F.D - Team VPM

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

sofie wrote:Tjena varför finns inte bilderna kvar i råden sen du byggde den? hade varit kul å se mvh Erik


dom ligger på en server som jag inte har längre.. ska försöka fixa upp dom igen :)
User avatar
Hilda
Posts: 241
Joined: 06 Dec 2006, 14:46
Location: Enköping
Contact:

Post by Hilda »

Karel021 wrote:
sofie wrote:Tjena varför finns inte bilderna kvar i råden sen du byggde den? hade varit kul å se mvh Erik


dom ligger på en server som jag inte har längre.. ska försöka fixa upp dom igen :)


Så djävla grymt spakat Karel, stort grattis till, världens snabbaste m20 med originalbakvagn? eller? :wink: :D
Mvh Hilda
www.vpm.se
jonas@vpm.se
Västerås Plast & Metallservice
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

Hilda wrote:
Karel021 wrote:
sofie wrote:Tjena varför finns inte bilderna kvar i råden sen du byggde den? hade varit kul å se mvh Erik


dom ligger på en server som jag inte har längre.. ska försöka fixa upp dom igen :)


Så djävla grymt spakat Karel, stort grattis till, världens snabbaste m20 med originalbakvagn? eller? :wink: :D
Mvh Hilda



tackar hilda.

de LÄR ju vara :D
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

så här ska de se ut

Image


så här ska de inte se ut !!
Image

som bäckis har sagt till mig länge.. ett under att toppen har hållt så länge !!


aja de va väl dags o ge vika för den nån gång.

Nån som vet varför dom spricker så här?

och brukar de kunna bli något miss ljud när de är sprucket på de här sättet ?

/ karel
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

vafan.....kemisk metall framställdes inte helt utan orsak :wink:

-nejdå, men kommer man inte åt med AC sweissen?
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

robbz wrote:vafan.....kemisk metall framställdes inte helt utan orsak :wink:

-nejdå, men kommer man inte åt med AC sweissen?
/mvh



haha ja tänkte pajsa isånt jävla wunder weld men de känns som en temporär lösning.

jag ska kolla de kanske går o svetsa.. om man har tur...

har rivit allt redan ska bara rensa toppen imorgon.. sen får man se :)
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

bästa sättet att skruva eller hur? När man fortfarande är förbannad!

att tillägga var att karel numera äger min garageraka och han flyttade in där för 3 dagar sen... Jävel och bjuda på lakrits!!

så nu står båda västeråsraketerna med rivna toppar haha
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

r.ivars wrote:bästa sättet att skruva eller hur? När man fortfarande är förbannad!

att tillägga var att karel numera äger min garageraka och han flyttade in där för 3 dagar sen... Jävel och bjuda på lakrits!!

så nu står båda västeråsraketerna med rivna toppar haha



word !! hade bara varit förbannad om jag åkt hem utan o riva :)

haha ja fan däcken skulle bytas ändå :P

får ha en battle of the straight :D
larsson
Posts: 499
Joined: 15 Jan 2007, 18:02
Location: västerås

Post by larsson »

Karel021 wrote:
r.ivars wrote:bästa sättet att skruva eller hur? När man fortfarande är förbannad!

att tillägga var att karel numera äger min garageraka och han flyttade in där för 3 dagar sen... Jävel och bjuda på lakrits!!

så nu står båda västeråsraketerna med rivna toppar haha



word !! hade bara varit förbannad om jag åkt hem utan o riva :)

haha ja fan däcken skulle bytas ändå :P

får ha en battle of the straight :D


alla tre västerås raketerna står :D
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

larsson wrote:
Karel021 wrote:
r.ivars wrote:bästa sättet att skruva eller hur? När man fortfarande är förbannad!

att tillägga var att karel numera äger min garageraka och han flyttade in där för 3 dagar sen... Jävel och bjuda på lakrits!!

så nu står båda västeråsraketerna med rivna toppar haha



word !! hade bara varit förbannad om jag åkt hem utan o riva :)

haha ja fan däcken skulle bytas ändå :P

får ha en battle of the straight :D


alla tre västerås raketerna står :D



Obra !!!
larsson
Posts: 499
Joined: 15 Jan 2007, 18:02
Location: västerås

Post by larsson »

Karel021 wrote:
larsson wrote:
Karel021 wrote:
r.ivars wrote:bästa sättet att skruva eller hur? När man fortfarande är förbannad!

att tillägga var att karel numera äger min garageraka och han flyttade in där för 3 dagar sen... Jävel och bjuda på lakrits!!

så nu står båda västeråsraketerna med rivna toppar haha



word !! hade bara varit förbannad om jag åkt hem utan o riva :)

haha ja fan däcken skulle bytas ändå :P

får ha en battle of the straight :D


alla tre västerås raketerna står :D



Obra !!!



som fan... men min är ihop igen bara se om den startar... hade batteri torsk när jag skulle starta inatt....
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Hade säkert gått bra o svetsa men tricket är att få till kammens lagerläge sen då sprickan i 99 fall av 100 går rätt igenom den.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

Per Eriksson wrote:Hade säkert gått bra o svetsa men tricket är att få till kammens lagerläge sen då sprickan i 99 fall av 100 går rätt igenom den.


