Ellisson E30 M50 2,8 - GT42 turbo - monterat i kolvar/stakar

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

dgyldmark wrote:
Bäckis wrote:Kolvarna går av ovanför bulten och sen slaktar staken block och allt annat den kommer åt. Ingen ovanlig syn med standardkolvar om man går över 400whp.


Gäller detta "bara" m20 (hittat i tidigare tråd) & m50. Inte s38? hehe


S38 ska tydligen ha riktiga "glaskolvar" original, sköra som fan. Vet att Bonje gjorde skrot av en uppsättning i sin S14 i bromsbänken hos VM Performance för en massa år sedan.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Ja, S38 original är inte bra alls.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

johankihl wrote:
dgyldmark wrote:
Bäckis wrote:Kolvarna går av ovanför bulten och sen slaktar staken block och allt annat den kommer åt. Ingen ovanlig syn med standardkolvar om man går över 400whp.


Gäller detta "bara" m20 (hittat i tidigare tråd) & m50. Inte s38? hehe


S38 ska tydligen ha riktiga "glaskolvar" original, sköra som fan. Vet att Bonje gjorde skrot av en uppsättning i sin S14 i bromsbänken hos VM Performance för en massa år sedan.


Inte i bänken. Jag fick en mapp av Jocke att köra på innan bromsning då jag ville kolla att allt lira med nybyggd motor osv. Kortfattat så är det riktigt klena klovar som inte ens är värt att försöka använda om man ska köra överladd.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Det var som...

Inga ekonomiskt försvarsbara alternativ vad jag hittat (högkomp, plocker ihop motorn i morgon fre.)

Men.. 400-500 i motorn kan då inte vara omöjligt? (mettis). Ringlandet ser ju inte helt åt pipan ut eller problemet sitter på annat ställe.
User avatar
Ålands Adde
Posts: 345
Joined: 14 Feb 2006, 22:01
Location: Åland och Upplands Väsby
Contact:

Post by Ålands Adde »

m_ellisson wrote:
Lite bilder:

Image

[/img]


Satt andra vevstaksbulten me kvar i nått gängvarv eller e bulten klippt så de lilla gängade delen av bulten sitter kvar i staken?
Anders "Ålands adde" Söderlund
0702965268
Anders@speedracerz.com

8,62/264km/h gxsr 1420cc 2003..
10,74/214km/h e36 coupe turbo 2005..
10,89/218km/h Supra mkiv 2010...
10,01/227km/h 991 Turbo 2018…
User avatar
m_ellisson
Posts: 1296
Joined: 03 Aug 2008, 17:43
Location: kalmar
Contact:

Post by m_ellisson »

Thörn wrote:blev det "bara" 138km/h i slutfart på BR? du borde väl legat på typ 150+ med den effekten :?
http://www.blackrace.nu/raceresultat.asp?raceID=369


Jasså :) Kan bero på att jag körde med hala helt vanliga gatdäck & spekade hela rakan :) Jag fick ju inte använda klibbedäcken!
///Magnus Ellisson
0733213976
Projekttråd: Bygger om E30in till Proint godkänd!

Facebooksida: Mellisson Drifting

Stort tack:
PPF
Streetpower Olofström
Redins Bilsmedja
Sandqvist Motorsport
DanneJDrift.se
Dan Gyldmark
AutoExperten Kalmar
User avatar
m_ellisson
Posts: 1296
Joined: 03 Aug 2008, 17:43
Location: kalmar
Contact:

Post by m_ellisson »

Ålands Adde wrote:
m_ellisson wrote:
Lite bilder:

Image

[/img]


Satt andra vevstaksbulten me kvar i nått gängvarv eller e bulten klippt så de lilla gängade delen av bulten sitter kvar i staken?


Det sitter endast en liten bit kvar i gängan!
///Magnus Ellisson
0733213976
Projekttråd: Bygger om E30in till Proint godkänd!

