Trasig vippa?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Post by JErngren »

Har själv testa justerat mellan knock och vippa samt mellan vippa och ventil. Vart skillnad för mig!
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
User avatar
Avvah
Posts: 884
Joined: 07 Nov 2006, 18:06
Location: Boden

Post by Avvah »

Jaså? hur mycket och med vilka vippor?
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
User avatar
PiLlEvAn
Posts: 654
Joined: 20 Feb 2006, 21:24
Location: Avesta

Post by PiLlEvAn »

ventil spela ska man justera mellan ventil och vippa.
jag har inte mätt på någon m20 kam,
men vippor brukar vara utväxlade och därför ska man mäta mellan ventil och vippa
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
User avatar
Warulv
Posts: 178
Joined: 25 Sep 2009, 12:58
Location: Stockholm

Post by Warulv »

Franzén wrote:Ja så hade det blivit om man justerar spelet mellan vippa och kamnock med vipparmsaxeln.
Nu är det inte så.


nu får du faktiskt ta och förklara dig istället för att bara säga "så är det inte". hur jag än ser på en vippa så ser jag inte hur den ska kunna va samma spel på båda mätställen OM INTE vippan är exakt centrerad, vilket den mycket väl kan vara på m20. men det lär inte vara så på alla motorer och då ska man inte lära folk att mäta på ett sätt som kan vara fel

markus wrote:Det ska nog till lite mer "längdskillnad" innan du kan mäta någon skillnad med ett bladmått.


tror det är ganska lite som krävs. ska kika på hur stor effekt det blir av några mm längre vippa åt kam-/ventilhållet


EDIT: räknade på en vippa i form av en triangel med hypotenusan (vippans längd) 10 och korta katetern (lyft) 1. en vippa som är t.ex 10cm lång och lyfter 1 cm alltså. sen förlänger jag hypotenusan med 0,1. resultatet blir att lyftet (korta katetern) ökar med drygt 1/10 av detta, alltså 0,01. om vi nu vippar på denna så ser vi att korta katetern blir knappa 0,01 kortare.
sammanslaget blir alltså 1mm diff åt ena hållet på vippans längd ~0,02mm skillnad i spelet. en halv centimeter skillnad i vippans armar skulle alltså innebära en skillnad på ~0,10mm spel och det tycker jag är hyffsat mycket spelskillnad på ganska liten skillnad i vippans förhållanden.

så säg inte åt folk att det går lika bra att mäta på kammen om ni inte är hundra på att det inte är någon skillnad mellan kam- och ventilspel
Last edited by Warulv on 08 Jun 2010, 14:49, edited 4 times in total.
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Klart att det inte blir samma spel på båda sidor om inte avståndet från vipparmscentrum till anliggningspunkterna är samma.

Enkel grundskolegeometri.

Det som kan diskuteras är hur stor differens det är på en vippa med M20 mått.

På cheva smallblock är det vanligaste ett förhållande på ca 1,5:1 och då blir t.e.x. 0,25mm mätt på ena sidan 0,37mm på andra sidan, m.a.o en märkbar skillnad.
/Per
a.k.a. Jevlar
Tommie_lj
Posts: 26
Joined: 15 Mar 2010, 22:56

Post by Tommie_lj »

Franzén wrote:Nää så kan man väl inte tänka.

Det är ju inte det saken handlar om när man meckar ett ventilspel.

0,25mm spel bör man ha för att ventilen verkligen skall kunna sluta tätt vid explosionen och dessutom kunna ha lite rörelsefrihet när smällen arbetar.
Om du tex har 0,10 mm så kommer du att riskera att bränna ventilen och/eller sätet för att ventilen inte har den rörelsefriheten att kunna sträcka sig och sluta helt tätt.

Sen var du mäter spelet i detta sammanhanget spelar ingen roll.
Om du har 0,25mm vid kamnock eller vid excentern har ingen betydelse oavsett hur lång ena eller andra sidan vippan är om vipparmsaxeln.
Det är spelet 0,25mm man är ute efter.

:roll:


om vi nu ska lära andra människor ett och annat är det ju bra om man har alla rätt själv ;)

det är ju inte en explosion eller smäll som sker i cylindrarna, utan en förbränning. en explosion är en okontrollerad förbränning, som vi inte vill ha i våra motorer, även kallat spikning eller knack.

ang ventilspel, så mäter i alla fall jag mellan ventil och exenter i detta fall. dels för att det kan vara "utväxling" mellan kam/vippa/ventil, som redan diskuterats. och dels för att många kammar i gamla bmw motorer är slitna och har mer eller mindre skåror i sig. bladmåttet kommer då ligga på toppen av dessa och man får automatiskt ett större spel än önskvärt. skårorna passar ju ihop mellan kam och vippa men med ett bladmått emellan blir det helt knas. men som sagt, mät var ni vill, har ni fräsha kammar och spelet blir samma på M20 oavsett var man mäter så kan man lika gärna mäta mellan kammen o vipporna, för det är ju minst sagt enklare :)
User avatar
Micke_e34
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2008, 14:46
Location: gävle

Post by Micke_e34 »

Klar som fan spelet blir olika beroende på vad man mäter, eftersom vipparmen inte är lika lång på båda sidor om vipparmsaxeln! och m20 vipporna är inte lika långa på varsida om vipparmsaxeln... förutsättningar är som nämt innan att man ska ha fräscha vippor å kam. 8)

Mvh
Mikael Östlund- Det va ju inte KLOCKAN som skulle bli turbokonverterad!?

E34 520 -89 (bruksbil)
E34 520 -89 (reservdelsbil)
E34 520 -90
E34 525 Turbo -90
E34 525 -92
E30 320 -86 (isbil) Såld=(
User avatar
P3kka
Posts: 685
Joined: 10 Nov 2008, 20:31
Location: Mora
Contact:

Post by P3kka »

Ett jäkla pådrag hur man mäter ventilspel, Mäter man som man SKA så är de inga problem och de är som 100 av er redan nämnt mellan vippa och ventil. Men en sak att tänka på är att toppen på ventilskaftet slits som en liten skål av exentern och om så är fallet blir spelet större om man mäter med ett bladmått av logiska skäl, Om de inte går att komma åt och se så vippa vippa i obelastat läge och jämför mellan olika. Anledningen till spelet är att ventilen blir längre av värmen och spelet minskas där av de angivna måttet från bmw, om inget spel uppstår så ventilen står lite lite öppen så blir den bränd, otroligt het och skärande låga i så trångt utrymme.

/Mvh
Bmw E28 470whp 660wnm

Per Påhls
073-0535725
P3kka@live.se
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Post by JErngren »

Avvah wrote:Jaså? hur mycket och med vilka vippor?


Originalvippor. Det exakta spelet vet jag inte vad det blev, men större spel mellan excentern och vippan blev det och knackade som fan gjorde det.
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
User avatar
Avvah
Posts: 884
Joined: 07 Nov 2006, 18:06
Location: Boden

Post by Avvah »

JErngren wrote:Originalvippor. Det exakta spelet vet jag inte vad det blev, men större spel mellan excentern och vippan blev det och knackade som fan gjorde det.


Hum, ska fasen se till och mäta upp mina vippor igen och kolla, tyckte det var samma när jag kollade sist, dock sjunger min motor fint, åker nukevippor men det borde inte spela någon roll.
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
Post Reply