Politiska valet och vårt gemensamma intresse

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

JimmyA

Post by JimmyA »

HenrikF wrote:
Carlsson wrote:Jag hoppas att det blir moderat styre detta valet också men jag tänker rösta på SD för jag tror om dom kommer in i regeringen så rör det nog runt i grytan lite :wink: gillar i övrigt citatet att det röd och blåa snarare har blivit som beige och grått
smart att ge sin blåa röst till SD som aldrig kommer få något uträttat (men håller på ett sätt med om att tanken är god i vissa avseende)
Folk som kastar sin blåa röst på SD har i princip gett bort den till sossarna. Få ur vänsterblocket röstar på SD, men en hel del från högerblocket. Tappar högerblocket sina röster till SD men vänster behåller sina, så kommer vänstern att vinna.
Invandringspolitiken är ju så tabubelagd att det finns inte. Min fråga till dem som styr är; Tycker ni att Sverige är på rätt väg? Man kommer inte från vissa fakta kring invandringen. Och svenska folket börjar tröttna vad det verkar. Men rösta på SD får man ju inte då är man rasist. Och dom blir motarbetade överallt. Trots detta är dom demokratiskt framvalda ( på lögner säger vissa, vilket parti är framvalt på sanningar skulle jag vilja fråga?)

Gillar sossarnas nya reklam:
466000 människor VILL ut och jobba.

Ja tjena. Som om sossarna har frågat alla dessa "vill du jobba eller säger du det bara?"
Stor skillnad där.
Pengar åt dem som jobbar, piskan ska svida, det kommer inga stekta sparvar etc.

Hårdare tag mot fuskare. förstår inte att folk gnäller på försäkringskassan, så mkt pengar man sparat in för att komma åt fuskare, men visst, synd om dem som ÄR sjuka. Dock är få människor så sjuka att de inte kan ha något jobb alls. Isf kan man fråga sig hur dom lever sitt liv. Att man inte vill jobba och skyller på sjukdom är en helt annan femma. UPP UR SÄNGEN.

Tyckte tråden har hållit bra nivå så långt. Så kommer jag och fördärvar allt känns det som, men ville fan spy av mig lite
det är ju inte helt säkert, kolla hur det har gått i danmark med deras motsvarighet till SD
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
HenrikF

Post by HenrikF »

mitt problem med sd är inte att de stramar åt flyktingpolitiken. Det är deras sätt att framföra sin politik.
I senaste utskicket jag fick var det stavfel. STAVFEL!

Det var en gång en som sa "i en demokrati säger man vad man vill och gör som man blir tillsagd"
Sd har rört om i den grytan men soppan smakar nog godast med ett annat styre.
ska tillägga att jag inte är sjukt insatt i politiken, tycker dock att högern har hanterat detta mycket väl. inget pjoskande. rakt på sak. visst finns det saker man hade velat ändra på, (miljö och pengar till de riktigt sjuka) men en sak i sänder.
Vad man inte ska glömma i ett bidragssamhälle är att pengarna till bidrag kräver folk som arbetar. Detta verkar det som om sossarna missat..

Strandholm får ursäkta men FRA tycker jag bara är bra. Jag skiter fullständigt ifall nån vill lyssna på mina samtal. Så mycket gott det för med sig, att få fast tyngre kriminella får faktiskt ha ett pris.
"integritet" är nog fan den sämsta ursäkten till att vilja vara i fred som finns.
Jag laddar ner film. Japp. Kör även fort ibland. Torskar jag så torskar jag. Rånar jag 5 pers om dagen kan jag också torska, men förmodligen för att polisen lagt massa resurser på att få dit mig. Kameror gör det enklare. Hur FAN ska det vara svårare att torska vid rån och liknande än fortkörning!! Allvarligt! DET är sjukt.
Kör jag för fort blir jag fotograferad i min egen bil, ett privat utrymme.
Men slår jag ner, rånar eller gör nån skit på stan så är det lugnt för där finns inga (få) kameror som fångar det.
bättring där.
/Henrik
Strandholm

Post by Strandholm »

FRA i sig är inget nazitysklandpåfund, det är vad FRA kan leda till som är farligt och om det missbrukas.
Det är nog knappast svensk trafik de är ute efter, det är nog underättelsetjänst man främst är ute efter, t.ex ifrån ryssland.
Men sättet som FRA klubbades igenom var skandalöst och inger knappast något större förtroende...

