under räcker de ju med nått lager finspackel? alltså efter du slipat ner de plåtrent lr blästrat bort skiten. se sjögren tråden kommer han nog svara.