Fredh-Holma wrote:Ni menar alltså att det går att stoppa i en m20b20 motor i min 318 och få den godkänd? 113*1,2=136. m40b18 = 113 hk m20b20 = 130hk
Jag vill ej regga som ombyggt fordon! Hur går det till då man ska besikta detta? Vad kostar det? Kollar dem upp motornumret och så?
Grejen är att jag börjat bygga på en 318 som det ska i en m20b25/27 motor med turbo i, skulle vara skönt att slippa allt krångel med att byta tillbaka till m40 motorn varje år och smidigt bara plocka bort turbon då den ska på kontrollbesiktning. (antar att dem ej verkligen orkar kolla upp om det sitter en b20 eller b25 i den....)
så länge du har en b20 i när du reggar. sen kollar dom aldrig de på vanlig kontroll bes
Fredh-Holma wrote:Ni menar alltså att det går att stoppa i en m20b20 motor i min 318 och få den godkänd? 113*1,2=136. m40b18 = 113 hk m20b20 = 130hk
Jag vill ej regga som ombyggt fordon! Hur går det till då man ska besikta detta? Vad kostar det? Kollar dem upp motornumret och så?
Grejen är att jag börjat bygga på en 318 som det ska i en m20b25/27 motor med turbo i, skulle vara skönt att slippa allt krångel med att byta tillbaka till m40 motorn varje år och smidigt bara plocka bort turbon då den ska på kontrollbesiktning. (antar att dem ej verkligen orkar kolla upp om det sitter en b20 eller b25 i den....)
Vet inte hur mycket vrid en m40b18 har. Men kan tänka mig att en M20B20 har mycket mer :S, du får ju max öka 10% i vrid.
Fredh-Holma wrote:Ni menar alltså att det går att stoppa i en m20b20 motor i min 318 och få den godkänd? 113*1,2=136. m40b18 = 113 hk m20b20 = 130hk
Jag vill ej regga som ombyggt fordon! Hur går det till då man ska besikta detta? Vad kostar det? Kollar dem upp motornumret och så?
Grejen är att jag börjat bygga på en 318 som det ska i en m20b25/27 motor med turbo i, skulle vara skönt att slippa allt krångel med att byta tillbaka till m40 motorn varje år och smidigt bara plocka bort turbon då den ska på kontrollbesiktning. (antar att dem ej verkligen orkar kolla upp om det sitter en b20 eller b25 i den....)
Vet inte hur mycket vrid en m40b18 har. Men kan tänka mig att en M20B20 har mycket mer :S, du får ju max öka 10% i vrid.
Kolla lite igår mellan m20b20 och m50b20 och såg då att det var väldigt lite skillnad mellan just m40b18 och m20b20 ang vrid så det skall gå
Franzén wrote:Efter att ha ringt SBP och särskilt kontrollerat denna sak, så VET jag att man kan regga sin E30 med en M50 motor.
För 320i med 129hk finns det klara uppgifter svart på vitt hos SBP om att du kan stoppa ner en M50B20 på 150hk utan gnäll.
Ringde SBP angående detta igår och dom hänvisade bara till SFRO?
Jag får det till att en M50B20 har mer vrid än vad en 320 E30 är godkänd med? Men finns det svart på vitt nånstans så vill jag gärna ta del av det?
Eftersom AB Svensk Bilprovning är en sån jävla Kalle Anka-instans så borde jag krävt ett fax med alla dessa uppgifter som besiktningsingenjören uppgav på telefon till mig.
En "vanlig" besiktningstekniker har absolut noll koll om sådana här saker.
Dragkrokar, drop-stops, avgassystem eller motorkombinationer är inget som ingår i deras kunskapsbank.
Däremot kan man allt om vilka lampor man får kombinera, man har full kompetens i gnäll om alla förbud mot kjolpaket, angel-eyes, sänkt chassie och för stora fälgar.
OM ni skall ringa till SBP, be då för tusan att få tala med en besiktningsingenjör.
Ringde nu igen och bad att få prata med en besiktningsingengör och det visar sej att ja kom till samma "värmlänning" som sist. Han hänvisar fortfarande till sfros sida och där hittar jag bara siffror som ja tror är för 320 e21...