Förslaget kom ifrån ingenstans och möttes av väldigt lite kritik över blockgränserna. Signalspanarna anställdes innan lagen var klubbad.
Moderaterna teg sig igenom hela debatten och vägrade ha en folkomröstning om det hela.
Är detta demokrati? Vems agenda var det att klubba igenom denna lag?
Rövslickeri jämtemot jänkarna kanske?

Jag är för ett fritt samhälle där man hellre friar än fäller, människor skall vara fria att tycka, säga och göra vad dom vill sålänge det inte skadar någon annan.
Du skall kunna framföra dina åsikter utan att vara rädd föratt det registreras någonstans med möjlighet att användas emot dig i framtiden.
Om en brottsmisstanke väl finns så skall berörd myndighet kunna bedriva avlyssning, men i dagsläget så behövs det ingen brottsmisstanke föratt avlyssna kabelburen trafik.
Kolla på USA, det hjälper inte att skaffa "patriot act" eller tillsätta sjukt många poliser om man vill få ner brottsligheten.
Man måste ta tag i problemet ifrån botten istället och minska klasskillnaderna i samhället.
Problemet är väll att de som sitter i makten inte riktigt vill få ner brottsligheten då det måste finnas en arbetarklass som arbetar riktigt billigt föratt de rika skall kunna tjäna mycket pengar.
Blir alla rikare så blir det inflation och pengarna minskar i värde och då är det lite "1 steg framåt 2 steg bakåt".

Den transparens av vårat privatliv som uppstår när mer och mer av vårat privatliv hamnar online och all kabelburen trafik kan registreras och sökas igenom av staten är så skevt så det finns inte.
Privatliv skall vara privat och de områden där det ska finnas transparens skall vara i offentliga miljöer t.ex så borde Moderaterna tvingas uppge vilka som är deras största bidragsgivare... Detta skulle bidra tillatt säkertställa att vi inte får en lika "upphandlad" politik som i USA där företagen "sponsrar" föratt få fram en kandidat som sänker kostnaderna för företagen...lobbying är dom bra på.

Så kort sagt, det är inte bara FRA och Ipred jag stör mig på, det är moderaterna och maktelitens totala nonchalans av oss unga som växt upp med internet.
Vi är en ny generation som vill ändra världens spelreglerna men de som sitter på stora maktpositioner runtom i världen vill inte se förändring då det skulle innebära inkomstbortfall.
Det är en sjuk värld vi lever i och internet må vara sprängfyllt med sjuka grejjer men det är lite som kristiania, våran egna fristad i denna ocean av diarre!

http://www.piratpartiet.se/fra
----

kameraövervakning är ett annat kapitel än FRA och Ipred.

P3 Nyheter tog upp lite ur dagens verkligheten angående kameraövervakning för ett par veckor sedan.

T.ex i en butik så hade chefen kameror överallt och så fort någon tog det lite lugnt så ringde chefen på telefonen och undrade varför denne inte jobbade?
Är detta ett sjukligt beteende som vi vill förhindra eller är det ett sätt att öka säkerheten i butiken?
Sedan så pratar de med en kille som blir filmad hemma hos sig av sin hyresvärd...
Du kan ladda hem reportaget här:

http://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/2553873.mp3

Svintoleffe:
Jag plogar jag med så jag är väl medveten om vad säsongsbetonade jobb innebär.
Men om en kund ringer till oss och frågar om vi kan lämna offert på röjning + sandning ska vi då säga...."jaa men hur gör vi när det inte snöar längre då? vi måste ju få jobb av er i sommar också isånafall" ?
Som företagare så måste man anpassa sig till den mängden jobb som marknaden erbjuder. Det är supply vs demand, ett väldigt basic krav för byteshandel.

