Trasig vippa?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Trasig vippa?
Tja!
Kan man se på nåt sätt om en vippa är påväg att gå sönder? För min bil låter väldigt illa och tänkte att de kanske är en vippa som håller på att gå sönder? De låter som att de är nåt som slår i ventilkåpan, jätte svårt att förklara men..
Det är en M20B25
Mvh/
Sami
Kan man se på nåt sätt om en vippa är påväg att gå sönder? För min bil låter väldigt illa och tänkte att de kanske är en vippa som håller på att gå sönder? De låter som att de är nåt som slår i ventilkåpan, jätte svårt att förklara men..
Det är en M20B25
Mvh/
Sami
Riv av ventilkåpan och känn över vipporna med fingrarna till att börja med.
Ställ vipporna i obelastat läge mot kammen en efter en och känn över glappet.
Jag gissar på ettans insugsvippa.
Som reservgissning kan jag ha femman eller sexans vippor.
Jag måste själv genomföra detta sugjobb på min M20B25.
Jävla sketjobb men när det är klart så lirar ju toppen så fint sen.
Ställ vipporna i obelastat läge mot kammen en efter en och känn över glappet.
Jag gissar på ettans insugsvippa.
Som reservgissning kan jag ha femman eller sexans vippor.
Jag måste själv genomföra detta sugjobb på min M20B25.
Jävla sketjobb men när det är klart så lirar ju toppen så fint sen.
Grr!
0706-419608
0706-419608
0,25mm ska spelet vara, köp ett blandmått och kolla, markera alla vippor du varit på och dra runt på starten tills du kollat alla, om den tickar kommer du antagligen att hitta någon som det är mycket glapp i, innan du justerar den kan det vara en idé att kolla justeringen så den inte är kass. Jag föredrar att mäta mellan vippan och kammen för det är enligt mig lite lättare (: Dock kan det vara knöligt om insuget sitter på men det går.
Lycka till
Lycka till
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
Avvah wrote:0,25mm ska spelet vara, köp ett blandmått och kolla, markera alla vippor du varit på och dra runt på starten tills du kollat alla, om den tickar kommer du antagligen att hitta någon som det är mycket glapp i, innan du justerar den kan det vara en idé att kolla justeringen så den inte är kass. Jag föredrar att mäta mellan vippan och kammen för det är enligt mig lite lättare (: Dock kan det vara knöligt om insuget sitter på men det går.
Lycka till
är vipporna på m20 exakt lika långa på var sida om fästet då? annars får du ju fel värde om du mäter mot kammen.
lägg två pinnar i kors och flytta den undre och vicka på den övre så förstår du vad jag menar. glappet blir väldigt olika beroende på var man mäter om vippan inte är lika lång åt båda håll.
Nää så kan man väl inte tänka.
Det är ju inte det saken handlar om när man meckar ett ventilspel.
0,25mm spel bör man ha för att ventilen verkligen skall kunna sluta tätt vid explosionen och dessutom kunna ha lite rörelsefrihet när smällen arbetar.
Om du tex har 0,10 mm så kommer du att riskera att bränna ventilen och/eller sätet för att ventilen inte har den rörelsefriheten att kunna sträcka sig och sluta helt tätt.
Sen var du mäter spelet i detta sammanhanget spelar ingen roll.
Om du har 0,25mm vid kamnock eller vid excentern har ingen betydelse oavsett hur lång ena eller andra sidan vippan är om vipparmsaxeln.
Det är spelet 0,25mm man är ute efter.
Det är ju inte det saken handlar om när man meckar ett ventilspel.
0,25mm spel bör man ha för att ventilen verkligen skall kunna sluta tätt vid explosionen och dessutom kunna ha lite rörelsefrihet när smällen arbetar.
Om du tex har 0,10 mm så kommer du att riskera att bränna ventilen och/eller sätet för att ventilen inte har den rörelsefriheten att kunna sträcka sig och sluta helt tätt.
Sen var du mäter spelet i detta sammanhanget spelar ingen roll.
Om du har 0,25mm vid kamnock eller vid excentern har ingen betydelse oavsett hur lång ena eller andra sidan vippan är om vipparmsaxeln.
Det är spelet 0,25mm man är ute efter.
Grr!
0706-419608
0706-419608
Franzén wrote:Nää så kan man väl inte tänka.
Det är ju inte det saken handlar om när man meckar ett ventilspel.
0,25mm spel bör man ha för att ventilen verkligen skall kunna sluta tätt vid explosionen och dessutom kunna ha lite rörelsefrihet när smällen arbetar.
Om du tex har 0,10 mm så kommer du att riskera att bränna ventilen och/eller sätet för att ventilen inte har den rörelsefriheten att kunna sträcka sig och sluta helt tätt.
Sen var du mäter spelet i detta sammanhanget spelar ingen roll.
Om du har 0,25mm vid kamnock eller vid excentern har ingen betydelse oavsett hur lång ena eller andra sidan vippan är om vipparmsaxeln.
Det är spelet 0,25mm man är ute efter.
ja men det är 0,25mm vid excentern som ska ställas in. har du det där kanske du har 0,10 eller 0,35 vid kammen beroende hur vippan är utformad. är dom exakt lika långa åt båda håll är glappet detsamma både på kam och excenter.
ska man behöva ta till paint igen?
EDIT: tar till paint!
är längden olika långa på sidorna om vippans axel bli också avståndet mellan kam/excenter och vippan olika. överdriver på bilden för det ska bli tydligt. men när vi snackar hundradels mm så krävs det inte stora skillnader för att det ska stora skillnader :p
Förstår inte riktigt vad du är ute efter, men om man mäter mellan kamaxeln och vippan och excentern ligger mot ventilen måste det väl bli rätt spel? Jag kunde sticka in mitt 0.25mm bladmått mellan excenter och ventil med samma "känsla" som mellan kam och vippa så det borde inte vara ett problem. Var ju tvungen att testa (:
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
Franzén wrote:Det är ingen skillnad.
0,25 är 0,25 oavsett längd, smak, lukt eller väderlek... i detta fallet.
Jag förstår hur du tänker Warulv men det funkar inte så.
beskriv gärna hur det funkar då. är 0,25 spel mot excentern detsamma som 0,25 mot kammen är det för att vippan är monterad exakt på dess mitt och då är det bara att mäta var som helst. får ni en motor där vipporna är längre på ena sidan får ni fel spel om ni ställer det på fel ställe
Det ska nog till lite mer "längdskillnad" innan du kan mäta någon skillnad med ett bladmått.
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;