Film: Inspeksjon av M20B25 motor efter 1 milion miles!

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

motec
Posts: 577
Joined: 15 Jul 2007, 16:38
Location: Gotland

Post by motec »

ramberg wrote:
dgyldmark wrote:
JohanE wrote:Skulle vilja se samma test men med ett jämförbart antal riktiga kallstarter.
Vad vill du uppnå?
Antagligen att en bil som står och fiskör med varm motor, service som sköts efter biltillverkares hänvisan, och lång körning med intervaller mellan 40-80km/h kan knacka och gå så gott som hur länge som helst i jämförelse med en i en 18-årings ägo.
Kallstarter och upp på varvstopp, toppa ur bilen och service när saker säger upp sig/pajat.. motorer som får leva hårt går inte speciellt länge innan de börjar slitas ganska rejält.

Inte direkt så imponerad, visst såg/verkade den vara i fint/bra skick, men de hade ju skött den enligt service och bra också.

Finns ju bilar som gått äckligt långt, betydligt hårdare liv och sämre skötsel som knackar och går lika så.
Lika fina innuti, garanterat inte. Men svårt att jämföra en bil som inte gått hårt ute i verkliga livet mot en som har.
Finns en hel del gamla Mercor och Volvos som har gått bra bit över 100.. någon som har någon bmw som gjort?

Men bra reklam anyway =)
Varför skall man inte sköta en bil enligt service?

man vill väll att den skall hålla och gå så bra som möjligt så länge som möjligt?
Grefven

Post by Grefven »

Haha. Hur tänkte du nu ramberg? Är det "fusk" att den följer serviceplanen?? Följer man inte den så kan man aldrig skylla på någon/något annat än sig själv när något pajjar. Och att säga att ett test där allt görs rätt är missvisande för att korkade 18 åringar gör fel är väl ändå lite konstigt resonerat?

Känner man inte ens till vikten av förebyggande underhåll så bör man köpa ett par fotriktiga skor och promenera istället för att äga en bil.
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Post by JohanE »

Ja det jag menade var att jag skulle vilja se ett test där man testar enligt hur en bil normalt används. Det vill säga med kallstarter, varierade varv och motstånd samt givetvis att service och föreskrivet underhåll följts.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

motec wrote: Varför skall man inte sköta en bil enligt service?

man vill väll att den skall hålla och gå så bra som möjligt så länge som möjligt?
Grefven wrote:Haha. Hur tänkte du nu ramberg? Är det "fusk" att den följer serviceplanen?? Följer man inte den så kan man aldrig skylla på någon/något annat än sig själv när något pajjar. Och att säga att ett test där allt görs rätt är missvisande för att korkade 18 åringar gör fel är väl ändå lite konstigt resonerat?

Känner man inte ens till vikten av förebyggande underhåll så bör man köpa ett par fotriktiga skor och promenera istället för att äga en bil.
Klart man ska serva en bil, men jag tror ni missade hur jag menar.
En bil som sköts enligt serviceplan så byts saker oftare än "nödvändigt".
Man byter till nytt fast komponenterna är i fullt fungerande skick, men det står i serviceplan att det ska bytas.
Men bilen kan ha rullat över ett år till med prylarna egentligen.

Många med lite äldre bilar brukar köras till saker börjar bli lite halvdåligt/man inser ett problem.. och därefter görs service.
Snackar då om vanliga bruksbilar som gått +20k mil.

Och det med "korkade 18 åringar.." stämmer inte heller.
Ser dagligen folk som sätter sig i sin bil efter en heldag på jobbet och stämplar plattan i botten ut från parkeringen i sina bilar.. och det är inte bara ungdomar.

Precis som JohanE skrivit så tycker jag dom borde ha gjort testet med 2 bilar samtidigt.
En som brukas som majoriteten av bilar blir behandlade.
Men som Gyldmark skrev, "..alla har vell sått en sådan obduktion? efter 24.000mil.".
Och något finare än så lär motorn inte bli till skicket heller, så till den delen har han givetvis rätt i att det är onödigt att göra ett sådant test då motorn inte kommer vara i sådant fint skick som i filmen... om den ens kommer gå så långt?