"fter som du skriver desto äldre människa desto dyrare, ja, men då måste man ju klia sig i skallen varför man då anställer älder folk för, snacka om att skjuta sig själv i foten då"
-Du verkar inte förstå hur allt hänger ihop.
Föratt äldre människor kanske var lika unga som dig en gång i tiden?
Ska vi sänka pensionsåldern till 40 så kan vi under 40 dra hela lasset menar du? Lovar att det kommer bli tungdraget.

Lägger man vinsten på annat skit o sen att företaget går i graven då är man bra dum tyvär.
Hört talas om ordet investera? Vad ska du ploga med om 3-4 år när din maskin börjar bli uttjänad tänkte du? Ska du ploga med sedelbunten du har i fickan?
Har du en vinst vid bokslut så får du skatta på dessa pengar, tar du istället dessa pengar och köper en ny maskin så har du direkt fått 30% mer utav dom än om du hade haft dom på kontot.
Dessa företagsägare jag pratat med är företag som har flertalet anställda och hållt på i 10-20 ÅR och har en stabil kundbas. Men har man många anställda och det är torrt på jobb och "finanskris" så går det fort ner.

Starta du ditt företag och anställ några kompisar och sök upp detta inlägg efter ett par år när du fått några bokslut och ser vart pengarna försvinner och skriv dina åsikter då.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Warulv

Post by Warulv »

HenrikF wrote: Strandholm får ursäkta men FRA tycker jag bara är bra. Jag skiter fullständigt ifall nån vill lyssna på mina samtal. Så mycket gott det för med sig, att få fast tyngre kriminella får faktiskt ha ett pris.
"integritet" är nog fan den sämsta ursäkten till att vilja vara i fred som finns.
Jag laddar ner film. Japp. Kör även fort ibland. Torskar jag så torskar jag. Rånar jag 5 pers om dagen kan jag också torska, men förmodligen för att polisen lagt massa resurser på att få dit mig. Kameror gör det enklare. Hur FAN ska det vara svårare att torska vid rån och liknande än fortkörning!! Allvarligt! DET är sjukt.
Kör jag för fort blir jag fotograferad i min egen bil, ett privat utrymme.
Men slår jag ner, rånar eller gör nån skit på stan så är det lugnt för där finns inga (få) kameror som fångar det.
bättring där.
nu är det ju så att "tyngre kriminella" redan är möjliga att avlyssna, utan FRA, som kollar ALLA, även de 99,9% som inte är "tyngre kriminella".

om du är en någorlunda smart rånare så rånar du väl kanske inte folk där det sitter en kamera riktad mot ditt ansikte? eller ska vi ha kameror över varenda kvadratmeter i landet? eller så kanske du döljer ansiktet? räcker ju med ett par solglasögon så är kameran värdelös.

du kan ju försöka tänka både framåt och utanför din egen situation. vi håller på att skapa ett övervakningssamhälle som varje diktatur hade kunnat döda (ännu mer) för. vilka styr sverige om 20 år? vilka är de "obekväma" människorna då som staten kan tänkas vilja kartlägga? bara för att du är ointresserad av politik och varken säger bu eller bä betyder ju inte att man måste låta bli att tänka på de som faktiskt går emot det som staten hittar på och som kanske inte bör få övervakas utan grund.

