Högsta effekten i e30 ?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

odd
Posts: 574
Joined: 08 Feb 2009, 23:53

Post by odd »

Fredh-Holma wrote:Ni menar alltså att det går att stoppa i en m20b20 motor i min 318 och få den godkänd?
113*1,2=136.
m40b18 = 113 hk
m20b20 = 130hk

Jag vill ej regga som ombyggt fordon!
Hur går det till då man ska besikta detta?
Vad kostar det?
Kollar dem upp motornumret och så?

Grejen är att jag börjat bygga på en 318 som det ska i en m20b25/27 motor med turbo i, skulle vara skönt att slippa allt krångel med att byta tillbaka till m40 motorn varje år och smidigt bara plocka bort turbon då den ska på kontrollbesiktning. (antar att dem ej verkligen orkar kolla upp om det sitter en b20 eller b25 i den....)


så länge du har en b20 i när du reggar. sen kollar dom aldrig de på vanlig kontroll bes
E30 M50 Turbo

070-554 85 15
User avatar
Nox
Posts: 558
Joined: 02 Dec 2008, 21:13
Location: Stockholm

Post by Nox »

Fredh-Holma wrote:Ni menar alltså att det går att stoppa i en m20b20 motor i min 318 och få den godkänd?
113*1,2=136.
m40b18 = 113 hk
m20b20 = 130hk

Jag vill ej regga som ombyggt fordon!
Hur går det till då man ska besikta detta?
Vad kostar det?
Kollar dem upp motornumret och så?

Grejen är att jag börjat bygga på en 318 som det ska i en m20b25/27 motor med turbo i, skulle vara skönt att slippa allt krångel med att byta tillbaka till m40 motorn varje år och smidigt bara plocka bort turbon då den ska på kontrollbesiktning. (antar att dem ej verkligen orkar kolla upp om det sitter en b20 eller b25 i den....)


Vet inte hur mycket vrid en m40b18 har. Men kan tänka mig att en M20B20 har mycket mer :S, du får ju max öka 10% i vrid.
076-115 58 55
-88 E30 325IK
Awpelqvist
Posts: 718
Joined: 07 Oct 2009, 04:33
Location: Luleå

Post by Awpelqvist »

attans att de va så tajt! ville ju ha s38b35 i min touring 320
alla barnen gillar att åka polisbil, men det försvinner med åren.
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

Nox wrote:
Fredh-Holma wrote:Ni menar alltså att det går att stoppa i en m20b20 motor i min 318 och få den godkänd?
113*1,2=136.
m40b18 = 113 hk
m20b20 = 130hk

Jag vill ej regga som ombyggt fordon!
Hur går det till då man ska besikta detta?
Vad kostar det?
Kollar dem upp motornumret och så?

Grejen är att jag börjat bygga på en 318 som det ska i en m20b25/27 motor med turbo i, skulle vara skönt att slippa allt krångel med att byta tillbaka till m40 motorn varje år och smidigt bara plocka bort turbon då den ska på kontrollbesiktning. (antar att dem ej verkligen orkar kolla upp om det sitter en b20 eller b25 i den....)


Vet inte hur mycket vrid en m40b18 har. Men kan tänka mig att en M20B20 har mycket mer :S, du får ju max öka 10% i vrid.


Kolla lite igår mellan m20b20 och m50b20 och såg då att det var väldigt lite skillnad mellan just m40b18 och m20b20 ang vrid så det skall gå
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Franzén wrote:Efter att ha ringt SBP och särskilt kontrollerat denna sak, så VET jag att man kan regga sin E30 med en M50 motor.

För 320i med 129hk finns det klara uppgifter svart på vitt hos SBP om att du kan stoppa ner en M50B20 på 150hk utan gnäll.



Ringde SBP angående detta igår och dom hänvisade bara till SFRO?

Jag får det till att en M50B20 har mer vrid än vad en 320 E30 är godkänd med? Men finns det svart på vitt nånstans så vill jag gärna ta del av det? :-)
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
[zJo^]
Posts: 65
Joined: 13 May 2009, 14:55
Location: Sandviken

Post by [zJo^] »

bmw-slangen wrote:
[zJo^] wrote:e30 318is då? 140hk orginal. Dock 4-cyl.


Hur resonerade du nu? Baserar man på en 318is blir maximala effekten du får ha via 20/10 gränsen 140*1,2 = 168 hk.


Tänkte om de va ok att byta till en 6-cyl m50b20.....
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

MrQuickzilver wrote:
Franzén wrote:Efter att ha ringt SBP och särskilt kontrollerat denna sak, så VET jag att man kan regga sin E30 med en M50 motor.

För 320i med 129hk finns det klara uppgifter svart på vitt hos SBP om att du kan stoppa ner en M50B20 på 150hk utan gnäll.



Ringde SBP angående detta igår och dom hänvisade bara till SFRO?

Jag får det till att en M50B20 har mer vrid än vad en 320 E30 är godkänd med? Men finns det svart på vitt nånstans så vill jag gärna ta del av det? :-)


Eftersom AB Svensk Bilprovning är en sån jävla Kalle Anka-instans så borde jag krävt ett fax med alla dessa uppgifter som besiktningsingenjören uppgav på telefon till mig.

En "vanlig" besiktningstekniker har absolut noll koll om sådana här saker.
Dragkrokar, drop-stops, avgassystem eller motorkombinationer är inget som ingår i deras kunskapsbank.
Däremot kan man allt om vilka lampor man får kombinera, man har full kompetens i gnäll om alla förbud mot kjolpaket, angel-eyes, sänkt chassie och för stora fälgar.

OM ni skall ringa till SBP, be då för tusan att få tala med en besiktningsingenjör.
Grr!
0706-419608
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Ringde nu igen och bad att få prata med en besiktningsingengör och det visar sej att ja kom till samma "värmlänning" som sist. Han hänvisar fortfarande till sfros sida och där hittar jag bara siffror som ja tror är för 320 e21...
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Som sagt..

Kalle Anka och hans vänner.
Grr!
0706-419608
User avatar
Fredh-Holma
Posts: 218
Joined: 02 Mar 2010, 19:41
Location: Luleå

Post by Fredh-Holma »

Hur går man tillväga då man ska regbesikta sin 318 med m20b20 då?
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Jag tror inte att det är möjligt tyvärr.
Grr!
0706-419608
User avatar
Fredh-Holma
Posts: 218
Joined: 02 Mar 2010, 19:41
Location: Luleå

Post by Fredh-Holma »

Franzén wrote:Jag tror inte att det är möjligt tyvärr.

Pga?
Post Reply