Någon som vill ha special skottsäker bakvagn E30? Kolla här!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

Post by Jonas_Linder »

dre racing@ wrote:Jag kapade mina axlar og svetsade i hop dom i svarven så dom blev raka.
Undrar hur länge det kan hålla... en kvart?


Jag testade samma sak som du gjorde, svarvade spetsar i varsin sida av axlarna och svetsade ihop dom med en hylsa över.
Axlarna gick av när jag gjorde ett drag på 2:ans växel. Inte lönt att hålla på och korta axlar om man har lite effekt.
Men värt ett förök var det ju =)
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

Hva har dere gjort når dere har borret om til 4x100 boltsirkel på E28 M535 yttre medbringere / spindel?
Det er jo forsterkning der org boltene sitter, og synes det ser ut til å være alt for lite gods til å skru hjulboltene i når man bygger om til 4 bolt..?
Har sveiset på baksiden for så å skulle borre opp nye bolthull, men det er jo ikke håp om å klare å borre opp :oops:
Har også prøvd med spesial svetspinner for stöpgods, men det og sket seg :(
Så nå skal medbringeren / spindel varmes til 750 grader i 24 timer, så får vi håpe karboniseringen slipper :roll:
Pinbolter er ikke ett alternativ for meg da jeg vil ha både 4/100 og 5/120 boltsirkel..
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

Etter 24timer på 750grader så gikk det fin fint å borre og gjenge opp boltmønster :)
Så får vi håpe det holder :)
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Coolt :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

njaaa.. har blitt 0,25mm kast (snett) i skiten, om det var der før varming vet jeg ikke, men uansett hur vi svarvar så blir det snett :evil:
svarvar/dreier ned skiten til 0,01mm tolerans, men når vi presser inn huben så og roterer så er det like snett.. :( opp i svarven igjen, og da måler vi samme 0,25mm kast igjen :( så nå blir det vel å svarve ned "lagerbanen" og lage hylse for å nullstille hele huben..
På den ene siden ble det perfekt på første forsøk :roll:

Hadde jeg visst at det skulle bli så j*** knot med å bygge om til 4bolt så hadde det blitt ett stort felg-salg og 5-bolt på en gang :oops:

Er vel noen andre som har bygget om til 4-bolt? Hva har dere gjort?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
kristov
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 15:16
Location: Norge

Post by kristov »

Har du satt i akselen og dratt til mutteren på akselen?

Om du ikke gjør dette så vil ikke hjullageret presses sammen slik det er når alt er montert.

Jeg trodde jeg hadde slakke i helt ny hjullagre inntil jeg satt i akselen og dro til den mutteren. Da ble de to lagerbanene i hjullageret dratt sammen og alt ble perfekt.


Silverboy wrote:njaaa.. har blitt 0,25mm kast (snett) i skiten, om det var der før varming vet jeg ikke, men uansett hur vi svarvar så blir det snett :evil:
svarvar/dreier ned skiten til 0,01mm tolerans, men når vi presser inn huben så og roterer så er det like snett.. :( opp i svarven igjen, og da måler vi samme 0,25mm kast igjen :( så nå blir det vel å svarve ned "lagerbanen" og lage hylse for å nullstille hele huben..
På den ene siden ble det perfekt på første forsøk :roll:

Hadde jeg visst at det skulle bli så j*** knot med å bygge om til 4bolt så hadde det blitt ett stort felg-salg og 5-bolt på en gang :oops:

Er vel noen andre som har bygget om til 4-bolt? Hva har dere gjort?
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

Jepp, har dratt til med ca 200nm..

At en spindel fra 86 har fått seg en kakk oppigjennom livet er kanskje ikke så rart, men får håpe vi klarer å "nullstille" det igjen..
Kryr jo ikke av slike biter...
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

Når dere har flyttet fjærfestet, har dere flyttet både oppe og nede, eller kun nede? Har flyttet "kuken" nede 1cm nå, men bør jeg flytte den øvre også? :?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

Av alle dere som har bygget bakvagn på dette koncept, så må vel EN av dere huske om det holdt å flytte fjærfestet nede på bärarmen, eller om man må flytte den på karossen også? :wink:
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
stensheim
Posts: 500
Joined: 04 Dec 2005, 11:17

Post by stensheim »

jeg flyttet kun den på bærearmen men skulle vel egentlig ha flyttet den andre og, men det går bra.
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

Oki, prøvde å måle meg fram litt, og ved full nedfjæring så er knuten ca like langt unna den nederste og øverste fjærtallerken, så det er jo iofs like mye behov å flytte oppe som nede om man "bottnar".. Kan jo iofs ha litt å si hvordan fjærer man bruker.

Jeg har iaf flyttet oppe og nede nå :)
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Post by dre racing@ »

jeg flyttet den nedre ca 3 cm så jeg trudde det var nok, men jaggu måtte jeg flytte det øvre litt også... gikk så vidt borti boltene til knuta, men jeg har mye senk da.
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
stensheim
Posts: 500
Joined: 04 Dec 2005, 11:17

Post by stensheim »

dre racing@ wrote:jeg flyttet den nedre ca 3 cm så jeg trudde det var nok, men jaggu måtte jeg flytte det øvre litt også... gikk så vidt borti boltene til knuta, men jeg har mye senk da.


det gjør det hos meg og, har slipet bort litt på boltene til drivknutene så det tar borti såvidt noen ganger nå.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

någon som vet om man kan använda yttre medbringare från Z3M + lager istället för e28 grejerna? Har ju stora knutarna också.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
come_on
Posts: 580
Joined: 14 Sep 2008, 20:56
Location: Danmark, sjælland

Post by come_on »

det kan du godt... men skal stadigvæk ha de andre spindler

Thörn wrote:någon som vet om man kan använda yttre medbringare från Z3M + lager istället för e28 grejerna? Har ju stora knutarna också.
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

tänkte bara fråga, dom som åker med m5 diff, hur blir det med hastighetssignalen då? blir den rätt eller fel

tänkte åka med e30ns mätarhus en säsong iaf, sen blir det autometer mätare är det tänkt, men funkar inte hastighetsmätaren som den ska så blir det autometer mätare direkt

så hur blir det? :)


mvh
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Post by dre racing@ »

Dajb wrote:tänkte bara fråga, dom som åker med m5 diff, hur blir det med hastighetssignalen då? blir den rätt eller fel

tänkte åka med e30ns mätarhus en säsong iaf, sen blir det autometer mätare är det tänkt, men funkar inte hastighetsmätaren som den ska så blir det autometer mätare direkt

så hur blir det? :)


mvh


det funkade rakt av för mig
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Post Reply