eftersom vi verkar ha väldigt mycket SD-folk här kan vi ju använda muslimer som exempel. om 20 år har dom ett eget parti och alla invandrare röstar på dessa (hur många % blir det?), mycket av deras folk sitter bakom spakarna i FRAs lokaler och de är 1/10 av poliskåren. era barnbarn sitter och chattar och säger att dom ska ut och bränna koranen för religion är helt cp och muslimer är galna. FRA snappar upp detta och info sprids inom musse-lägret och snart knackar polisen på deras dörr och knallar in och snor deras datorer och river runt lite i lägenheten i jakt på bevis för de fått ett tips på att det pågått illegal fildelning, barnporr, whatever. kanske gör nån av era barn motstånd också och bucklas till lite? kanske ser han lite drogpåverkad ut och behöver följa med ner på stationen för ett pisstest och på vägen kanske han ramlar i en trappa också? inga vittnen utöver familjen och snuten finns ju. inga bevis hittas för något men lägenheten är ändå upp och ner, ni får inte tillbaka era datorer (hela iaf) och polisen sitter och runkar till era barns semesterbilder.

passar inte scenariot är det bara att byta ut muslimer mot SD-anhängare, vänstertokar, etc.
vill man inte tro att det någonsin kommer hända så borde ni fråga nån som växte upp innan WW2. tokiga statsmakter växte inte fram över en natt och "The road to hell is paved with good intentions". har man inget att dölja har man inget att frukta är ett dåligt argument då det inte är du som bestämmer vad som bör döljas och som sagt går vi mot ett samhälle där misstanke/tips räcker för väldigt grova intrång, allt i lagens namn.

låter det orealistiskt så är det bara att kika på resten av världen och våran historia.

EDIT: har du barnporr hemma? ger du polisen en anledning att söka igenom ditt hem om du säger nått olämpligt på telefon/internet fast du inte är "tyngre kriminell"? http://svt.se/2.22620/1.2094549/vansinn ... os=extra_0
undrar hur dom ser på 3 minderåriga bröder som knallar runt utan byxor i sin byxlösa farbrors hus (kalle anka).

jag har 3 barnporrfilmer hemma tror jag, minst. http://www.imdb.com/title/tt0424136/
http://www.imdb.com/title/tt0361127/
http://www.imdb.com/title/tt0119558/
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Har inget förtroende för politiker.
Franzén

Post by Franzén »

dgyldmark wrote:Har inget förtroende för politiker.
Nä, det har tamigfan inte jag heller.

Jag har i alla år varit hårt inbiten socialdemokrat.
Människor som känner mig vet också att jag är en kille som fan inte backar för att skita ner mig eller ta tag i saker och problem.
Jag backar heller inte för att hjälpa någon som behöver...
För mig har socialdemokraterna alltid varit ett riktigt arbetarparti, jag som jobbar och sliter och har gjort det jävligt länge, dom har passat mig bra.
Dom hade säkert inte passat mig lika bra om jag hade gått igenom deras politiska ståndpunkter till punkt och pricka.
Men i sin helhet har dom alltid passat mig och mina värderingar bra.

Jag vill att alla skall ha det bra och ha ett bra arbete, jag är solidarisk av mig som person.
Sen att inte alla KAN ha det bra det är en annan femma.
Men om man hjälps åt så kan det nog bli bättre för dom som inte har det så bra.
Sjuka, handikappade, arbetsskadade, utstötta och nertryckta.
Jag har heller aldrig missunnat den medborgaren som har det bättre än majoriteten.

Moderaterna har jag alltid upplevt som ett parti som endast, bara och åter endast vill rå om sig själva och sina egna feta bankkonton.
Javisst, alla som har gott om deg vill ju rå om det egna och se till att högen växer.
Men fan inte så maniskt som jag upplever det... så grymt egotrippat.
Jag upplever att för moderaternas del är det i första hand enkom pengar politiken handlar om.
Manni manni manni!

Upplever att socialdemokraterna tar det där maniska med pengar som steg två.

Men...
Idag har jag lessnat.
Pajkastning, mediateater och barsnligt trams i TV.

Idag upplever jag att det inte längre finns ett politiskt parti som verkligen kan ta tag i en väljares hjärta och tala om för honom/henne att så här gör vi.
Nu tar vi tag i detta och löser problemet med det ena och det andra.
Det är ju bara fula grepp och koko knep för att hitta fler som röstar på ena eller andra.

