M20 eller M50 till nästa sommaren ?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

bajronboy
Posts: 93
Joined: 25 Sep 2010, 15:27

M20 eller M50 till nästa sommaren ?

Post by bajronboy »

står och velar lite fram och tillbaka på om jag ska köra med m20 eller m50 motorn till år ? vill ha en driftsäker turbo bil till nästa år för iår har de blivit lite mycket !! kom gärna med förslag och lite råd och tips om hur man ska göra!! för och nackdelar ? :) :D
Grefven

Post by Grefven »

Jag vet inte om m20 har någon som inte m50 oxå har.

Jag röstar för m50 alla dagar.
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

Om du står med en bunte pengar och skall börja bygga.. Dvs att du inte har något utav det idag.

Så hade jag satsat på m50 som grevfen också sa, alla dagar i veckan.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
micke999
Posts: 444
Joined: 09 Jul 2008, 00:05

Post by micke999 »

m50 alla dagar i veckan
ms racing
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

M50 är ett bättre val.
Grr!
0706-419608
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

m50 har mer grundeffekt, inga vippor och är uppenbarligen hållbarare än m20. Så min röst faller med på m50.
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
User avatar
dahmeer
Posts: 362
Joined: 21 Nov 2005, 16:00
Location: Karlstad

Post by dahmeer »

m20 har något som m50 inte har. Ett helt fantastiskt ljud! Sen är det ju smidigare vid besiktning om man inte behöver byta motor varje gång. Om det sitter m20 orginal dvs. Jag röstar för m20 iaf ;)

Mvh
Frode G
Posts: 238
Joined: 22 Mar 2009, 02:32
Location: Norge

Post by Frode G »

Men M20 har jo vippearmer som er et stort minus..

Bruk M50 du, og da slipper du vippearmer som knekker..

Frode G.
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

dahmeer wrote:m20 har något som m50 inte har. Ett helt fantastiskt ljud! Sen är det ju smidigare vid besiktning om man inte behöver byta motor varje gång. Om det sitter m20 orginal dvs. Jag röstar för m20 iaf ;)

Mvh
Äh, är ju lättare att bara byta motor än att byta alla smågrejer runt omkring :wink:
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
User avatar
dahmeer
Posts: 362
Joined: 21 Nov 2005, 16:00
Location: Karlstad

Post by dahmeer »

Mjo kan hålla med till viss del, det beror ju på hur det är byggt och vad för bil också. Men ljudet är skäl nog att bygga på m20, ska det bli riktigt gött ljud i en m50 måste man ha trimkammar och varva typ 9k :roll:

RickardP wrote:Äh, är ju lättare att bara byta motor än att byta alla smågrejer runt omkring :wink:
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Kör original vippor och varva max 6500 då går det inte sönder. Så länge allt är i bra skick och bra ihopsatt. M20 är lättskruvat man smäller ihop en motor från molekyler till start på en dag.

Dock så pallar M50 mer mos på orginaldelarna och ger mer grundeffekt.

För mig så är dom lika bra bara på olika sätt så om jag skulle bygga en smidd maskin från början blir det M20 men skulle jag köra orginal och det ska vara så billigt som möjligt då blir det M50.

Sen är ljudet i en vältrimmad M20 bland det bästa i världen sug eller turbo spelar ingen roll :)
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
bajronboy
Posts: 93
Joined: 25 Sep 2010, 15:27

Post by bajronboy »

tack för alla svar!! jag har i dagens läge en m20b25 med turbo i men har haft så mycket problem med sprucken topp, trasig topplockspackning, och avgånga vipparmar så är trött på att de inte håller! någon som har en bra setup till m20 som håller?! nu sitter de en coopering packning och svetsad och portad topp med Förstärkta vipparmar i men toppen har spruckit ändå!
Frode G
Posts: 238
Joined: 22 Mar 2009, 02:32
Location: Norge

Post by Frode G »

Ja enda en god grunn til og kjøre M50, man slipper sprukken topp..
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

M50 topparna spricker ju ochså. Jag skulle kalla det otur jag har åkt M20 i 4 år och en av dom topparna jag haft har kokat upp till 135c och det har bara varit att fylla på vatten och köra vidare. Jag har alldrig haft av en vippa eller haft någon topp som spruckit. Den toppen som kokade så in i he...te var inte ens skev på vintern sen när jag renovera den :)

M20B20 topp helrenoverad med gamla orginalvippor i bra skick samt inte varva mer än 6500 med softcut vid 6300 typ det tror jag är ett vinnande koncept så har iaf jag alltid kört.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Dom här trådarna blir alltid lika patetiska.

Förståsigpåare som kastar skit på någon av maskinerna, oftast utan att ens veta något mer om dom än det som dom läst på nätet?

Bygg en lågkompad M50 och ladda 2bar sommar efter sommar, eller en M20 gör det som känns bäst, för båda kommer rappla lika mycket om skruvar eller gör fel.

Mvh
Grefven

Post by Grefven »

Och vem fan väljer maskin efter hur de låter? Det måste va youtubetrimmarna som inte har någon bil eller motor alls själva.

Att man kan gilla ett ljud före ett annat det begriper jag. Men att det skulle va avgörande?

Att en brud kan döma ut vad för bil som hellt för att den inte har rätt färg det har man ju hört. Men att en motorintresserad kille tar upp ljudet som motivering är helt otroligt.
User avatar
dahmeer
Posts: 362
Joined: 21 Nov 2005, 16:00
Location: Karlstad

Post by dahmeer »

Det kanske är jag som är dum i huvudet, eller så är jag egentligen en tjej.
Men om man jag väljer mellan två motorer med snarlika egenskaper (iaf sexa och 2.5 l) så kan jag absolut tänka mig att välja efter ljud.
Och om jag skulle beställa t.ex en ny fin vit 325 på bmw och det kom en blå sen när jag skulle hämta den skulle jag nog bli jävligt sne :cry:
Men vad vet jag, jag kollar mest på tuben.

Mvh

Grefven wrote:Och vem fan väljer maskin efter hur de låter? Det måste va youtubetrimmarna som inte har någon bil eller motor alls själva.
Post Reply