5 Cyl Audi motor.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
5 Cyl Audi motor.
Ngn som har erfarenhet av dessa.
Vilken motor är det man ska bygga på.
Hur mkt orkar block osv?
Kenneth Alm åker 2.5 liters motor. Vilket motor är den ifrån? Har för mig att han har ca 740hk.
Vilken låda använder man till 700-800hk? Diffar osv???
/ Mvh
Vilken motor är det man ska bygga på.
Hur mkt orkar block osv?
Kenneth Alm åker 2.5 liters motor. Vilket motor är den ifrån? Har för mig att han har ca 740hk.
Vilken låda använder man till 700-800hk? Diffar osv???
/ Mvh
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Har en rs2 topp om du kommer över en s2 motor..
finns lite olika benämningar men vilken du väljer utav 3b o aby spelar ingen roll. AAN vet jag inget om.. Det är 2,2 L blocket de flesta trimmar och som är den kända "skottsäkra motorn" läste om någon galen som körde ADU motorn, (rs2) som också är samma motor i grund & botten 900hk, vardagligen 1000mil med regelbundna servicar.
till 7-800hk funkar en rs2 låda perfekt.
RIKTIGT potenta & hållbara maskiner.
finns lite olika benämningar men vilken du väljer utav 3b o aby spelar ingen roll. AAN vet jag inget om.. Det är 2,2 L blocket de flesta trimmar och som är den kända "skottsäkra motorn" läste om någon galen som körde ADU motorn, (rs2) som också är samma motor i grund & botten 900hk, vardagligen 1000mil med regelbundna servicar.
till 7-800hk funkar en rs2 låda perfekt.
RIKTIGT potenta & hållbara maskiner.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Vet du vad det är för motorkod på dieselveven?Bmwandreas wrote:Enklaste och bästa setupen:
Audi S4 motor.
Dieselvev.
Då blir den 2.5-2.6 lit . Botten blir extremt mycket bättre än en 2.2 lit. Ca 1500 rpm bättre spool.
Lite putsad topp och ett par milda kammar.
Har kört över 800 whp och 950 nm med det.
/ Mvh
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
-
- Posts: 20
- Joined: 12 Jul 2010, 20:21
Har för mig att dom extrema kör med audi/vw/volvo 2,5TDI botten. stadiga block ska de vara iaf.
Å för bakhjulsdrift så är alternativen begränsade. Dåligt med adapterplåtar. Dok passar sprängkåpan från D24 för volvolåda, sedan adapterplatta mot getrag 265, vet dok inte vad den tycker om effekten men kommer köra denna setupen på min 2,5TDI.
Å för bakhjulsdrift så är alternativen begränsade. Dåligt med adapterplåtar. Dok passar sprängkåpan från D24 för volvolåda, sedan adapterplatta mot getrag 265, vet dok inte vad den tycker om effekten men kommer köra denna setupen på min 2,5TDI.
Den 6 växlade s4 lådan tar man ifrån s4 98+M-techer wrote:Är det inte den 6-växlade S4 lådan som håller bäst??
rätta mig om jag har fel. Rs2 lådan räcker till över 800 hästar
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Hur är det med passform med S4 lådan om den ska monteras på 2.2 maskinen? Behöver man adapterplatta osv?Dawe_A wrote:Den 6 växlade s4 lådan tar man ifrån s4 98+M-techer wrote:Är det inte den 6-växlade S4 lådan som håller bäst??
rätta mig om jag har fel. Rs2 lådan räcker till över 800 hästar
Aaah det är rätt stökigt...
0709-854845.
0709-854845.
Passar mot motorn det är samma på typ alla audi men den är längre så ska du ha den på en coupé så måste du korta kardan o eller ta från 6vxl byta till länkage från 6vxl coupé som är OMÖJLIGT o få tag på samt ev byta nån drivaxel men inget jag är helt 100 på med axeln...M-techer wrote:Hur är det med passform med S4 lådan om den ska monteras på 2.2 maskinen? Behöver man adapterplatta osv?Dawe_A wrote:Den 6 växlade s4 lådan tar man ifrån s4 98+M-techer wrote:Är det inte den 6-växlade S4 lådan som håller bäst??
rätta mig om jag har fel. Rs2 lådan räcker till över 800 hästar
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
5 vxl S4 låda med stålhus håller BÄST, RS2 lådan är samma som S2 -95 och -96, enda skillnaden på dom mot tidigare 6vxl lådorna dreven på 1 å 2an har jag för mig.
RS2 toppen är samma som ABY, enda skillnaden är avgaskammen.
Kör på Ärtans recept, det är bra och enkelt, man slipper mkt bearbetning som det blir med Volvo/Audi diesel blocken.
Pizza
RS2 toppen är samma som ABY, enda skillnaden är avgaskammen.
Kör på Ärtans recept, det är bra och enkelt, man slipper mkt bearbetning som det blir med Volvo/Audi diesel blocken.
Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
fel.
rs2 lådan sitter bara på s2 -96. Och ja det är 1an och 2an som skiljer (dvs rätt mycket som skiljer lådorna åt i hållbarhet vid en kopplingsdump med 900hk och awd.)
rs2 lådan sitter bara på s2 -96. Och ja det är 1an och 2an som skiljer (dvs rätt mycket som skiljer lådorna åt i hållbarhet vid en kopplingsdump med 900hk och awd.)
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
tyvärr fel, Rs lådan kom September -95. S4 lådan med stålhuset tål mer än Rs lådan, ganska mkt kraftigare drev mot 'vanliga' s2/s4 lådan, den har även biffigare än Rs. Sen tål de huset mer, spricker inte som 6vxl kan göra. Rs4 lådan klarar riktigt bra med effekt och passar med annan växellådsbalk.
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad