broms skivor och bromsoks alternativ till E34

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

E34 RRT
Posts: 748
Joined: 03 Apr 2007, 13:55
Location: finland (borgå)

broms skivor och bromsoks alternativ till E34

Post by E34 RRT »

undrar vad är största bromsarna som E34 har andvänt.
i såfall hurudanna ok och skivor lite mått och sånt skulle vara intressant!
skulle villa veta lite om huvudcylindrarna åkså!
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Re: broms skivor och bromsoks alternativ till E34

Post by Hansa »

E34 RRT wrote:undrar vad är största bromsarna som E34 har andvänt.
i såfall hurudanna ok och skivor lite mått och sånt skulle vara intressant!
skulle villa veta lite om huvudcylindrarna åkså!


Jag tänkte köra med e34 m5 bromsar på mitt bygge med lite värre belägg +stålomspunnet+annat vätska,

Men jag vet att vissa brukar köra bmw 750 skivor! (E32)

Men sen finns det ju värre prylar att använda sig av! men antar att du va ute efter saker som är "bolt-on" ?
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
E34 RRT
Posts: 748
Joined: 03 Apr 2007, 13:55
Location: finland (borgå)

Post by E34 RRT »

ja altså bmw "original" :) vet juh att de finns ksport osv men vill ha nånting i budjet stil nu!
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Carlsson
Posts: 1512
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Post by Carlsson »

m5 e34 av sist årsmodell hade ganska fläskiga bromsar 4kolvs ok å grejor
Daniel Carlsson 070 46 174 24

Tur att jag inte kör lika illa som jag stavar :P
335IM

M535

BMW 242
User avatar
jeenz
Posts: 2139
Joined: 09 Feb 2007, 15:20
Location: Västerlanda

Post by jeenz »

Jag har riktigt grymt bromskit till hel rätt pris ;)
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
E34 RRT
Posts: 748
Joined: 03 Apr 2007, 13:55
Location: finland (borgå)

Post by E34 RRT »

jeenz wrote:Jag har riktigt grymt bromskit till hel rätt pris ;)

jo men har inte m5 3,8 ännu större bromsar!?
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
E34 RRT
Posts: 748
Joined: 03 Apr 2007, 13:55
Location: finland (borgå)

Post by E34 RRT »

518i, S&T, M40B18 4-syl, 1989 - 1993, 113hv, E 302x12, T 300 x 10, ei abs
518i, S&T, M43B18 4-syl, 1993 - 1995, 115hv, E 302x12, T 300 x 10, ABS
520i, S, M20B20 6-syl, 1988 - 1990, 129hv, E 302x12, T 300 x 10, ei abs
520i, S, M50B20 6-syl, 1990 - 1995, 150hv, E 302x12, T 300 x 10, ei abs
1993-> ABS
524td, S, M21D24 6-syl, 1988-1992, 115hv, E 302x12, T 300 x 10, ei abs
525td, S, M51D25 6-syl, 1993-1995, 115hv, E 302x12, T 300 x 10, ABS
525tds, S, M51D25 6-syl, 1991-1995, 143hv, E 302x12, T 300 x 10, ei abs
1993-> ABS

525i, S&T, M20B25 6-syl,1988-1990, 170hv, E V 302 x 22, T 300 x 10, ABS
525i, S&T, M50B25 6-syl, 1990-1995, 192hv, E V 302 x 22, T 300 x 10, ABS
525iX, S, M50B25 6-syl, 1992-1995, 192hv, E V 302 x 22, T 300 x 10, ABS
530i, S&T, M30B30 6-syl, 1988-1990, 188hv, E V 302 x 22, T 300 x 10, ABS
530i, S&T, M60B30 8-syl, 1993-1995, 218hv, E V 302 x 22, T 300 x 10, ABS
535i, S&T, M30B35 6-syl, 1988-1992, 211hv, E V 302 x 22, T 300 x 10, ABS

520i, T, M20B20 6-syl, 1988 - 1990, 129hv, E 302x22, T 300 x 10, ei abs
520i, T, M50B20 6-syl, 1990 - 1995, 150hv, E 302x22, T 300 x 10, ei abs
1993-> ABS
524td, T, M21D24 6-syl, 1988-1992, 115hv, E 302x22, T 300 x 10, ei abs
525td, T, M51D25 6-syl, 1993-1995, 115hv, E 302x22, T 300 x 10, ABS
525tds, T, M51D25 6-syl, 1991-1995, 143hv, E 302x22, T 300 x 10, ei abs
1993-> ABS

