M20 eller M50 till nästa sommaren ?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

bajronboy
Posts: 93
Joined: 25 Sep 2010, 15:27

Post by bajronboy »

okej men hur lyder en driftsäker setup på en M20 motor för får nog bli att bygga vidare på den jag har för tillfället iaf men den sak va driftsäker!!
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Vad har du för mål med din motor? Enklare då att säga vad du bör vidta för åtgärder för att ha den driftsäker.

Men vill du åka snik, så är en låg kompad M50 ganska svårslagen.

Mvh
bajronboy
Posts: 93
Joined: 25 Sep 2010, 15:27

Post by bajronboy »

Vill inte åka snik! men vill ha en driftsäker m20b25 turbo som håller för att gasas lite med! vill kunna åka rätt hårt med den och veta att den håller! eller vist allt kan gå sönder men vill ha en bil som tål att pressas lite! gatubruk alltså! 400-500 kanske! skulle gärna vilja veta en vettig setup för detta bruk!!??
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

den som säger att m20 har dålig driftsäkerhet kan visa mig en m50 med nisses effekt som gått lika långt och hårt
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Ja vill du ha en M20 som tålpisk och ger effekt så är väl en hel smidd maskin att föredra.

Sedan +1 på Jimmy ang. Nisses maskin.
bajronboy
Posts: 93
Joined: 25 Sep 2010, 15:27

Post by bajronboy »

okej då får de bli de i vinter men hur tycker du jag ska göra med toppen!! den har spruckit en gång och toppackningen har gått två gånger ? :S
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Då skulle jag byta topp... Och sedan låta Bäckis köra sin "gatportning" på den, självklart svetsa. Då är toppen "klar" för rätt okej med mos.

Bygga på en topp man inte är 100% kommer jag aldrig göra igen. Testade en med spricktest osv, portade, svetsade och allt det där, 5 mil så började det tränga upp glykoldroppar under kamaxeln ändå.

320 topp, från senare modell är annars inte heller sämst att använda.
User avatar
kimmit
Posts: 392
Joined: 06 Sep 2006, 10:07
Location: 0047-90414171
Contact:

Post by kimmit »

M20 :D
men kjøp fabrik ny topp..det gjør jeg alltid..er lei av gamle topper som kan spekke...
User avatar
storerik
Posts: 17
Joined: 24 Nov 2006, 19:29
Location: Harads

Post by storerik »

mitt tips är att du köper min m20 den är den är komplett med alla värsta bitarna ex ny fabriks topp nuket vippor verdi stakar venolia kolvar mm
den är billig också :D
bajronboy
Posts: 93
Joined: 25 Sep 2010, 15:27

Post by bajronboy »

storerik: jaså vad ska du ha för den då?? har ju en motor ju tänkte bygga på den för då vet jag att jag får schysta grejor!

Peppe: jo byta topp ska jag göra hur eller hur men tänkte mer på de du skrev efter så får nog bli en bäckis portning och svetsning! för de verkar hålla!! eller ?

vad kostar en Ny topp ?
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Ja det håller då PPF svetsar, och säkert när andra svetsar också, men få verkar ju veta hur det ska göras på riktigt.

Ja porta är alltid fint, bir bara mer ryt. Huxflux är det 600 på hjulen i stället för 500 i motorn :)
bajronboy
Posts: 93
Joined: 25 Sep 2010, 15:27

Post by bajronboy »

jo jag hoppas de för har både svetsad och portad topp nu och de höll inte :( men får skicka upp en ny till ppf och låta dom killarna fixa till de!! vad tycker ni man ska satsa på för drivlina? har 4 pucks sinter nu mer 618 tryckplatta! osäker på kardan och bakaxel men tror de är orginal! råd?
User avatar
storerik
Posts: 17
Joined: 24 Nov 2006, 19:29
Location: Harads

Post by storerik »

min motor finns här på säljes sidan det är bäckis som byggde den till sin e21a
User avatar
m5micke
Posts: 698
Joined: 13 Jul 2006, 16:22
Location: Gävle

Post by m5micke »

Bruksade ca:1000mil med en m20 bromsad till 403whp.

Bottendelen orginal bortsett från kolvar från en V12:a.

De som va gjort med toppen va en snäll trimkam. Annars orginal.

Åkte med den bilen varje dag till o från jobbet, ICA, race, osv.
//Micke Lennartsson
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
bajronboy
Posts: 93
Joined: 25 Sep 2010, 15:27

Post by bajronboy »

okej erik ska kolla!!

okej kan ju va så att jag har haft maximal otur då för tycker de har hänt lite väl mycket!!
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

m5micke wrote:Bruksade ca:1000mil med en m20 bromsad till 403whp.

Bottendelen orginal bortsett från kolvar från en V12:a.

De som va gjort med toppen va en snäll trimkam. Annars orginal.

Åkte med den bilen varje dag till o från jobbet, ICA, race, osv.

vad körde du med för kyl ? =)

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Post by JErngren »

Grefven wrote:Och vem fan väljer maskin efter hur de låter? Det måste va youtubetrimmarna som inte har någon bil eller motor alls själva.

Att man kan gilla ett ljud före ett annat det begriper jag. Men att det skulle va avgörande?

Att en brud kan döma ut vad för bil som hellt för att den inte har rätt färg det har man ju hört. Men att en motorintresserad kille tar upp ljudet som motivering är helt otroligt.

Jag lovar att jag har hört en värre variant! =P
Vad sägs som att anledningen var att det var billigare med trimkam till M20 än M50, haha =P

bajronboy, du verkar redan ha bestämt dig för M20 men jag lägger min röst på M50 :)
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
Post Reply