m3an går hårt på rullarna

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Hehe.. Fett..
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Post by pizza »

Stöddigt
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

Post by Magnaten »

bra med mos.

blev det bulor i dörrstolpen av spännbanden?
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Där fick Gabis bänk jobba lite :)
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Haha =) Asskön!
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
Hool
Posts: 1161
Joined: 18 Sep 2009, 22:12
Location: Göteborg

Post by Hool »

Magnaten wrote:bra med mos.

blev det bulor i dörrstolpen av spännbanden?

De tål en del. Folk drar ju upp dem ur spenaten med rundslinga genom dörrhålen så..
- Growl! - http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false; -
- Jonathan Danell
- 0702755150
User avatar
Tim Maatman
Posts: 120
Joined: 04 May 2009, 16:26

Post by Tim Maatman »

Cool monster movie 8) :lol:
Building a E30 MtechII S14 turbo
with SC6262sp

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... 31#p464131" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Jag skall ärligt erkänna att jag kan väldigt lite om bromsningar och hur allt går till med en sådan, men för att få veta exakt hur mycket mos man har så kan det väl inte vara så gynnsamt om man inte har fäste i rullarna under pullet?

Har sett en del bromsningar på film där man tappar fästet när det skjuter på som värst.

Det kanske inte har någon betydelse...
Grr!
0706-419608
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Franzén wrote:Jag skall ärligt erkänna att jag kan väldigt lite om bromsningar och hur allt går till med en sådan, men för att få veta exakt hur mycket mos man har så kan det väl inte vara så gynnsamt om man inte har fäste i rullarna under pullet?

Har sett en del bromsningar på film där man tappar fästet när det skjuter på som värst.

Det kanske inte har någon betydelse...
det positiva med rullar är väl att den aldrig kan visa för mycket :wink: ...om det slirar alltså.

men huhbbar är väl helt klart det bästa om man ska plocka höga effekter...

EDIT: grattis Magnus till en grymm kärra!
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Då är det alltså världens vassaste S50 på E85 nu när den är bromsad 1144 hk:)
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Vad var det som hände på Kjula, varför kördes det inte mer?
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Kommer bli bra till nästa år :wink:
User avatar
bmw545tic
Posts: 986
Joined: 14 Feb 2008, 21:42
Location: Storå
Contact:

Post by bmw545tic »

fränt, klarade sig allt efter orsa? hitta inge fel?
070-5508807
2010: 11,50 @ 195km/h
2011: 10,80 @ 211km/h
2012: 10,14 @ 228km/h
2013: 9,73 @ 239km/h (opreppat)
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

magnus78 wrote:
johankihl wrote:Vad var det som hände på Kjula, varför kördes det inte mer?
har inte varit på kjula i år

har kört mantorp och orrsa i år

har haft samma problem i två år nu med motorn, sen automaten kom på platts

pallar inte maxbelastning långa stunder

kommer 2-300 meter sen går packningen

ska tiläggas att jag inte hamnar under 7000rpm vid växelbyte

vid laddtryck upp till 1.5 bar är det inga problem då håller den

tills i år är ny maskin byggd, bortaget lustgassystem, nytt soppa system
samma fel ändå

det vi har kommit fram till är att det krypit komp mellan cyllindrarna sen har det smällt

är lite inne på 2 saker att rätta till, upgradera kylsystemet ordentlligt, kanske att det börjar punktkoka i toppen, sen går det illa

gå på¨lite hårdare på tändningen som ärtan säger ska funka
på så sätt få ner förbrännings temeraturen lite

nu tänker ni! det håller ju för alla andra, fel

det är bara kelds s50 som vi kan jämföra med, då han kör auto
en manuell får inte samma belastning

sen att den bilen väger en fjärt mot min och går på lågt laddtryck, gör nog att den svettas inte så hårt som min under en repa

tankar kring det?
Menade givetvis Orsa :)

Är det inget annat än blockpackningen som ger vika? Vad kör du för kamaxlar och hur mycket laddtryck?
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

magnus78 wrote:orginal kammar, kanske borde uppgraderas oxå

har kört 1.7 bar i år

har inga evakueringskanaler i år, så så fort nåt är tok går packningen

man ser att det gått riktigt varmt coatingen på kolvarna har ljusnat ordenligt , plus totalt brända stifft på 2 cyllindrar och krypit komp under alla ringar

loggen är alltid hur fin som helst, inga konstigheter där

ös på med ideer, inte roligt att köra ras hela tiden
Förstörs skärringarna varje gång alltså? Finns egentligen två alternativ om man ska tänka rent förbränningsmässigt.

Om den spikar och skjuter packning betyder det att den inte klarar tändläget och laddtrycket du kör. S50 är erkänt spikkänslig med orginalkammar. Enda alternativet är att sänka laddet för att undvika spikningar, du har nått gränsen för vad den klarar med bränsletypen inställd som den är nu.

Alternativ två, den blir het tackvare hög avgastemp/förbränningstemp. Höj tändningen som Ärtan säger, med risk för spikningar. Vad har du för avgastemp respektive vattentemp när det brister på strippen?

Alternativt testa att byta kammar, du kanske inte kommer längre med orginalkammar än du kommit nu.

Av dessa anledningar blir din motor svår att jämföra med Kelds. Han kör vassa kammar och således borde den lämna mer effekt vid lägre laddtryck och tåla tändning på ett annorlunda vis.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Nya kammar och 6 avgastempar sen leker vi en dag i bänken under hösten.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Post Reply