M5 bakvagn på E30

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
aelget
Posts: 1006
Joined: 02 Oct 2009, 08:14

M5 bakvagn på E30

Post by aelget »

Vad behövs för grejor och hur mycket jobb är det med det?.

Gärna bilder och förklaringar!..

Mvh
Jonas R
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
aelget
Posts: 1006
Joined: 02 Oct 2009, 08:14

Post by aelget »

Silverboy wrote:Det her du mener?
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1974
Där diskuterar dom ju bara E28 M535 diffen.

Jag tror M5 bakvagnen är den " skottsäkra bakvagnen " men sökfunktionen visar ju inga träffar även om jag bara skriver " AND E30 " som sök ord...

HJÄLP!

Mvh
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

finns flera trådar där det beskrivs hur man ska göra :P

det är en del jobb

1. ta fästet från balken från m5an och svetsa på e30ns balk
2. bygga andra fäste baktill på diffen, och svetsa dom i karossen på valfritt sätt
3. flytta det nedre stötdämparfästet bak 1.5cm (tror jag det var)
4. schimsa om vinklen uppe i fjäderskålen till dämparen

det är om du kör med: m5 diff, knutar och medbringare

sen behöver du drivaxlar från ppf också men det visste du nog redan :)


Mvh
User avatar
aelget
Posts: 1006
Joined: 02 Oct 2009, 08:14

Post by aelget »

Dajb wrote:finns flera trådar där det beskrivs hur man ska göra :P

det är en del jobb

1. ta fästet från balken från m5an och svetsa på e30ns balk
2. bygga andra fäste baktill på diffen, och svetsa dom i karossen på valfritt sätt
3. flytta det nedre stötdämparfästet bak 1.5cm (tror jag det var)
4. schimsa om vinklen uppe i fjäderskålen till dämparen

det är om du kör med: m5 diff, knutar och medbringare

sen behöver du drivaxlar från ppf också men det visste du nog redan :)


Mvh


Kanon!, blir till att försöka leta på M5 bakvagn och bygga.

Är ju tydligen svårt ( Om inte omöjligt ) att hitta M535 diff från E28...

Mvh
Jonas R.
User avatar
jbarck
Posts: 73
Joined: 05 Mar 2010, 09:02
Location: Åland/Norrtälje/Sthlm

Post by jbarck »

finns en m5 bakvagn med diff på åland, pm om du är intresserad.
///Mvh
Jonathan
E34 M5 1994 - Nürburgring
User avatar
aelget
Posts: 1006
Joined: 02 Oct 2009, 08:14

Post by aelget »

Vad kör man med för kardan om man kör M50B25 ( M20-lut ) med TDS ZF låda och M5 diff?.

Mvh
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Med M5 diff och axlar så blir hjulhusen snabbt ganska smala, då E30in är en hundkoja i gämförelse med M5.

Värt att tänka på alltså, vill man rymma tex 10" drag så får man jobba hårt. Om man nu ska behålla orginal M5 bredd dvs.

Mvh
User avatar
aelget
Posts: 1006
Joined: 02 Oct 2009, 08:14

Post by aelget »

peppe wrote:Med M5 diff och axlar så blir hjulhusen snabbt ganska smala, då E30in är en hundkoja i gämförelse med M5.

Värt att tänka på alltså, vill man rymma tex 10" drag så får man jobba hårt. Om man nu ska behålla orginal M5 bredd dvs.

Mvh
Har inte PPF axlar till sånt här bygge?. :)

( Sviktstål ? )
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

aelget wrote:
peppe wrote:Med M5 diff och axlar så blir hjulhusen snabbt ganska smala, då E30in är en hundkoja i gämförelse med M5.

Värt att tänka på alltså, vill man rymma tex 10" drag så får man jobba hårt. Om man nu ska behålla orginal M5 bredd dvs.

Mvh
Har inte PPF axlar till sånt här bygge?. :)

( Sviktstål ? )

jodå, men tror att peppe menar om du bultar upp hela m5 bakvagnen

annars så har ppf sviktstålsaxlar i rätt längd för just det här bygget*


Mvh
User avatar
aelget
Posts: 1006
Joined: 02 Oct 2009, 08:14

Post by aelget »

Dajb wrote:
aelget wrote:
peppe wrote:Med M5 diff och axlar så blir hjulhusen snabbt ganska smala, då E30in är en hundkoja i gämförelse med M5.

Värt att tänka på alltså, vill man rymma tex 10" drag så får man jobba hårt. Om man nu ska behålla orginal M5 bredd dvs.

Mvh
Har inte PPF axlar till sånt här bygge?. :)

( Sviktstål ? )

jodå, men tror att peppe menar om du bultar upp hela m5 bakvagnen

annars så har ppf sviktstålsaxlar i rätt längd för just det här bygget*


Mvh
Det var så jag fattade honom också, vart därför tvungen att fråga om det var axlar till ett sånt här bygge som PPF hade... :)

Men då ska det ju passa hyffsat iaf... :)

Mvh
Post Reply