Oöppnad M50 = 406 whp :)

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

mikael_st
Posts: 288
Joined: 17 Jul 2009, 07:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by mikael_st »

ahh okej.. Får kolla upp det då. Är sugen på civinco.
Subaru Impreza Type RA V5
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
User avatar
Grooverhound
Posts: 911
Joined: 10 Feb 2009, 21:02
Location: Ryd

Post by Grooverhound »

mikael_st wrote:ahh okej.. Får kolla upp det då. Är sugen på civinco.


Civinco e väl piggyback? lr e ja ute å seglar?
Rasmus Olofsson||
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

det är nog vems och megasquirt installationer du har sett med org spolar för dem har tändsteg i boxen.
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
mikael_st
Posts: 288
Joined: 17 Jul 2009, 07:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by mikael_st »

civinco finns som piggyback och stand alone, men jag tänkte på piggybacken ja.
Subaru Impreza Type RA V5
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Jag skulle köra Megasqirt istället för Civinco alla dagar i veckan.
mikael_st
Posts: 288
Joined: 17 Jul 2009, 07:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by mikael_st »

hmm jag är inte alls insatt i det, men man (jag) vill ha något som är enkelt att koppla in samt lätt att återställa till orginal :? Civinco pnp verkar vara att bra alternativ dock dyrt..
Subaru Impreza Type RA V5
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

mikael_st wrote:hmm jag är inte alls insatt i det, men man (jag) vill ha något som är enkelt att koppla in samt lätt att återställa till orginal :? Civinco pnp verkar vara att bra alternativ dock dyrt..


Civinco verkar rena dyngan tycker jag. Krångligt å hålla på med och begränsade inställningsmöjligheter.
två polare har haft det och den ena har kastat bort det och ersatt med autronic och den andra ska kasta skiten...
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Skulle hellre montera förgasare istället för Civinco, det är uppfattningen jag har fått...
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ja det är nog det värsta jag hållt på med.
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Post by pizza »

Civinco är rent skräp, bättre å mappa original nästan, BARA stökigt.
Köp ett beggat SMC eller VEMS så kommer du mkt längre för mindre pengar, alt. ett Link Storm eller ViPec V44.

Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
mikael_st
Posts: 288
Joined: 17 Jul 2009, 07:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by mikael_st »

asså okej. Har hört ifrån en erfaren motorbyggare att han gillar Civincos stand alone system då dom är väldigt smidiga och har en fantastiskt support.

Finns det andra alternativ till m50b25 som är "plug n play" ?
Subaru Impreza Type RA V5
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
Grefven

Post by Grefven »

Man kan skicka sin motorhärva till ppf och få den plug n play med vipec. Fantastisk lösning.

Ska man bara ha myseffekt så kan man göra som med min turk. Länk finns i min signatur.
User avatar
M635 forever
Posts: 1013
Joined: 25 Jan 2006, 23:30
Location: Huddinge

Post by M635 forever »

E24 wrote:
Bmwandreas wrote:Räknar man på bmw:s effektangivelser är det ca 30% effektförlust mot vad dynapacken visar.

530 236hk = 157 whp
M5 3.8 = 240 whp
M3e46 = 250 whp
M5 e39 = 299 whp


man blir lite besviken när man läser sånt :P

Dock stämmer inte 30% förlust alla gånger? Patriks M635 (M635forever) fick 252whp på Bert-olas dyno. Den motorn har visserligen portade kanaler. Men orginal ska de ha 276 i motorn?

/Farre

Rättelse!
Den fick 254,1 whp och har 286 i motor original.
Enda som är gjort i motorn är masserad topp med raceslipning på ventiler.
Originalsprutet har mappats av J.Weise innan toppen moddades.
En ommappning av sprutet skulle ge några hk till förmodligen, då den går snålt på låga varv och fett från 4500rpm.
Var en M5 E39 med nybytt vanos och nya LMM:s som fick 306whp precis före min bänkades, han åkte fort och gömde sig med bilen efter resultatet.

Var även en E30 320is (italienska M3:an) med kolfiberinsug vassare kammar och masserad topp + ommappat originalsprut, han fick 180whp som bästa pull, men hade på rullar bänkat fram runt 230whp.
Varför skiljer det så mycket på rullar mot dynapacken?
Dont like my Driving,mail me at:
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

har ni annars nån aning om hur mkt tändningen klarar då det är inbyggt?
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Re: Oöppnad M50 = 406 whp :)

Post by Söderling »

Orginal M50 bromsad 560hp 633nm på hjulen hos ppf vid 1.5bar
Pacman
Posts: 217
Joined: 10 Apr 2011, 21:10

Re: Oöppnad M50 = 406 whp :)

Post by Pacman »

Har missat denna tråden så jag börjar på sida ett nu....

140% får inte jag det till.
Räknar man med ungefär samma förluster i drivlinan så får jag det till 124% effektökning med 1,1 bar, vilket i sig är väldigt bra. Hur mkt hade ni mappat tändning etc för att få 167 whp som sugis? Den ökade effektiviteten kan förklaras med att E85 trivs bra med det kompet och det laddtrycket. Squishareor etc är optimalt vid just den lasten för det bränslet. Bra kombo med andra ord.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Oöppnad M50 = 406 whp :)

Post by Bmwandreas »

Den va optimerad som sugis med E85 före.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Post Reply