E85 VS BF98

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

E85 VS BF98

Post by bmwpatrik »

Vilket är bäst på överladdad motor?

Finns de för å nakdelar?

Vet att VP är de mest optimala men sånt är för dyrt.

MVH Patrik
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

etanolen ligger ju p ca 104 oktan, o har bättre kylfömåga, är även billigast men det krävs även mer,

har hört att det sakll vara jobbigt att mappa en bil p åE85 pga. lambdavärdena, hur är det med det igentligen? ni (andreasarna) har ju mappat bilar på E85, vad föredrar ni?

sen så är BF98 inte så säker, bättre med V-power (om det inte va de du menade med VP) då V-power håller MINST 99 oktan till skilnad mot vanlig 98 som max inehåller 98.

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Kör med B98 eller V-power.
Det går fint att ladda 2 bar ändå.
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

OK, finns det några nackdelar med E85 då?

med tanke på priset. o så e man ju "snäll" mot miljön oxå =)

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Bmwandreas wrote:Kör med B98 eller V-power.
Det går fint att ladda 2 bar ändå.


Okej räcker de till ca 600hk?

Då kanske de räcker med en ställbar btr för min del, eller ska jag ha en till 044 ändå?

MVH Patrik
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nackdelar är :
Kraftigt bränslesystem.
Svårstartad.
Beläggningar inne i motorn/bränslesystem.
Byta olja oftare,pga fet blandning.


Vi laddade 3 bar på V.power i Bäckis touring.
Bygger man rätt når man 650hk med vanlig bensin.

Patrik,du behöver en pump till.
Antingen säljer du din 044 och köper 2st 984,eller en till 044.
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Bmwandreas wrote:Nackdelar är :
Kraftigt bränslesystem.
Svårstartad.
Beläggningar inne i motorn/bränslesystem.
Byta olja oftare,pga fet blandning.


Vi laddade 3 bar på V.power i Bäckis touring.
Bygger man rätt når man 650hk med vanlig bensin.

Patrik,du behöver en pump till.
Antingen säljer du din 044 och köper 2st 984,eller en till 044.


Okej då skiter jag i E85, låter bättre med BF98 eller V-power.

MVH Patrik
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
_BeeMeR_
Posts: 547
Joined: 21 Nov 2005, 17:59
Location: Luleå

Post by _BeeMeR_ »

Mer svårstartad med E85?
På sommaren är den då lika lätt att starta som
på BF98 å om man mot förmodan skulle köra på
vintern så går de alldeles utmärkt startade då min
brukis då de var -18 utan
problem (bara man använder motorvärmare :wink: )

///zemrén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld

070-539 68 17
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Som jag har förstått det så sliter E85 mera på b-pumpar samt spridare, tätningar, oringar e.t.c.
ronnie
Posts: 3
Joined: 14 Dec 2005, 13:05

Går det att

Post by ronnie »

Ladda med högre tryck med etanol,dvs att om man har bottnat en turbo med 98 kan man få högre laddtryck med etanol då ?


Bmwandreas wrote:Nackdelar är :
Kraftigt bränslesystem.
Svårstartad.
Beläggningar inne i motorn/bränslesystem.
Byta olja oftare,pga fet blandning.


Vi laddade 3 bar på V.power i Bäckis touring.
Bygger man rätt når man 650hk med vanlig bensin.

Patrik,du behöver en pump till.
Antingen säljer du din 044 och köper 2st 984,eller en till 044.
ronnie
Posts: 3
Joined: 14 Dec 2005, 13:05

Går det att

Post by ronnie »

Bmwandreas wrote:Nackdelar är :
Kraftigt bränslesystem.
Svårstartad.
Beläggningar inne i motorn/bränslesystem.
Byta olja oftare,pga fet blandning.


Vi laddade 3 bar på V.power i Bäckis touring.
Bygger man rätt når man 650hk med vanlig bensin.

Patrik,du behöver en pump till.
Antingen säljer du din 044 och köper 2st 984,eller en till 044.


Ladda med högre tryck med etanol,dvs att om man har bottnat en turbo med 98 kan man få högre laddtryck med etanol då ?
ronnie
Posts: 3
Joined: 14 Dec 2005, 13:05

Går det att

Post by ronnie »

Bmwandreas wrote:Nackdelar är :
Kraftigt bränslesystem.
Svårstartad.
Beläggningar inne i motorn/bränslesystem.
Byta olja oftare,pga fet blandning.


Vi laddade 3 bar på V.power i Bäckis touring.
Bygger man rätt når man 650hk med vanlig bensin.

Patrik,du behöver en pump till.
Antingen säljer du din 044 och köper 2st 984,eller en till 044.


Ladda med högre tryck med etanol,dvs att om man har bottnat en turbo med 98 kan man få högre laddtryck med etanol då ?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Turbon räcker inte längre bara för att man använder etanol.
User avatar
Brox
Posts: 967
Joined: 04 Dec 2005, 23:47
Location: Halmstad

Post by Brox »

de här med belägninar i motorn? vad var de för sorts belägningar?

Vad jag vet så rengör sprit inte sotar igen...eller har jag fel?
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
Post Reply