nån som är duktig på el, e30 325?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

nån som är duktig på el, e30 325?

Post by david__ »

skulle behöva veta vilken slad som är c104? den ska sitta i eller under handskfacke..

anledningen är att e30in har fått m50 maskin o elen måste passas
in..
så nån som känner till denna sladd?
kanske nån som vet kan beskriva kontakt stycket eller färgen på sladden?

tack
david
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

hittar en kanon sida.. men får endå inte ihop elen,
de stämer inte =(
står att sladden ska va svart o blå, men hittar ingen svart o blå,,
sladd 20 i e36ans el är inte svart o blå iaf.. o i e30 ins hittar ja inte hellr den.. kan de va den gröna i handskfacke som sitter i en kontaktstycke me två sladdar till, tro dom andra två va svart o röd.. den gröna va lite grövre iaf...
nån snille blixt som kan hjälpa till????
snällllaaaaaa

länk till sidan
http://www.akgmotorsport.com/e30convpins.html
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Den svarta kabeln bakom instrumentpanelen går till varvräknaren. Det ska vara den enda svarta i den härvan som går till instrumenten. Kolla vilken som är 20 genom att läsa på kabelkontakten (står väldigt smått och lätt att kolla fel)
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

Vart går kabeln då? Enklaste är ju att kolla i schemat vart den går, leta upp den komponenten i bilen och sedan kolla upp de kablar/kontakter som sitter där.

Nu vet jag inte hur det ser ut på din bil, men oftast är de stift kablar ansluts till namngivna, med siffror eller bokstäver. Dessa namn sitter oftast inpräntat vid stiften som kablarna ska anslutas till.

Har du frågor är det bara att fortsätta skriva i tråden, jag är här inne lite då o då och har rätt bra koll på eldragningen i bilar eftersom jag gjort en snarlik konvertering i min bil, har jobbat en del med det innan.
/Anders
E30 EVO 335
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

fulingbusen wrote:Den svarta kabeln bakom instrumentpanelen går till varvräknaren. Det ska vara den enda svarta i den härvan som går till instrumenten. Kolla vilken som är 20 genom att läsa på kabelkontakten (står väldigt smått och lätt att kolla fel)

ja har oxå tänk samma som du,, men de stämmer inte riktigt, kabeln ska ju vara svart o blå, kabel 20 från e36 elsystemet är oxå svart tro ja , nue ja lite förrvirrad ?!! har du kopplat detta innan fulingbusen?
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

AndersJ wrote:Vart går kabeln då? Enklaste är ju att kolla i schemat vart den går, leta upp den komponenten i bilen och sedan kolla upp de kablar/kontakter som sitter där.

Nu vet jag inte hur det ser ut på din bil, men oftast är de stift kablar ansluts till namngivna, med siffror eller bokstäver. Dessa namn sitter oftast inpräntat vid stiften som kablarna ska anslutas till.

Har du frågor är det bara att fortsätta skriva i tråden, jag är här inne lite då o då och har rätt bra koll på eldragningen i bilar eftersom jag gjort en snarlik konvertering i min bil, har jobbat en del med det innan.


tack för tipsen.. men de enda schemat ja går efter 'r de på länken..
kollar oxå i kontakt stycke efter nr, men de kontakt stycket som ja tror att de är står de inget nr på,, står bara att sladden ska heta c104 o den hittar ja ej?!

samma länk igen
http://www.akgmotorsport.com/e30convpins.html
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

jag hade bara en svart kabel som gickin i instrumenten, och enligtmina andra e30 så är det alltid varvräknarsignalen. Jag tog helt enkelt denna och kopplade den till den kabeln som var nummrerad rätt, färgerna stämmer dåligt på BMWs.
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

fulingbusen wrote:jag hade bara en svart kabel som gickin i instrumenten, och enligtmina andra e30 så är det alltid varvräknarsignalen. Jag tog helt enkelt denna och kopplade den till den kabeln som var nummrerad rätt, färgerna stämmer dåligt på BMWs.


ok då ska ja kolla efter en svart kabel imorron då=)
va hade du för färg på nr 20 på e36ans elsystem?
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

så de ska alltså int eva nån blå svart kabel under handsfacke då?!?!?
hittar den svarta bakom instrument panelen... i det blå kontakt stycket..
blir cp på detta??????!?
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

ennu en el fråga,, nån som vet vad det är för färg eller färger på sladd 11 i e30ins kontakt stycke som sitter vid säkringsboxen??
User avatar
HULTA
Posts: 1387
Joined: 20 Nov 2005, 16:34

Post by HULTA »

va av allt detta är det du vill ha och funka???
gjort detta motorbyte några gånger
Team Boost Performance

+358405680216
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

HULTA wrote:va av allt detta är det du vill ha och funka???
gjort detta motorbyte några gånger


vill få igång m50b25 i e30.. har enast en sladd kvar nu.. varv räknarens output från cupen till motorn.. står i elshemat att den ska sitta under handsfacke, den ska vara svart o blå o heta c104,,, den enda sladden som ja hittar under handsfacke som är svart o blå är till höger skärm blinkis...

kan jag skarva den svarta sladden som sitter i instrument panelen i det blå kontakt stycket o sedan dra till sladd 20 från e36ans el??
eller hur gorde du?
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

fulingbusen wrote:Den svarta kabeln bakom instrumentpanelen går till varvräknaren. Det ska vara den enda svarta i den härvan som går till instrumenten. Kolla vilken som är 20 genom att läsa på kabelkontakten (står väldigt smått och lätt att kolla fel)
User avatar
Freed-Speed
Posts: 26
Joined: 07 Jan 2006, 18:26
Location: Norra Sthlm

Post by Freed-Speed »

Kan bara bekräfta att svart in i instrumentet är varvsignal, kommer från boxen under hanskfacket.
Men jag vet inte hur det ser ut på en bil med Motronic men i min med Jetronic så sitter det ett 3-poligt kontaktstycke nästan direkt på hansken till styrenheten. En av dem är svart/blå från boxen men ut från kontaktstycket är den svart med ett extra platshölje på som går till instrumentet.
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

Freed-Speed wrote:Kan bara bekräfta att svart in i instrumentet är varvsignal, kommer från boxen under hanskfacket.
Men jag vet inte hur det ser ut på en bil med Motronic men i min med Jetronic så sitter det ett 3-poligt kontaktstycke nästan direkt på hansken till styrenheten. En av dem är svart/blå från boxen men ut från kontaktstycket är den svart med ett extra platshölje på som går till instrumentet.


jaaa där har ja förklaringet till att ja inte hittar nån blå svart sladd i hanskfacke,, jag har motronic,,, men e30 styr enhet kan man väl bara slänga ut,, de ska väl funka när man lött ihop dom sladarna som ska lödas från e36 till e30?

nånsom har motronic ovet vilken färg sladden ska ha i handskfacke inte bakom instrumentpanelen?
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Post by Spiidfriik »

Svart.
I den trepoliga kontakten har du en grön (tändnings+) en svart (signal varvräknare) och en tredje som jag inte kommer ihåg på rak arm.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

sladden är funnen.. men tack iaf
Post Reply