tempgivare m50 e-36

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

tempgivare m50 e-36

Post by Fido85 »

vilken färg är det på kabeln som är till tempgivaren? eller nån som har nåt schema eller nåt annat som kan hjälpa?
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
luring1
Posts: 17
Joined: 23 Jul 2006, 21:22

Post by luring1 »

Vet ikke om det er samme som til s38 og 535, men der er det 2 stk:

Instrument : BRN/VIO - BRN/YEL

Motronic styrboks : BRN/BLK - BRN/RED
luring1
Posts: 17
Joined: 23 Jul 2006, 21:22

Post by luring1 »

Vet ikke om det er samme som til s38 og 535, men der er det 2 stk:

Instrument : BRN/VIO - BRN/YEL

Motronic styrboks : BRN/BLK - BRN/RED
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Post by Spiidfriik »

Stämmer, det är 2st. Den blå med blå kontakt hör till sprutet och den svarta med brun kontakt hör till tempmätaren i instrumenthuset.
Ska du ha motorn i E30 eller E21 byter du ut den svarta givaren mot motsvarande givare på M20 (den är brun har jag det för, inte blå iaf) för att få liv i tempmätaren.

Annars finns scheman här: http://www.autolib.diakom.ru/CARS2/
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

Spiidfriik wrote:Stämmer, det är 2st. Den blå med blå kontakt hör till sprutet och den svarta med brun kontakt hör till tempmätaren i instrumenthuset.
Ska du ha motorn i E30 eller E21 byter du ut den svarta givaren mot motsvarande givare på M20 (den är brun har jag det för, inte blå iaf) för att få liv i tempmätaren.

Annars finns scheman här: http://www.autolib.diakom.ru/CARS2/


aha därför ja inte får igång min temp mätare, vad skiljer m50ins temp givare o m20ins då? e de samm kontaktstycke så man bara byter givaren?
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

japp, räcker med att byta mot M20 givaren (en-polig)
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

fulingbusen wrote:japp, räcker med att byta mot M20 givaren (en-polig)

m50ins kontakt stycke är ju 2poligt ska ja klippa bort de kontakt stycket
o bara använta signal sladden då?
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Du behöver inte byta kontakt

använd inte den sladden som inte går till ngt stift och så kopplar du den kabeln som går till stiftet till #4 i delningskontakten
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

fulingbusen wrote:Du behöver inte byta kontakt

använd inte den sladden som inte går till ngt stift och så kopplar du den kabeln som går till stiftet till #4 i delningskontakten


4 i vilken delnigs kontakt?
Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

alltså talar ni nu om dom små piggarna som är på skruvkontakten som är vid säkringsdosan?
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

ja, den som sitter innan säkringsboxen ungefär. Jag har för mig att den är brunviolett men inte helt hundra på det
Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

fulingbusen wrote:ja, den som sitter innan säkringsboxen ungefär. Jag har för mig att den är brunviolett men inte helt hundra på det


tänkte det finns ju 2 såna på bmw men nu används endast 1 av dom...tror jag ska fara till bmw service och kolla i deras elbok så fixar det sig...för jag har problem med fläktfan också :|
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Nu menar jag #4 på M20ins kabelhärva, delningskontakten inte diagnosuttaget.
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Post by Spiidfriik »

Brun/violett stämmer på både M20 och M50.
Kontakten vi pratar om är den runda på torpedväggen på förarsidan i motorrummet. På E30 är den 20-polig och på E36/34 är den 25-polig.
Tempgivaren är 2-polig på M50 och 1-polig på M20 men de har likadana kontakter så det är bara att byta till M20 givare och trycka dit kontakten.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

Spiidfriik wrote:Brun/violett stämmer på både M20 och M50.
Kontakten vi pratar om är den runda på torpedväggen på förarsidan i motorrummet. På E30 är den 20-polig och på E36/34 är den 25-polig.
Tempgivaren är 2-polig på M50 och 1-polig på M20 men de har likadana kontakter så det är bara att byta till M20 givare och trycka dit kontakten.


tackar det lättade mycket :) om du vill kan du kolla VAR man ska börja felsöka för fläkten... för allt är på tyska i min bil och har inte hittat "ventilator" på säkringsdosan :S
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Post by Spiidfriik »

Fido85 wrote:tackar det lättade mycket :) om du vill kan du kolla VAR man ska börja felsöka för fläkten... för allt är på tyska i min bil och har inte hittat "ventilator" på säkringsdosan :S


Om vi snackar om bilen i din signatur så verkar säkring 20 (30A) ha med kupéfläkten (som jag antar det handlar om) att göra. Även relä D27 har med detta att göra.
Matar + till relät är röd, vidare från relät till säkringen är kabeln grön/röd. Från säkringen mot fläktvredet är kabeln grön/brun. Kabeln från vredet till fläktmotorn är grön/grå vid högsta hastighet (läge 4). Mellan vredet och motorn sitter ett flerstegs motstånd för de lägre hastigheterna (svart, grön, blå för läge 1,2,3). Styrsignalkabeln till reläet från tändningslåset är grön. Motorn och reläet är jordade med brun kabel i vanlig ordning.
Kupéfläkten benämns oftast som "blower" på engelska, kommer tyvärr inte ihåg den tyska termen.
Lycka till!
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

fläkt är "fan" på engelska,, enligt min bil
Post Reply