Jo jag trodde nästan att de skulle va nått sånt.. jag ska hitta sprickan sen får man se.
User avatar
Fernis1
Posts: 2406
Joined: 10 Jan 2008, 02:49
Location: Märsta

Post by Fernis1 »

Karel021 wrote:
Thörn wrote:ok gott att veta, då e det nog B7 turbo diff du har.
Annars hade det varit galet om det skulle hålla med sådanna bansaj 1.5s. 60 fotare



Japp b7 turbo är de :)
Tror att spjuvern åkte z3m med 1.4x 60 fötter oxå men vet inte hur de höll



Kör man linelock eller något så man kan spännaupp drivlinan ordentligt brukar det ju kunna hålla iallafall samt att man kanske inte kliver av kopplingen som om den hade Aids.
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

Fernis1 wrote:
Karel021 wrote:
Thörn wrote:ok gott att veta, då e det nog B7 turbo diff du har.
Annars hade det varit galet om det skulle hålla med sådanna bansaj 1.5s. 60 fotare



Japp b7 turbo är de :)
Tror att spjuvern åkte z3m med 1.4x 60 fötter oxå men vet inte hur de höll



Kör man linelock eller något så man kan spännaupp drivlinan ordentligt brukar det ju kunna hålla iallafall samt att man kanske inte kliver av kopplingen som om den hade Aids.



haha ja de funkar.. jag spänner lite med handbromsen sen flyttar jag foten..

de har funkat hittills :)
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

Så Bmwn e riven och en Damage Report har gjorts.

Bilen drog lite vatten, Och gav ett knackade ljud ifrån sig.. så jag rev maskin..

Rev ventil kåpan När motorn fortfarande va varm, och såg då att de bubbla upp lite vatten under 5ans vippor.

så då förstod jag att de va nått galet med toppen..

rev ner den och sprick testa skiten o hitta en jätte fin spricka.

Image

rev toppen och märkte även att en ventil styrning hade gått av o resluterat i att en ventil vart krokig..

Kollade då alla ventiler och såg då att 2 avgas va dåliga oxå.. dock så kan de ha varit sen tidigare då jag rasat lite vippor på just 1an o 2ans cyilnder.

duger knappt som bordsben !!
Image


Sen Till de Roliga !!!!

Hade ett knackande ljud kvar som jag inte riktigt visste vad de kom ifrån.. så jag bestämde mig att plocka ur kolvarna o kolla på dom..

fick ut alla och alla såg fräsha ut tills jag kom till 6an.. plockade ur den oxå och den såg skit fin ut.. la den på bordet och började göra rent.. sen tog ja upp den igen och såg att kolvbults stoppen var på väg ut.. och då även såg jag detta.

Image

staken verkar ha klarat sig hur bra som helst.. förutom att lagret i den va slut men de kan man byta.

kolven va oxå skit fräsch förut där kolvbulten har legat.. så den lär bytas.

Image

Image


Så ser de ut.. inga jätte summor.. men drygt ändå.. tur i oturen va väl att man rev maskin nu o inte körde vidare.. då hade de nog blivit dyrare.

Maskin har gått i 3 år.. med typ några olje byten..

Kolvbultarna är standard alltså inga Heavy duty.. och när jag räknar på de så är de sjuuukt mycket vrid i maskin och på väldigt låga varv..

i bänken så ladda vi 2kg och då gav den 832nm på driven.. de omräknat blir ca 940nm i motor.. på mantor körde jag utan avgassystem och då ladda maskin mer.. säkert 0.2-0.3 och borde resultera i ännu mera vrid.. de när nog inga 1000nm men inte långt ifrån (i maskin)

så heavy duty kolvbultar blir de i nästa setup..


Samt så har 3 st vippor blivit dåliga.. "paden" på vippan har lossnat dock inte helt.. utan bara så dom glappar..

Förmodligen så är de nått galet med gjutningen på vippan. Ska snacka Med IE i usa som gjort dessa vippor så får vi se vad dom säger.
User avatar
Hilda
Posts: 241
Joined: 06 Dec 2006, 14:46
Location: Enköping
Contact:

Post by Hilda »

Tråkigt som fan mannen, det är bara att spotta i näven och laga :wink:
Mvh Hilda
www.vpm.se
jonas@vpm.se
Västerås Plast & Metallservice
Post Reply