Ni med pyramidringar, se hit! (Läkage och andra problem)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Nuså...
Det läker mindre på undersidan av ringen som är PLATT, än på ovansidan som ska skära in i toppen. Så jag får väl erkänna att jag hade fel.
Men, detta kan ju inte vara rätt hur man än vrider och vänder på det. Det läker mellan cylindrarna, och ut mot kanterna.
Som vi nu har mätt och förstått det så är det 0.35mm kvar innan toppen bottnar mot pyramidringen, alltså ska den ju klämma tillräckligt, toppen bottnar alltså inte mot pyramiden, men den tätar då fan inte.
Frågan är hur vi ska göra, jag antar att vi har dom gammla ringarna. Och det är väl ny design på dom nu?
Så vad gör vi? Eller vad ska vi göra för att styra till problemet?
Känns inte alls kul just nu.
Mvh
Det läker mindre på undersidan av ringen som är PLATT, än på ovansidan som ska skära in i toppen. Så jag får väl erkänna att jag hade fel.
Men, detta kan ju inte vara rätt hur man än vrider och vänder på det. Det läker mellan cylindrarna, och ut mot kanterna.
Som vi nu har mätt och förstått det så är det 0.35mm kvar innan toppen bottnar mot pyramidringen, alltså ska den ju klämma tillräckligt, toppen bottnar alltså inte mot pyramiden, men den tätar då fan inte.
Frågan är hur vi ska göra, jag antar att vi har dom gammla ringarna. Och det är väl ny design på dom nu?
Så vad gör vi? Eller vad ska vi göra för att styra till problemet?
Känns inte alls kul just nu.
Mvh
Spåret i blocket är fräst: 2.0mm
Totala höjden på pyramid ringen är 3.95mm
Höjd på ringen till platta delen är 3.65
Ringen sticker upp ca 1,65mm totalt då den ligger i blocket, och packningen är ~ 1.9mm , så det finns ~ 0.25mm spel innan toppen bottnar mot pyramidringen.
Skärkanten är då alltså 0.30mm, och den platta delen hade 0.25 innan den bottnade mot toppen, så alltså är uppsticket på ringarna 0.05mm.
Räknar man bara på packning, spår och ring så blir det samma sak:
Spår: 2mm , Pyramid 3.95mm, Packning 1.9mm = 0.05mm...........
Sedan så är det olika höjd på alla ringar, så det kan säkert vara någon som har bättre mått, kanske någon som har sämmre mått.
Men, nu förstår vi varför det läker. En tunnare toppackning, men jag vet inte om det ens går att hitta...?
Ärtan, Bäckis hur mycket ska dom skära in? Vad är måtten på era nya ringar?
Mvh
Totala höjden på pyramid ringen är 3.95mm
Höjd på ringen till platta delen är 3.65
Ringen sticker upp ca 1,65mm totalt då den ligger i blocket, och packningen är ~ 1.9mm , så det finns ~ 0.25mm spel innan toppen bottnar mot pyramidringen.
Skärkanten är då alltså 0.30mm, och den platta delen hade 0.25 innan den bottnade mot toppen, så alltså är uppsticket på ringarna 0.05mm.
Räknar man bara på packning, spår och ring så blir det samma sak:
Spår: 2mm , Pyramid 3.95mm, Packning 1.9mm = 0.05mm...........
Sedan så är det olika höjd på alla ringar, så det kan säkert vara någon som har bättre mått, kanske någon som har sämmre mått.
Men, nu förstår vi varför det läker. En tunnare toppackning, men jag vet inte om det ens går att hitta...?
Ärtan, Bäckis hur mycket ska dom skära in? Vad är måtten på era nya ringar?
Mvh
[quote="Grefven"]jag åker s14 vilket är en s38 med 2 burkar mindre. och precis så måste man göra. ut med kammar, kamhus och efterdra.
quote]
samma med s50 antar jag då?
quote]
samma med s50 antar jag då?
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Pitbull wrote:Bmwandreas wrote:Har du gamla ringarna så ska de slängas, då är det problemet. Skicka bild på ringarna så får jag se om det är nya eller gamla.
Vad skiljer dom gamla/nya ringarna?
/ Mvh
Material, utformning, mått på skärkant. Allt.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Pratade med BMW för ett tag sedan, och deras packning är 1.75mm, så det hade funkat att dunka in dom. Då får vi 0.20mm instick.
Problemet är att det inte finns packningar i stan, och vi har inget verktyg att stansa.
Ringer dig får vi lösa det Bäckis.
Mvh
Problemet är att det inte finns packningar i stan, och vi har inget verktyg att stansa.
Ringer dig får vi lösa det Bäckis.
Mvh
Last edited by peppe on 23 Jul 2010, 10:37, edited 1 time in total.
- Micke johansson
- Posts: 2175
- Joined: 17 Jul 2006, 21:30
- Location: Umeå
Nu är då stans verktyget klart:)
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Mattias hade en elring på 1.75mm som låg hos Mickes motor, vi har hämtat den och 3 kartor öl.
Så vi håller på att slipa ur packningen nu, gick inte att stansa den behöver en press då.
Så vi får väl veta om några timmar om det funkar bättre, berns silikon hittade vi inte men prövar loctite fläns tätning istället, eller ska vi ta något annat?
Uppsticket blir nu 0.20mm om vi räknat rätt.
Mvh
Så vi håller på att slipa ur packningen nu, gick inte att stansa den behöver en press då.
Så vi får väl veta om några timmar om det funkar bättre, berns silikon hittade vi inte men prövar loctite fläns tätning istället, eller ska vi ta något annat?
Uppsticket blir nu 0.20mm om vi räknat rätt.
Mvh