Fråga om tryckplatta/lameller SNABBT SVAR TACK!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Fråga om tryckplatta/lameller SNABBT SVAR TACK!

Post by Bmw*Alex »

Jag har fått tag på beggad tryckplatta och lameller men tryckplatterna stämmer inte överens med varandra.

Image

Dom övre är tillverkad av LUK och ska komma från nån 325a eller 323a killen visste inte riktigt.
dom nerdre är sachs orginal 320 grejer.

eftersom sachs lamellerna är pajj så tänkte byta tryckplattan också.

Image

men nu till det tokiga.

Image


mäter jag sachs t-platta och lameller så har jag 57,5 mm
mäter jag LUk t-platta och lameller så har jag 54,5

men eftersom tryckplattorna inte stämmer överens så vet jag inte riktigt hur jag ska göra.LUK tryckplattan och sachs tyckplattan stämmer inte styrninga på svänghjulet stämmer inte överens.

men om det går all flytta över lamellerna vet jag ej men jag har mätt lite och tänkte kanske någon här kunde svara på ifall att det går ?

sachs t-platta och LUK lameller mätte jag 62 mm
LUK t-platta och sachs lameller mätte jag 49,5 mm

Frågan är !?

KAN JAG KÖRA MED SACHSTRYCKPLATTA OCH LUK LAMELLER !?

mvh
Last edited by Bmw*Alex on 27 Jul 2010, 21:41, edited 1 time in total.
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

NÅN MÅSTE JU KUNNA SVARA VAD SOM ÄR FÖR MKT ELLER FÖR LITE SPEL PÅ KOPPLINGEN ??


mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Grooverhound
Posts: 911
Joined: 10 Feb 2009, 21:02
Location: Ryd

Post by Grooverhound »

Bmw*Alex wrote:NÅN MÅSTE JU KUNNA SVARA VAD SOM ÄR FÖR MKT ELLER FÖR LITE SPEL PÅ KOPPLINGEN ??


mvh


köp en ny till den modellen du ska ha de till så ska de nog bli rätt :lol:
Rasmus Olofsson||
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

Grooverhound wrote:
Bmw*Alex wrote:NÅN MÅSTE JU KUNNA SVARA VAD SOM ÄR FÖR MKT ELLER FÖR LITE SPEL PÅ KOPPLINGEN ??


mvh


köp en ny till den modellen du ska ha de till så ska de nog bli rätt :lol:


köpa nytt å köp nytt, här köps inget nytt.här på landet använder vi det som redan finns och bygger om, om det behövs ;)
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

kommer köra LUK lamellerna i svarven imorgon och ta bort så mkt som det behövs på centrum så det blir rätt mått? eller ska ja ta lite mindre finns det några fördelar med det? som kanske att den inte börjar slira lika tidigt eller sent hur det nu blir ? blir helt yr utav det här :shock:


mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Bimmerlars
Posts: 416
Joined: 13 Feb 2006, 22:24

Post by Bimmerlars »

Du har en lamell til dobbelmasse svinghjul och en til bil utan detta. Har bilen dubbelmasse eller inte?
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

Bimmerlars wrote:Du har en lamell til dobbelmasse svinghjul och en til bil utan detta. Har bilen dubbelmasse eller inte?



öh hur ser jag skillnaden ? :D


mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

gogglade lite snabbt, jag har ett enkelmasse svänghjul.

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

LUK lamellerna bygger alltså 5,5 mm mer om jag mätter på centrum.

frågan är om det går att frikoppla eller ej?

någon måste ju ha en aning

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

????????????


mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Bmw*Alex wrote:
Grooverhound wrote:
Bmw*Alex wrote:NÅN MÅSTE JU KUNNA SVARA VAD SOM ÄR FÖR MKT ELLER FÖR LITE SPEL PÅ KOPPLINGEN ??


mvh


köp en ny till den modellen du ska ha de till så ska de nog bli rätt :lol:


köpa nytt å köp nytt, här köps inget nytt.här på landet använder vi det som redan finns och bygger om, om det behövs ;)


Lugn.

Rigga upp tryckplattan i pressen och mät inspänningsmåttet. Efter det tar du och mätar plattan så har du svart på vitt vilken som är lämpligast. Du nämde något om att du hade en svarv. Sätt så upp svänghjulet i den och tryckplattan på dubbdockan så centreras det hela. När det sitter på plats borrar du nya hål för styrpinnarna. Enkelt.

Detta har diskuterats förr.
Post Reply