Men åter igen, bra reklam. :)
Grefven

Post by Grefven »

ramberg wrote: Och det med "korkade 18 åringar.." stämmer inte heller.
Ser dagligen folk som sätter sig i sin bil efter en heldag på jobbet och stämplar plattan i botten ut från parkeringen i sina bilar.. och det är inte bara ungdomar.
kan garantera att de var lika korkade när de var 18 år oxå.

jag jobbar med vuxna människor som gör enormt mycket mer korkade saker än så. en person var inte kreditvärdig och kunde inte köpa vinterdäck för 4000:- på 12 månaders avbetalning. men han hade ett gammalt billån hos bmw som han betalat av på i några år. och där kan man låna upp till den summan man blivit berättigad att låna en gång i tiden. han köpte 4 original bmw fälgar med michelin runflat-däck för 27000:- för att han inte hade råd att köpa däck för 4000:-. han tyckte det var jättebra att man kunde göra så när man inte hade råd...

han var korkad när han var 18 och han är lika korkad nu när han är 50+
User avatar
Fredriktak
Posts: 1263
Joined: 16 Apr 2006, 18:44
Location: Hedemora

Post by Fredriktak »

dgyldmark wrote:
ramberg wrote:
dgyldmark wrote: Vad vill du uppnå?
Antagligen att en bil som står och fiskör med varm motor, service som sköts efter biltillverkares hänvisan, och lång körning med intervaller mellan 40-80km/h kan knacka och gå så gott som hur länge som helst i jämförelse med en i en 18-årings ägo.
Kallstarter och upp på varvstopp, toppa ur bilen och service när saker säger upp sig/pajat.. motorer som får leva hårt går inte speciellt länge innan de börjar slitas ganska rejält.

Inte direkt så imponerad, visst såg/verkade den vara i fint/bra skick, men de hade ju skött den enligt service och bra också.

Finns ju bilar som gått äckligt långt, betydligt hårdare liv och sämre skötsel som knackar och går lika så.
Lika fina innuti, garanterat inte. Men svårt att jämföra en bil som inte gått hårt ute i verkliga livet mot en som har.
Finns en hel del gamla Mercor och Volvos som har gått bra bit över 100.. någon som har någon bmw som gjort?

Men bra reklam anyway =)
Vad vill du uppnå?
Nr.1
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
User avatar
Fredriktak
Posts: 1263
Joined: 16 Apr 2006, 18:44
Location: Hedemora

Post by Fredriktak »

motec wrote:
ramberg wrote:
dgyldmark wrote: Vad vill du uppnå?
Antagligen att en bil som står och fiskör med varm motor, service som sköts efter biltillverkares hänvisan, och lång körning med intervaller mellan 40-80km/h kan knacka och gå så gott som hur länge som helst i jämförelse med en i en 18-årings ägo.
Kallstarter och upp på varvstopp, toppa ur bilen och service när saker säger upp sig/pajat.. motorer som får leva hårt går inte speciellt länge innan de börjar slitas ganska rejält.

Inte direkt så imponerad, visst såg/verkade den vara i fint/bra skick, men de hade ju skött den enligt service och bra också.

Finns ju bilar som gått äckligt långt, betydligt hårdare liv och sämre skötsel som knackar och går lika så.
Lika fina innuti, garanterat inte. Men svårt att jämföra en bil som inte gått hårt ute i verkliga livet mot en som har.
Finns en hel del gamla Mercor och Volvos som har gått bra bit över 100.. någon som har någon bmw som gjort?

Men bra reklam anyway =)
Varför skall man inte sköta en bil enligt service?

man vill väll att den skall hålla och gå så bra som möjligt så länge som möjligt?
Nr.2
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
User avatar
Fredriktak
Posts: 1263
Joined: 16 Apr 2006, 18:44
Location: Hedemora

Post by Fredriktak »

Grefven wrote:Haha. Hur tänkte du nu ramberg? Är det "fusk" att den följer serviceplanen?? Följer man inte den så kan man aldrig skylla på någon/något annat än sig själv när något pajjar. Och att säga att ett test där allt görs rätt är missvisande för att korkade 18 åringar gör fel är väl ändå lite konstigt resonerat?

Känner man inte ens till vikten av förebyggande underhåll så bör man köpa ett par fotriktiga skor och promenera istället för att äga en bil.
Nr.3
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
User avatar
Fredriktak
Posts: 1263
Joined: 16 Apr 2006, 18:44
Location: Hedemora

Post by Fredriktak »

Förstår va du menar ramberg och håller med dig.
Last edited by Fredriktak on 26 Jul 2010, 11:13, edited 1 time in total.
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

grymma maskiner gammla m20,visst de är lite skillnad å köra en bil i dyno än på gata dom milen men ändå imponerande. jäkla va soppa dom pröjsat för oxo.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Grefven

Post by Grefven »

xtiz wrote:

HAHAHA. Ja döör !! Är de sant ?
Japp. Finns många sköna historier. Kommer nästan en ny varje löning när det gäller några stjärnor på jobbet.

Han fick 30000:- i straffavgift på oförsäkrad men påställd bil. Vi sa till honom att han skulle få tusentals kr i avgift men han sa att han skulle ringa och säga att han bara råkat glömma det.

Det funkade såklart inte.
Post Reply