Facebooksida: Mellisson Drifting

Stort tack:
PPF
Streetpower Olofström
Redins Bilsmedja
Sandqvist Motorsport
DanneJDrift.se
Dan Gyldmark
AutoExperten Kalmar
User avatar
m_ellisson
Posts: 1296
Joined: 03 Aug 2008, 17:43
Location: kalmar
Contact:

Post by m_ellisson »

Update
En polare har en komplett originalmaskin som kommer bli mitt nästa offer!
Ska hämtas & plockas isär nu i dagarna :) Måste ju bara svina mer i sommar :)

Hämtade även ett M50 block på Streetpower(Pitbulls) i veckan som kommer bli matat med lyxprylar tills 2011 :) 3 liters hade varit fint :)
Image


Har börjat på & plasta baken lite
Image


Och växellådan har blivit ihoplappad också :)
Image
///Magnus Ellisson
0733213976
Projekttråd: Bygger om E30in till Proint godkänd!

Facebooksida: Mellisson Drifting

Stort tack:
PPF
Streetpower Olofström
Redins Bilsmedja
Sandqvist Motorsport
DanneJDrift.se
Dan Gyldmark
AutoExperten Kalmar
User avatar
mbma
Posts: 723
Joined: 02 Apr 2009, 04:20
Location: karlshamn

Post by mbma »

skönt att det börjar ljusna nu med allt för dig=) hoppas jag på attse den klar inom två veckor nu då :wink:

3liters m50 till 2011 låter fint måste jag säga :cool: hehe
User avatar
m_ellisson
Posts: 1296
Joined: 03 Aug 2008, 17:43
Location: kalmar
Contact:

Post by m_ellisson »

ja hehe oj får jag så lång tid på mig? :) Fixar sig nog :)
Ja blir nog trevligt 2.8 lr 3.0 blir det iaf! :) får se!
///Magnus Ellisson
0733213976
Projekttråd: Bygger om E30in till Proint godkänd!

Facebooksida: Mellisson Drifting

Stort tack:
PPF
Streetpower Olofström
Redins Bilsmedja
Sandqvist Motorsport
DanneJDrift.se
Dan Gyldmark
AutoExperten Kalmar
User avatar
mbma
Posts: 723
Joined: 02 Apr 2009, 04:20
Location: karlshamn

Post by mbma »

ja men ska du vara sån så blir det en vecka :wink: nej men hoppas du får ihop den utan problem snart så man får sig en åktur också (a) hehe

ja det hade varit fint så du får en maskin som håller ihop men ändå ger bra med snyt =)
User avatar
cjagenmark
Posts: 335
Joined: 15 Jan 2007, 21:02
Location: Ronneby

Post by cjagenmark »

då är maskin snart ihop igen. trevligt
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
dgyldmark

Post by dgyldmark »

cjägenmark; det kan du ge dig på, jobbade natt för någon dag sedan, då dök han upp och ville ha lådan ! trodde inte en skäl var uppe vid den tiden.
User avatar
mbma
Posts: 723
Joined: 02 Apr 2009, 04:20
Location: karlshamn

Post by mbma »

det är väl om nätterna man får något gjort ingen som stör en då ju (:
CrazyVikingsRacing
Posts: 942
Joined: 30 Aug 2007, 18:53
Location: Hallsberg

Post by CrazyVikingsRacing »

Gör som en viss streetrace profil här i Karlskrona under sent 80 tal o tidigt 90 tal, han jobbade mellan 7-16 sen åkte han hem och sov till 00 ungefär. Sen körde han till garaget och jobbade hela natten 8) .


MVH
Pain is just temporary, glory last forever.

Jens Abrahamsson
0708323221
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

CrazyVikingsRacing wrote:Gör som en viss streetrace profil här i Karlskrona under sent 80 tal o tidigt 90 tal, han jobbade mellan 7-16 sen åkte han hem och sov till 00 ungefär. Sen körde han till garaget och jobbade hela natten 8) .


MVH


Så har jag ochså gort fint som snus är det man får massor gort =)
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
m_ellisson
Posts: 1296
Joined: 03 Aug 2008, 17:43
Location: kalmar
Contact:

Post by m_ellisson »

Japp massvis synd bara att tanten inte är så glad vid det! :)
///Magnus Ellisson
0733213976
Projekttråd: Bygger om E30in till Proint godkänd!

Facebooksida: Mellisson Drifting

Stort tack:
PPF
Streetpower Olofström
Redins Bilsmedja
Sandqvist Motorsport
DanneJDrift.se
Dan Gyldmark
AutoExperten Kalmar
Post Reply