broms skivor och bromsoks alternativ till E34
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
jorgen wrote:3.6 o 3.8 har samma storlek på skivorna. Det är bara -95 som har 345mm skivor fram + 4-kolvs ok. Under 1990 kom ventilerade skivor bak det är det som kan skilja. som bullen säger så kvittar det om man hänger på 500mm skivor o 36 kolvs ok om man kör med skitbelägg ala backelit
jo det vet jag väl samma som att man måste ha i en "racing" bromsvätska! men en såpass tung bil så måste man ha lite diameter/kaliber på grejerna för att dom skall klara av pressen!
jag vet jorgen att du vet vad jag menar!!
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
Grefven wrote:De flesta standardbromsar bromsar inte likadant andra gången. Dvs om du gör en 200-70 och sen accar igen och gör ytterligare en sån bromsning. Redan där finns i de flesta fallen fade.
Så kör man om man har blåljus bak sig exempelvis. Och det sista man vill då är att va utan bromsar. Min turk ryker ur hjulhusen efter en 250km broms och det far även gnistor. Sen e dom slut p.g.a värme.
mm tänker i samma banor där.. Men är större skivor, säg 315mm M5 skivor mot vanliga 302mm skivor, så mycket bättre vid en sån här situation? isf tycker jag kalluftsintag känns mycket vettigare?
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
Går inte att jämföra 535 0 m5 bromsarna. när jag bytte så blev det grym skillnad. Då var det standard belägg o vätska. M5 oken är väl bland det kraftigaste 1-kolvs oken som finns till personbilar om jag har fattat det rätt. sedan låter det inte så mycket men anläggningsytan ökar ganska mycket faktiskt.
En nackdel om man ska större skivor typ 345mm är ju att man måste ha så stora fälgar
En nackdel om man ska större skivor typ 345mm är ju att man måste ha så stora fälgar
jorgen wrote:Går inte att jämföra 535 0 m5 bromsarna. när jag bytte så blev det grym skillnad. Då var det standard belägg o vätska. M5 oken är väl bland det kraftigaste 1-kolvs oken som finns till personbilar om jag har fattat det rätt. sedan låter det inte så mycket men anläggningsytan ökar ganska mycket faktiskt.
En nackdel om man ska större skivor typ 345mm är ju att man måste ha så stora fälgar
det är väl bara ok hållaren som skiljer på 535 och m5 upp till -95?
Ett exempel på bra belägg är carbotech xp. En kompis körde sin civic type r med standardbelägg på sturup raceway. Ett varv kom han innan det var totalt bromsfade. Sen fick han köra lugnt ett varv utan att bromsa innan han kunde köra ytterligare ett varv.
Nästa gång han va där med carbotech belägg så kunde han åka hela dagen utan någon försämring av bromsarna. Bara beläggen som enda modifikation.
Detta svarar inte på din fråga om större skivor. Men bra att veta.
Fördelar med större skiva är ju själva hävstångseffekten. Och sen fördelas ju värmen på en större yta/mer stål att sprida värmen på. Ett ok med fler kolvar ger ett jämnare tryck över ytan på belägget sä att inte belägget blir varmare på en punkt än en annan.
Bra bromsar får du iaf med fina belägg. Det är väl egentligen bara det jag vill ha sagt.
Nästa gång han va där med carbotech belägg så kunde han åka hela dagen utan någon försämring av bromsarna. Bara beläggen som enda modifikation.
Detta svarar inte på din fråga om större skivor. Men bra att veta.
Fördelar med större skiva är ju själva hävstångseffekten. Och sen fördelas ju värmen på en större yta/mer stål att sprida värmen på. Ett ok med fler kolvar ger ett jämnare tryck över ytan på belägget sä att inte belägget blir varmare på en punkt än en annan.
Bra bromsar får du iaf med fina belägg. Det är väl egentligen bara det jag vill ha sagt.
- daniel-635
- Posts: 210
- Joined: 24 Nov 2008, 21:13
Jag kör idag med 325x25 mm skivor från BMW 330 (e46) och har flyttat ut standard oket.
Har standard belägg, och stålomspunna slangar.
Dock är skivorna slut nu, och jag tycker även att Gjutjärns oken är aldeles för tunga.
Jag går i funderingar på att försöka montera 324x30 från BMW e39 530-540.
Om jag kommer ihåg korrekt har även e39 aluminium ok, vilket vore bra med tanke på ofjädrade vikten.
Det lär inte vara bolt on, men jag ska kolla upp det iallafall.
Har standard belägg, och stålomspunna slangar.
Dock är skivorna slut nu, och jag tycker även att Gjutjärns oken är aldeles för tunga.
Jag går i funderingar på att försöka montera 324x30 från BMW e39 530-540.
Om jag kommer ihåg korrekt har även e39 aluminium ok, vilket vore bra med tanke på ofjädrade vikten.
Det lär inte vara bolt on, men jag ska kolla upp det iallafall.
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Bästa E34 setupen per investerad krona måste vara M5 skivor och ok. Bolt on utan strul och riktigt bra bett.
3,8 är snäppet vassare och oftast även snäppet dyrare än 3,6.
3,8 -95 är det storsta E34 använt från fabrik (345x32 och 4-kolvare på 6,7kg/st!), men de lär man inte få tag på och definitivt inte billigt. Sitter även på 850CSi.
840 har dock 4-kolv alu-ok på halva vikten (3,2kg). INTE lätta att få tag på...
