S14 Litet driftstopp...

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bäckis wrote:Materialfel känns sjukt då den gått en del trots allt, är ju ingen nybyggd maskin.

Synd att det ska vara så omöjligt att förstå hur en sån här grej går till :(
Ja det är jäkligt surt.
Ibland skulle man vilja kunna backa tiden och bli jätteliten å hoppa in i motorn å se vad som händer när det rasar! ;)
User avatar
JannePower
Posts: 258
Joined: 07 Feb 2007, 18:45
Location: västerås

Post by JannePower »

Mmm.... Man kanske skulle provköra på isen i vinter sen å se om den håller.... :twisted:

Rasar den igen så har man juh bra med tid ändå till torr asfalt... :D
Racelasse
Posts: 121
Joined: 04 May 2009, 20:52

Post by Racelasse »

Bäckis wrote:Materialfel känns sjukt då den gått en del trots allt, är ju ingen nybyggd maskin.

Synd att det ska vara så omöjligt att förstå hur en sån här grej går till :

(
Är nog utmattning av materiallet :roll:
User avatar
TT E30
Posts: 257
Joined: 27 May 2009, 21:53
Location: Norge

Post by TT E30 »

Rätt otäckt överdimensionerad vevhusventilation, iaf. :(
__________
\oo=00=oo/
User avatar
JannePower
Posts: 258
Joined: 07 Feb 2007, 18:45
Location: västerås

Post by JannePower »

Snart på banan igen... Block fixat, nytt tråg finns. Kolvar beställda (mer komp) :twisted: , Nya kammar är på G (en kam hade gått ner sig). PPF stakar ska i. Ny stödgördel finns nog också på hyllan hos PPF...
Kanske att de blir en annan vev också... Ej kollad just nu men verkar inte lovande....
User avatar
rocket
Posts: 177
Joined: 20 Nov 2009, 17:02
Location: Oslo ca

Post by rocket »

SPM, hvor er disse rådene produsert?
Ikke kina vel?

Til opplysning skal det sies at materialsvikt i deler av tvilsom kvalitet, type kina produsert, skjer fra tid til annen.
Mye slikt produseres i kina bla for amcars også, og der er tilfeller av kinesiske ventilfjærer som knekker, ventilen detter ned i sylinderen og fullt havari.

Kinesiske deler på en dyr motor er kanskje ikke lurt
- E30 DAILY DRIVER M20B27 60mm Holset, z45, 1BAR, snikturbo tuned by myself
-E30 320 -> 325-> 338i hjulspinn edition
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

SPM är kinatillverkade. Vill man ha fina stakar så kostar det dubbelt så mkt minst, och detta är det första haveriet någonsin jag ser där själva staken gått av "utan anledning".
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Man skulle igentligen ta dom andra stakarna o sätta dom i åress o åressa på o se vad som händer vid vilka ton dom börjar o ge vika. Då ser man om det skiljer något mellan stakarna me.
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Hydraulic lock?

Kanske inte är möjligt i en sådan motor?
Grr!
0706-419608
Grefven

Post by Grefven »

Franzén wrote:Hydraulic lock?

Kanske inte är möjligt i en sådan motor?
Om en spridare maxöppnar en stund så kanske det inte e omöjligt?

(ställt som en fråga)
Grefven

Post by Grefven »

Förövrigt gällande kinastake så tar kineserna över mycket nu.

Flera balla firmor beställer "sina" grejor från kina. Mångs åker med kinagrejor utan att tänka på det eller veta om det. Snart kan ingen sälja stort av egna inhemska grejor längre.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Spridaren kan stå maxöppen så länge motorn är igång utan att man kan hydraula. Har hänt många ggr vid tex brunna spridardrivers.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Grefven

Post by Grefven »

vad är det som gör att det inte hinner bli fullt? trycks det ut i grenröret innan det går åt helsike?
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Det hinner inte bli fullt, det bara sprutar i avgasröret. Helt ointressant i detta fall då motorn gick utmärkt och sen PANG.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
rocket
Posts: 177
Joined: 20 Nov 2009, 17:02
Location: Oslo ca

Post by rocket »

Grefven wrote:Förövrigt gällande kinastake så tar kineserna över mycket nu.

Flera balla firmor beställer "sina" grejor från kina. Mångs åker med kinagrejor utan att tänka på det eller veta om det. Snart kan ingen sälja stort av egna inhemska grejor längre.
Ja, tragisk utvikling.
Ting går veldig fort for seg i kina, og mye dårlig kvalitet, nevner av egen erfaring: skeivt maskinerte vippearmer til amerikaner/ mopar big block.
Ellers har man jo lest på nett om ventilfjærer som knekker, veivaksler med feil toleranser og balanse etc.
Da har man to valg: enten bruke BMW originalteile/ andre originaldeler for det merket man har, eller la være å spare på så viktige komponenter.

Carillo er vel ikke lagd i kina?
Kanskje noe å vurdere...
- E30 DAILY DRIVER M20B27 60mm Holset, z45, 1BAR, snikturbo tuned by myself
-E30 320 -> 325-> 338i hjulspinn edition
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Det mesta från Kina är ren skit och det är jag den första att skrika.

Vevstakarna är ett av ytterst få undantag då vi aldrig haft ett problem på 6 års användande, detta är första jag ser där staken bara ger upp.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Grefven

Post by Grefven »

så länge utväcklingen sker här så kan de säkert få fram bra grejor där oxå.

kina kommer få tillverka/producera mycket framöver. det är jag övertygad om.
Post Reply