Jag har fan lessnat.

Jag tror att Sverige i framtiden kommer att behöva en mycket stark politiker, en som kavlar upp ärmarna, spottar lite snus och skäller ut den jäveln som vill ställa till oreda och krångel.
En som tar tag i problemet istället för att sitta och svänga sig med floskler och tal som ingen orkar med att försöka tyda.
En som inte försöker slingra sig så fort någon ställer en obehaglig fråga.
En som kan säga, Ja, vi gjorde fel där, och nu tänker vi göra så här istället.

Min Mor och Far är aktiva socialdemokrater, jag röstar på Socialdemokraterna denna gången också... för deras skull.

http://www.youtube.com/watch?v=_3ZebXTWN-0
Grr!
0706-419608
Strandholm

Post by Strandholm »

warulv:
Kunde inte sagt det bättre själv! :)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
tony

Post by tony »

Svintoleffe wrote:Usch inget moderat styre mer, dom ahr tyvär sabbat väldigt väldigt mycket för dom sjuka.

Samnt som ag skrev innan, dom sprkar även på dom arbetslösa på fel sätt.
istället för o straffa dom som försöker straffa dom som inte försöker.

Det jag menar me att sätta press på arbetsgivaren, det är det att jag vet flera stycken som bara får vikarie jobb, sen när hösten omemr så får dom gå hem.
me ni kasnke tycker dte är bra så.?

Sen när ska abrtesgivarna börj tänka på o ta ungt folk istället för folk som är över 52 år.?

52 åringen kanske jobbar bättre.... :lol:

nä...

ett oenigt folk är lätt å styra....lite fläsk hit..å lite fläsk dit..

sen så tar dom biffen själva i 4 år till.... :roll:

blir SD om jag röstar.. annars skiter jag i å rösta.
HenrikF

Post by HenrikF »

warulv.
Du ger rätt så extrema vinklingar, utan att ta hänsyn till fördelar. Men jag förstår ditt resonemang, helt klart. Inte vill man att barnporren ska komma upp till ytan :wink:
/Henrik
Warulv

Post by Warulv »

wall of text incomming igen! ointresserade look away!
HenrikF wrote:warulv.
Du ger rätt så extrema vinklingar, utan att ta hänsyn till fördelar. Men jag förstår ditt resonemang, helt klart. Inte vill man att barnporren ska komma upp till ytan :wink:

inte säker på vad du menar med extrema vinklingar men antar du menar exemplen på hur systemet kan missbrukas? men världen är ganska extrem och saker och ting förändras väldigt fort idag. även i lilla trygga sverige.
det behövs väldigt lite för att få tillgång till väldigt mycket privat information. och tänk även på att information flyttas över gränserna idag. bara för att det du gör inte anses vara tillräckligt brottsligt i sverige för att agera på betyder inte att utländska myndigheter tycker detsamma.

nu kanske inte PPF-folket är flitiga besökare på biblioteket (jag är det inte), men senast jag var där såg jag inget jag skulle klassa som barnporr, ändå står det i dagens tidning:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/barnp ... 323529.svd

och eftersom det numera är olagligt att se på barnporr (se på, behöver inte inneha) finns det grund till misstanke om brott hos alla som läst detta material (för att inte säga prenumeranter).
när bodström m.fl sitter och sjunger om hur det måste finnas grund för att ta del av den info som datalagringsdirektivet arkiverar och den info FRA suger upp så är det ju säkert sant, men grunden till misstanke är redan idag ett skämt, och de lagarna är lätta att göra ännu mer extrema när man skyller på terrorism och barnporr. i princip är alla svenskar misstänkta pedofiler, förutom dom blinda, och all tele- och datatrafik kan begäras ut för dessa.

