Rimliga Leak Down värden Trimmad M20

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Smeden
Posts: 160
Joined: 23 Sep 2006, 09:34

Rimliga Leak Down värden Trimmad M20

Post by Smeden »

Vart bör man ligga med CP kolvar (ringgap för sprit), mira, ventiler och fjädrar från PPF?
Är det stor skillnad på kall o varm motor?
User avatar
Henka.
Posts: 456
Joined: 24 Nov 2005, 20:25
Location: Vasa, Finland

Re: Rimliga Leak Down värden Trimmad M20

Post by Henka. »

Smeden wrote:Vart bör man ligga med CP kolvar (ringgap för sprit), mira, ventiler och fjädrar från PPF?
Är det stor skillnad på kall o varm motor?


Leak down ska du mäta med motorn varm

Vad har får du för värden nu?
Henrik Back
Smeden
Posts: 160
Joined: 23 Sep 2006, 09:34

Post by Smeden »

Har mätt med kall motor.

Ca 13% ligger 5st på och en cylinder var 18% och man kände att det blåste ur auspuffen så toppen revs av men hittar inga synliga konstigheter,
så det är väl bara att ge den några svängar med indian pinnen.

har för mig att när vi mätte för 2 år sedan på samma motor så var det 8% med kall motor.

Avgas ventilerna var för övrigt mycket glappa i styrningen om man jämför med insug.
Ska det va så?
Bimmerlars
Posts: 416
Joined: 13 Feb 2006, 22:24

Post by Bimmerlars »

Nej. Det tyder på slitasje. Helt vanlig at eksosstyringene blir fortere slitt ut.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Har för mig att avgas har större tolerans?? Kan kolla upp måtten senare.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Bimmerlars
Posts: 416
Joined: 13 Feb 2006, 22:24

Post by Bimmerlars »

Ja, pga varmen. Men skal ikke være tydelig merkbar slakk
Post Reply