5 Cyl Audi motor.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
M-techer
Posts: 1038
Joined: 05 Jan 2009, 22:42
Location: sölvesborg

Post by M-techer »

Svetsdiff suger ö.h.v.

Drivaxel dödare.
Aaah det är rätt stökigt...

0709-854845.
User avatar
fredrick
Posts: 327
Joined: 27 Nov 2005, 19:28
Location: Avesta

Post by fredrick »

Men torsendiffen ifrån audi v8 passar ju fram efter lite justering så lagrena går på... och jag har fått för mig att torsen även passar bak på en s2a? Isf måste ju även bakdiffen ifrån s2 gå att få in fram eftersom torsen passar på båda platserna med lite modd. Men jag kan ha fel nu.

pizza wrote:Nej de passar inte, ska du åka riktigt så e det bara å svetsa alla, men det totalsuger på gatan.

Pizza
Mitsubishi EVO III projekt
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

pizza wrote:tyvärr fel, Rs lådan kom September -95. S4 lådan med stålhuset tål mer än Rs lådan, ganska mkt kraftigare drev mot 'vanliga' s2/s4 lådan, den har även biffigare än Rs. Sen tål de huset mer, spricker inte som 6vxl kan göra. Rs4 lådan klarar riktigt bra med effekt och passar med annan växellådsbalk.

Är du säker på att det finns någon -95 audi s2 med monterad rs2 låda orginal?

Detta va verkligen något nytt för mig isåfall!

mvh
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Post by pizza »

Helt 100%, både enligt Audis reservdels program (ETKA???) och egna upptäckter, men tidigaste är September -95, kan kolla upp vilket Chassienummer detta gäller från så man är helt säker.

Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Grefven

Post by Grefven »

det där med årsmodeller kan missuppfattas. det har väl inte sålts mer än 5 svenska s2?

och när jag varit med och importerat bilar så har jag varit med om att jag fått 286hk m3or att bli 1996 års modell. trots att det bara finns fram till -95 med 3,0 motorn. likaså har farsan haft en mercedes -02 som kom först 03.

så tillverkningsdatum, registreringsdatum/försäljningsdatum och i vissa fall då importdatum kan ställa till det något. speciellt i sverige där man kan köpa nästa årsmodell redan året innan.
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Post by pizza »

Sant som satan, men går man på chassienummer så brukar det kunna lösa sig, så länge man kan läsa chassienumret dvs.

Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Grefven

Post by Grefven »

japp. chassienummer får man gå efter. men i folkmun är det ju årsmodeller alla pratar om. och då kan saker och ting ibland missuppfattas.

på chassienummret så har många av mina bmw varit tillverkade året innan den årsmodell bilen är.
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

Bmwandreas wrote:Enklaste och bästa setupen:

Audi S4 motor.
Dieselvev.
Då blir den 2.5-2.6 lit . Botten blir extremt mycket bättre än en 2.2 lit. Ca 1500 rpm bättre spool.
Lite putsad topp och ett par milda kammar.

Har kört över 800 whp och 950 nm med det.
så diesel veven passar rakt i aan motorn?

vilja stakar köra man me?
User avatar
M-techer
Posts: 1038
Joined: 05 Jan 2009, 22:42
Location: sölvesborg

Post by M-techer »

BRUZZE wrote:
Bmwandreas wrote:Enklaste och bästa setupen:

Audi S4 motor.
Dieselvev.
Då blir den 2.5-2.6 lit . Botten blir extremt mycket bättre än en 2.2 lit. Ca 1500 rpm bättre spool.
Lite putsad topp och ett par milda kammar.

Har kört över 800 whp och 950 nm med det.
så diesel veven passar rakt i aan motorn?

vilja stakar köra man me?
155mm.
Aaah det är rätt stökigt...

0709-854845.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

M-techer wrote:
BRUZZE wrote:
Bmwandreas wrote:Enklaste och bästa setupen:

Audi S4 motor.
Dieselvev.
Då blir den 2.5-2.6 lit . Botten blir extremt mycket bättre än en 2.2 lit. Ca 1500 rpm bättre spool.
Lite putsad topp och ett par milda kammar.