525iX,T, M50B25 6-syl, 1992-1995, 192hv, E V 296 x 28, T 300 x 10, ABS

540i, S&T, M60B40 8-syl, 1992-1995, 286hv, E V 302 x 28, T V 300 x 20, ABS


M5, S&T, S38B36 6-syl, 1988-1991, 315hv, E V 315 x 28, T V 300 x 20, ABS


M5, S&T, S38B38 6-syl, 1991-1995, 340hv, E V 345 x 32, T V 328 x 20, ABS


från finska bmw forumet!
8)
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
E34 RRT
Posts: 748
Joined: 03 Apr 2007, 13:55
Location: finland (borgå)

Post by E34 RRT »

dock endast skivornas storlek!
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
Grefven

Post by Grefven »

Den billigaste uppgraderingen som ger en enorm skillnad är att ringa till pean och köpa de belägg han rekomenderar. Gör sen en bromskylning. Pillar du själv så kostsr det inte mångs kronor.
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

Carlsson wrote:m5 e34 av sist årsmodell hade ganska fläskiga bromsar 4kolvs ok å grejor


Knappast något billigt alternativ. Hansas recept funkar utmärkt.
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
Grefven

Post by Grefven »

Tillägg:

Bromsarna blir aldrig bättre än de belägg man använder.
User avatar
Carlsson
Posts: 1512
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Post by Carlsson »

jorgen wrote:
Carlsson wrote:m5 e34 av sist årsmodell hade ganska fläskiga bromsar 4kolvs ok å grejor


Knappast något billigt alternativ. Hansas recept funkar utmärkt.


jag uppfattade inte frågan som om han sökte det billigaste utan det stösta

E34 RRT wrote:undrar vad är största bromsarna som E34 har andvänt.
i såfall hurudanna ok och skivor lite mått och sånt skulle vara intressant!
skulle villa veta lite om huvudcylindrarna åkså!
Daniel Carlsson 070 46 174 24

Tur att jag inte kör lika illa som jag stavar :P
335IM

M535

BMW 242
User avatar
jeenz
Posts: 2139
Joined: 09 Feb 2007, 15:20
Location: Västerlanda

Post by jeenz »

Mitt bromskit är köpt utifrån peanswedens rekommendationer.
3.8an har större bromsar än 3.6an ja.

Självklart så är 3.8 bromsok zimmermann skivor, xp8 belägg bättre än 3.6 bromsok zimmermann skivor och xp8 belägg.

Men tipsade bara om att jag har ett kit till salu om det fanns intresse :)
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
E34 RRT
Posts: 748
Joined: 03 Apr 2007, 13:55
Location: finland (borgå)

Post by E34 RRT »

jeenz wrote:Mitt bromskit är köpt utifrån peanswedens rekommendationer.
3.8an har större bromsar än 3.6an ja.

Självklart så är 3.8 bromsok zimmermann skivor, xp8 belägg bättre än 3.6 bromsok zimmermann skivor och xp8 belägg.

Men tipsade bara om att jag har ett kit till salu om det fanns intresse :)

jo det är klart som korvspad! :D
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Jag är jävligt intresserad av att lära mig mer om bromsar.
Ska också bygga om bromsystemet vad det lider, men vad är det som gör skillnad om vi säger att man ska göra EN hård inbromsning från säg, 200km/h? Det jag vet är att man ska ha en vätska med hög kokpunkt så den inte börjar "koka"=gas=luft i systemet. Även beläggen är väll viktiga för att få en bra friktion mot skivan..

Men mycket som, större skivor, lyftkylda bromsar, mm... enbart kommer till sin funktion när man belastar och kör varv på varv på en racebana?
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
Grefven

Post by Grefven »

De flesta standardbromsar bromsar inte likadant andra gången. Dvs om du gör en 200-70 och sen accar igen och gör ytterligare en sån bromsning. Redan där finns i de flesta fallen fade.

Så kör man om man har blåljus bak sig exempelvis. Och det sista man vill då är att va utan bromsar. Min turk ryker ur hjulhusen efter en 250km broms och det far även gnistor. Sen e dom slut p.g.a värme.
E34 RRT
Posts: 748
Joined: 03 Apr 2007, 13:55
Location: finland (borgå)

Post by E34 RRT »

hur är det med 735 E32 hur mycket samma delar har dom gemfört med E34 ex:stötdämpare axlar bromsar växellådor!?
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply