Turbo BelAir.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Fick min nya fördelare idag som jag beställde på ebay, 720kr ink. frakt
Nu är motorn klar för att lyftas i bilen.
Blir nog på söndag, får växellådan då.
Nu är motorn klar för att lyftas i bilen.
Blir nog på söndag, får växellådan då.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jag Heter Jimmy
- Posts: 419
- Joined: 02 Dec 2008, 16:16
- Location: Eskilstuna Tele:0735991654 Namn:Jimmy Åkerman
Japp det är motorn till GTOn, den ska ihop först.Jag Heter Jimmy wrote:ser fint ut! är detta motorn till gto'n?
Gilla hillbilly dumpen!! asnice ju
Tar och mekar ihop Chevan i lugn o ro efter GTOn.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Blev rätt lugnt med mekandet igår och idag.
Målade på motorrummet idag, ser någe bättre ut.
Glömde ta en bild på hur det såg ut innan.
Ska måla om i skuffen med senare.
Nu är det bara och vänta på lådan.
Målade på motorrummet idag, ser någe bättre ut.
Glömde ta en bild på hur det såg ut innan.
Ska måla om i skuffen med senare.
Nu är det bara och vänta på lådan.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Var över till Anders på AE Bil&Transmission i Dunker utanför Malmköping.
http://www.aetransmission.se/
Anders hade servat min TH400 låda.
Vi körde lådan i testbänken.
konvertern på plats
Lådan uppe i bänken.
Man ser motorvarvet, kardanvarvet, systemtrycket i lådan och konverter trycket.
Lådan fungera fint, 165psi i oljetryck under belastning och under låglast så var det 100psi.
Var kul och se hur testbänken fungerar
Ska lyfta i motor och låda imorrn bitti.
http://www.aetransmission.se/
Anders hade servat min TH400 låda.
Vi körde lådan i testbänken.
konvertern på plats
Lådan uppe i bänken.
Man ser motorvarvet, kardanvarvet, systemtrycket i lådan och konverter trycket.
Lådan fungera fint, 165psi i oljetryck under belastning och under låglast så var det 100psi.
Var kul och se hur testbänken fungerar
Ska lyfta i motor och låda imorrn bitti.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Du lär nog bygga en självrocket wrote:OT: hvor kan man få tak i en slik jet motor som satt på de sparkene du har bilde av???
Här hittar du e som byggt sparkarna i funäs.
http://mobackenracing.se/
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
Nu är motor och låda äntligen på plats.
Ett par kassa mobiltel bilder...
Var bra trångt att få dit "headerserna" en av dom mittre bultarna är inte lätt att få dit.
Ett par kassa mobiltel bilder...
Var bra trångt att få dit "headerserna" en av dom mittre bultarna är inte lätt att få dit.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Ny tank är under tillverkning.
Ska placeras mellan hjulhusen i skuffen, blir en sump som går ner
till skuffgolvet som ligger 150mm längre ner.
Påfyllning av rotgas på gång
Ska placeras mellan hjulhusen i skuffen, blir en sump som går ner
till skuffgolvet som ligger 150mm längre ner.
Påfyllning av rotgas på gång
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tillverkning av sump till tanken.
Borde väl räcka med två ca.70x50mm hål plus ett 30mm hål som soppatillförsel in i sumpen.
Fick smalna av lite på sidorna av tanken pga. bakluckegångjärnsfästen.
Fyller på rotgasen på hålet som ska bli anslutning för returen i bränslesystemet.
Borde väl räcka med två ca.70x50mm hål plus ett 30mm hål som soppatillförsel in i sumpen.
Fick smalna av lite på sidorna av tanken pga. bakluckegångjärnsfästen.
Fyller på rotgasen på hålet som ska bli anslutning för returen i bränslesystemet.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Passade på att meka med tanken idag.
Svarvade först nipplar till pumpen och returen.
Arvo svetsade dit nipplarna och stöden under tanken.
Blir en Eliminator pump till bränslesystemet.
Svarvade först nipplar till pumpen och returen.
Arvo svetsade dit nipplarna och stöden under tanken.
Blir en Eliminator pump till bränslesystemet.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Var en sväng till garaget idag, började tillverka tankpåfyllning.
Hade en gammal fuelcell lock som passade bra fick göra en rostfri plåt till den.
Tog en bra stund att borra och slipa till den, punktade dit en plåtsarg runt den.
Ska punkta på ett 2.5tums rör mellan den och tanken.
Sedan ska en ring svarvas till tankarmaturen så jag får dit den.
flotörens pinne ska förlängas oxå.
Hade en gammal fuelcell lock som passade bra fick göra en rostfri plåt till den.
Tog en bra stund att borra och slipa till den, punktade dit en plåtsarg runt den.
Ska punkta på ett 2.5tums rör mellan den och tanken.
Sedan ska en ring svarvas till tankarmaturen så jag får dit den.
flotörens pinne ska förlängas oxå.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- M635 forever
- Posts: 1013
- Joined: 25 Jan 2006, 23:30
- Location: Huddinge
Pontiac i all ära.....men vad hände med BelAiren!?
Dont like my Driving,mail me at:
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
BelAiren ska börjas med igen direkt när Pontiacen rullarM635 forever wrote:Pontiac i all ära.....men vad hände med BelAiren!?
Fick inte motorblocket till den i tid så det passade bra att köpa en bil till.
Tillverkade klart påfyllningen idag efter jobbet.
Får se hur det går att tanka med denna lösning.
Nu ska rören helsvetsas.
Ska svarva ett par svetsringar till tankarmaturen imorrn.
När dom är svetsade ska tanken tryckprovas och betas efter det.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Idag svarvade jag till flänsar till tankarmaturen.
Borrade 4st hål som gängades till M6 på flänsen som svetsades i tanken.
Övre flänsen håller ner armaturen mot oringen under den.
Så här sitter det ihop.
Imorrn ska jag ta och tryckprova tanken, sedan ska den betas.
Ska försöka hinna över till Persåker en sväng med, behöver ett par NPT - AN plugg.
Borrade 4st hål som gängades till M6 på flänsen som svetsades i tanken.
Övre flänsen håller ner armaturen mot oringen under den.
Så här sitter det ihop.
Imorrn ska jag ta och tryckprova tanken, sedan ska den betas.
Ska försöka hinna över till Persåker en sväng med, behöver ett par NPT - AN plugg.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Startade GTOn idag, ville starta den med öppna "headers", vilket vrål
Byggde ihop avgassytemet efter det, blev två stycken Apple dämpare längst bak.
Får helsvetsa det imorrn gasen tog slut idag så klart.
Byggde ihop avgassytemet efter det, blev två stycken Apple dämpare längst bak.
Får helsvetsa det imorrn gasen tog slut idag så klart.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
[quote="pro_mille"]Startade GTOn idag, ville starta den med öppna "headers", vilket vrål
Byggde ihop avgassytemet efter det, blev två stycken Apple dämpare längst bak.
Får helsvetsa det imorrn gasen tog slut idag så klart.[/quote
hörde att ni hade starta GTOn idag med henke va ner på jobbet och skvallra lät fint sa han
Byggde ihop avgassytemet efter det, blev två stycken Apple dämpare längst bak.
Får helsvetsa det imorrn gasen tog slut idag så klart.[/quote
hörde att ni hade starta GTOn idag med henke va ner på jobbet och skvallra lät fint sa han