angående nyttan med datalagring och signalspaning så svarade jag bara på de två exemplen du gav om rån och kamera lite snabbt för det blir en jävla massa text om man ska skriva om det :).
dagsfärsk läsning finns dock i SvD av en professor i kriminologi för den intresserade:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/bo ... 320247.svd

citat "Har då all denna informationsinhämtning inte haft någon betydelse för kriminaliteten? Enligt EU:s egna dokument har man hittills inte kunnat se några betydande effekter i förhållande till terrorism eller bekämpningen av allvarlig kriminalitet."

det som kommer fångas upp är folk som sitter och säger "idag fuskade jag in ett par tusen extra på resekostnaderna på deklaration mohaha!". "riktiga" kriminella använder telefoner etc som inte kan knytas till deras person.

EDIT: ett klipp av den stereotypa ordvrängande politikern. http://www.youtube.com/watch?v=4dcGTfFv ... sponse_rev
jag kan inte låta bli att garva. han kunde lika gärna sagt "vi ska inte låta polisen skjuta fortkörare" och 4 år senare sagt "men vi sa inget om privata aktörer! ahhh där fick vi er!"

EDIT2: angående drogtester som både alliansen och rödgröna ("frivilliga") vill införa på alla skolor. detta börjar redan nu införas.
taget från Ekerö kommun:
""Kan inte misstankarna undanröjas, t.ex. genom att eleven frivilligt genomgår droganalys för att befria sig från misstankar, så måste rektor anmäla misstanke om drogmissbruk hos elev till socialtjänsten."

nån säger att din unge knarkar och pissar denne inte i koppen anmäls det till soc. men det är ju frivilligt att kissa i koppen.
vad händer om man umgås med folk som röker och man har spår av maja i blodet fast man inte röker själv? avstängning och soc.
HenrikE

Post by HenrikE »

Nu har jag inte tagit mig tiden och läsa igenom alla dessa långa inlägg men jag såg i slutet på ditt inlägg nu Warulv så tog du upp drog test...
Kom osökt genast att tänka på detta då :)

http://www.youtube.com/watch?v=i1jhMLwsGPg

Undrar om det samma gäller för övriga av svenska folket då? :roll:
"Näe ja känner inte för de"
Grefven

Post by Grefven »

Skrev ett långt och välskrivet inlägg här. Men sen vaskade jag det.
Thörn

Post by Thörn »

Grefven wrote:Skrev ett långt och välskrivet inlägg här. Men sen vaskade jag det.
vad skulle det vara bra för :)
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Grefven

Post by Grefven »

Thörn wrote:
Grefven wrote:Skrev ett långt och välskrivet inlägg här. Men sen vaskade jag det.
vad skulle det vara bra för :)
Vaskning har sällan någon bakomliggande anledning som är vidare förnuftig. ;-)
M-techer

Post by M-techer »

Fortfarande ingen som är sugen på en röst? :lol:

Kan man inte rösta typ.. "random" så man inte vet vilket parti den hamnar på?

På så sätt slipper man ju känna press för o va dum i huvet.
Aaah det är rätt stökigt...

0709-854845.
FoX

Post by FoX »

M-techer wrote:Fortfarande ingen som är sugen på en röst? :lol:

Kan man inte rösta typ.. "random" så man inte vet vilket parti den hamnar på?

På så sätt slipper man ju känna press för o va dum i huvet.
Det kallas att rösta blankt, det politiska sättet att ge fingret.

Att inte gå att rösta är ju bara dumheter.
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
Klangen

Post by Klangen »

"Det är förstås helt frivilligt, men du måste göra det"

Personligen tycker jag att det är bra med drogtester.
Man vet vilka som pundar i skolan, det krävs ingen psyk. utbildning på 25år för det.
Inte fan får du rester i blodet om du inte har rökt... då har du ju grovhånglat med polaren, samtidigt som han blåser in det i din mun = fail.

Tycker Moderaterna gjorde det bra. Kommer rösta blått även denna gång...
Post Reply