Har kört över 800 whp och 950 nm med det.
så diesel veven passar rakt i aan motorn?

vilja stakar köra man me?
155mm.
Verkligen inte. De blir kortare än orig inte längre.
1969Gt
Posts: 12
Joined: 29 Jul 2009, 20:36
Location: Lillehammer

Post by 1969Gt »

Bmwandreas wrote:
M-techer wrote:
BRUZZE wrote: så diesel veven passar rakt i aan motorn?

vilja stakar köra man me?
155mm.
Verkligen inte. De blir kortare än orig inte längre.

Fra hvilken motor tar man diesel veven?
Volvo 2,4 D? D5?
-------------------------------------------------
1969 Ford Escort Gt - Power by Cosworth
-------------------------------------------------
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Bmwandreas wrote:
M-techer wrote:
BRUZZE wrote: så diesel veven passar rakt i aan motorn?

vilja stakar köra man me?
155mm.
Verkligen inte. De blir kortare än orig inte längre.
155mm stakar kör man med om man ska köra diesel block och std kolvar.

1969Gt: Den tar du från en Audi 100 C4 91-94 dieslarna alternativt a6 dieselarna från 95-97.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
CrazyVikingsRacing
Posts: 942
Joined: 30 Aug 2007, 18:53
Location: Hallsberg

Post by CrazyVikingsRacing »

Bmwandreas wrote:Enklaste och bästa setupen:

Audi S4 motor.
Dieselvev.
Då blir den 2.5-2.6 lit . Botten blir extremt mycket bättre än en 2.2 lit. Ca 1500 rpm bättre spool.
Lite putsad topp och ett par milda kammar.

Har kört över 800 whp och 950 nm med det.
Men är det bara med standard innehåll i S4:a motorn ? Då förutom dieselveven ?
Pain is just temporary, glory last forever.

Jens Abrahamsson
0708323221
sachs
Posts: 12
Joined: 01 Apr 2007, 06:39
Location: norge

Post by sachs »

Bmwandreas wrote:
M-techer wrote:
BRUZZE wrote: så diesel veven passar rakt i aan motorn?

vilja stakar köra man me?
155mm.
Verkligen inte. De blir kortare än orig inte längre.
eller så kjøper du nya kolvar med uppflyttad kolvbult
blir kanska kraftiga brytningar med kortare stakar, org 144mm
er ju inte speciellt långt med diesel veven. Tenk också på att
veven som sitter i volvon ibland har ett annat typ av kilspår før
svingningdemparen.
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

CrazyVikingsRacing wrote:
Bmwandreas wrote:Enklaste och bästa setupen:

Audi S4 motor.
Dieselvev.
Då blir den 2.5-2.6 lit . Botten blir extremt mycket bättre än en 2.2 lit. Ca 1500 rpm bättre spool.
Lite putsad topp och ett par milda kammar.

Har kört över 800 whp och 950 nm med det.
Men är det bara med standard innehåll i S4:a motorn ? Då förutom dieselveven ?
Nej, stakar bör/ska bytas för effekter över 450 häst.
Kolvarna är bra std.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

Hollizini wrote:
CrazyVikingsRacing wrote:
Bmwandreas wrote:Enklaste och bästa setupen:

Audi S4 motor.
Dieselvev.
Då blir den 2.5-2.6 lit . Botten blir extremt mycket bättre än en 2.2 lit. Ca 1500 rpm bättre spool.
Lite putsad topp och ett par milda kammar.

Har kört över 800 whp och 950 nm med det.
Men är det bara med standard innehåll i S4:a motorn ? Då förutom dieselveven ?
Nej, stakar bör/ska bytas för effekter över 450 häst.
Kolvarna är bra std.
menar han inte om det är standard "storlekar å längder" bortsätt från veven eller hur skulle man göra me tex stakarna om man kör org kolvar?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Man lär byta kolvar då också.
Post Reply