m20 som tar ett andetag innan gas?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

TimS
Posts: 57
Joined: 30 Aug 2007, 16:31

m20 som tar ett andetag innan gas?

Post by TimS »

Tjena

tänkte kolla varför det blir så..
trycker man snabbt på gasen så tar motorn ett andetag innan den varvar upp sig. är varvtalet högre så är det bra respons så det är bara från tomgång.

lmm?

Mvh Timmy
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Upplever samma på min...

Går kanske för fett?
Grr!
0706-419608
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Post by pizza »

Öppet filter?

Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

När du säger det, är samma på min 525 m20..
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
User avatar
rockker
Posts: 568
Joined: 12 Aug 2007, 17:42
Location: Hallstahammar

Post by rockker »

Blir precis samma på min 525 m20 när den är kall, men så fort den får upp lite temp så försvinner det..
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;

Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar

"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."

070-4180940
airs
Posts: 691
Joined: 19 Feb 2007, 17:59

Post by airs »

Likadant på min m20, i mitt fall tror jag det är för motorn går för fett. låg tomgång och varvar man upp så går den ner på ca 400 varv innan den går upp till stabila ca 800
Bmw 325i -90 Mtech-2
Bmw 335i -07
User avatar
PegiPax
Posts: 1199
Joined: 09 Dec 2006, 15:38
Location: Finland

Post by PegiPax »

Sådär var min också men mitt bekymmer försvann vid separata spjäll 8)
Robin Eriksson
Tel: 0408521754
Jonas.E
Posts: 60
Joined: 16 Sep 2007, 19:36

Post by Jonas.E »

Om jag förstår fenomenet du beskriver rätt , så har det följt med alla bilar m20 jag har ägt, har alltid trott det varit pga luftmängdsmätaren. .blir ju ingen höjdarrespons med klaffen
Tommie_lj
Posts: 26
Joined: 15 Mar 2010, 22:56

Post by Tommie_lj »

en gissning:

skulle kunna vara motorstyrningen som inte hänger med att rika på blandningen i samma takt som gasspället öppnas. det tar inte mer än en hundradels sekund att öppna från tomgångsläge till wot.

vet inte riktigt hur en en M20 TPS är uppbyggd, men på min M10 är det ju enbart tomgångsläge och WOT som registreras. allt annat är 0. det är stenålderssprut i båda motorerna helt enkelt :)
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

På m20b23 blir dte inte sådär.
kan kanske ha me tändingen o göra samnt att elektroniken inte hinner me.

men m20b25 blir det så på.
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
TimS
Posts: 57
Joined: 30 Aug 2007, 16:31

Post by TimS »

oj d va ett par som hade samma bekymmer..
jag har kört en m20b25a som inte haft samma problem.. helt orginal förutom lättat svänghjul och chip

då lär det vara ngt fel på våra?
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Jag skulle väldigt gärna vilja ha samma gasrespons på min E30 med M20 som jag har på min E21:a med M10 och K-jet.

Man kan tex inte matchgasa vid nerväxlingar, motorn hinner knappt reagera på den manövern.

E21:an reagerar som en rapp 600 kubiks motorcykel.

Hade M20 haft samma karaktär och respons så hade den motorn ägt tronen som sugmotor.
Grr!
0706-419608
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

På m20b23 jag hade, hade jag ett suveränt gaspådrag, tror dte kan ha me kompressionen o göra me, samnt att elektroniken inte hinner me
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
PegiPax
Posts: 1199
Joined: 09 Dec 2006, 15:38
Location: Finland

Post by PegiPax »

När jag bytte till Annat sprut samt separat spjäll så försvann fenomenet så det bör ju antingen ligga i insughistorian med lmm eller orginal styrelektronik.
Robin Eriksson
Tel: 0408521754
User avatar
Micke_e34
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2008, 14:46
Location: gävle

Post by Micke_e34 »

Samma med mina m20is. Jag tror nog mer som någon över här skrev att det är när tps:en bryter aktiveringen av tomgångsmotorn som styrboxen inte hinner med att kompensera. Kan dock inte svara på vad man ska göra åt saken, det är nog bara att acceptera! :wink:

Mvh
Mikael Östlund- Det va ju inte KLOCKAN som skulle bli turbokonverterad!?

E34 520 -89 (bruksbil)
E34 520 -89 (reservdelsbil)
E34 520 -90
E34 525 Turbo -90
E34 525 -92
E30 320 -86 (isbil) Såld=(
User avatar
boost_
Posts: 268
Joined: 18 Dec 2006, 22:02
Location: Stockholm

Post by boost_ »

Fick liknande problem med min gamla häst, visade sig vara lambda-sonden som gett upp hoppet om livet.
Bad boys got bad toys
Ride.Race.Live
Post Reply