E32 750 4-kolvare är inte så kostsamma och lite lättare (6kg) än M5. Men inte 100% bolt on heller som jag förstått det. Finns inga balla belägg som passar rakt i. Men på gatan kommer man väldigt långt med standardbelägg i dessa gigantiska ok.
Skivor tycker jag man satsar på nya, oavsett storlek. Gärna slitsade.
Tuffare belägg är som sagts tidigare nog den enskillt bästa uppgraderingen, både gällande bromskraft och värmetålighet. Men inte billigaste...
För värmetåligheten är en bra (alltså dyr) bromsvätska, demontering av bromssköldar och montering av slangar för att leda kylluft till insidan av naven på skivorna bra uppgraderingar.
Bra bromsar är otroligt kul!
Jag ligger förresten på ett par helt nya Brembo framskivor till E34 540 (302x28), slitsade i CNC fräs. PMa om det är intressant.
3,8 är snäppet vassare och oftast även snäppet dyrare än 3,6.
3,8 -95 är det storsta E34 använt från fabrik (345x32 och 4-kolvare på 6,7kg/st!), men de lär man inte få tag på och definitivt inte billigt. Sitter även på 850CSi.
840 har dock 4-kolv alu-ok på halva vikten (3,2kg). INTE lätta att få tag på...
E32 750 4-kolvare är inte så kostsamma och lite lättare (6kg) än M5. Men inte 100% bolt on heller som jag förstått det. Finns inga balla belägg som passar rakt i. Men på gatan kommer man väldigt långt med standardbelägg i dessa gigantiska ok.
Skivor tycker jag man satsar på nya, oavsett storlek. Gärna slitsade.
Tuffare belägg är som sagts tidigare nog den enskillt bästa uppgraderingen, både gällande bromskraft och värmetålighet. Men inte billigaste...
För värmetåligheten är en bra (alltså dyr) bromsvätska, demontering av bromssköldar och montering av slangar för att leda kylluft till insidan av naven på skivorna bra uppgraderingar.
Bra bromsar är otroligt kul!
Jag ligger förresten på ett par helt nya Brembo framskivor till E34 540 (302x28), slitsade i CNC fräs. PMa om det är intressant.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Passar e39ans skivor på e34 btw? 530, 535 och 540/e39 ska tydligen ha 324mm skivor fram enligt http://butiken.chassit.se/chassit.htm
Och priset var ju inte någon större skillnad mot en vanlig 302 skiva.
Och priset var ju inte någon större skillnad mot en vanlig 302 skiva.
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
för mej lutar det sig om en bmw 735 E32, så E34 tror jag att jag glömmer!den ser juh mycket stiligare ut själva karossen! eller vad tror ni?
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
Någon som har pillat med bromsar till en 525ix?
Framskivorna har måttet 296x28 och bak är det 300x10
Passar bromsar från övriga E34/M5 bolt-on?
ET på fälgar är ju helt annorlunda på ix, 54 istället för 20 som på övriga E34, är det någon skillnad på skivorna eller är det naven i övrigt som skiljer?
Måste ju ha något till sen när man bygger turbo, nu är det katastrof jag får ju fade bara efter några inbromsningar från 140-50...
Framskivorna har måttet 296x28 och bak är det 300x10
Passar bromsar från övriga E34/M5 bolt-on?
ET på fälgar är ju helt annorlunda på ix, 54 istället för 20 som på övriga E34, är det någon skillnad på skivorna eller är det naven i övrigt som skiljer?
Måste ju ha något till sen när man bygger turbo, nu är det katastrof jag får ju fade bara efter några inbromsningar från 140-50...
Det ser ut att bli krångligare än vad jag trodde...
Org. framskiva på en RWD:
Org. bakskiva:
Org. framskiva på en ix:
Org. bakskiva:
Om jag inte ser helt fel så är det allt utom bolt on med skivor från andra E34 då ok-placeringen blir fu*ked-up.
Ok från en M5 borde passa fram iaf, bak blir det väl från en tidig med icke-ventilerad.
Däremot har Schmiedmann borrade skivor till ix:
http://www.schmiedmann.se/5_serien/e34/utrustning_-_tillbehor/tuning_och_optimering/sida22.htm#15160
Någon som har testat skivor från dom som kan rekommendera eller döma ut dom?
Org. framskiva på en RWD:
Org. bakskiva:
Org. framskiva på en ix:
Org. bakskiva:
Om jag inte ser helt fel så är det allt utom bolt on med skivor från andra E34 då ok-placeringen blir fu*ked-up.
Ok från en M5 borde passa fram iaf, bak blir det väl från en tidig med icke-ventilerad.
Däremot har Schmiedmann borrade skivor till ix:
http://www.schmiedmann.se/5_serien/e34/utrustning_-_tillbehor/tuning_och_optimering/sida22.htm#15160
Någon som har testat skivor från dom som kan rekommendera eller döma ut dom?
Kan bara tipsa om riktigt bra belägg,köpte pfc 01 till frambromsarna
till 302x28mm och carbotech xp8 bak till 300x20 sitter på min E28 med
M20b25, har funkat klockrent i 2 säsonger med seriös banåka tillsammans med Ate superblue bromsvätska-allt köpt hos Per Stacke
och efter 2 säsonger e de ca 75% kvar
till 302x28mm och carbotech xp8 bak till 300x20 sitter på min E28 med
M20b25, har funkat klockrent i 2 säsonger med seriös banåka tillsammans med Ate superblue bromsvätska-allt köpt hos Per Stacke
och efter 2 säsonger e de ca 75% kvar
Mvh Micke 0736009484
Bmw E28 525i
Bmw E28 525i