Ni med pyramidringar, se hit! (Läkage och andra problem)

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

magnusjonsson
Posts: 139
Joined: 20 Jan 2009, 17:35
Location: norrbotten/älvsbyn

Post by magnusjonsson »

hur gör ni med s38? kör den varm och river hela toppen och drar igen eller?
User avatar
keda
Posts: 284
Joined: 26 Sep 2009, 22:35
Location: Sävsjö

Post by keda »

Hej och tack för den passande tråden :-)
Jag undrar vilket moment första och sedan efterdragningen ska ha för moment med "nya" arp och m20b25 med pyramidringar?
Vi hade en kort disskusion om detta igår men nu vill jag ju veta vad ni tycker/vet ;-)!
MVH Keda
325 cab -94
320 i 2,7 turbo -88 såld
323 ia -85 skrot
325 cab -87 såld

full gas spar tid ;-)
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

magnusjonsson wrote:hur gör ni med s38? kör den varm och river hela toppen och drar igen eller?


Funderar på detsamma, fick ett fint svar via PM.

Man lär varmköra ordentligt, sen lyfta ur kammar kamhus osv, sen dra och bulta ihop allt igen :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Grefven

Post by Grefven »

jag åker s14 vilket är en s38 med 2 burkar mindre. och precis så måste man göra. ut med kammar, kamhus och efterdra.

ett väldigt hett tips är att montera ihop motorn utan packningssilikon på kamhuset och de andra ytorna som man ska dela igen efter varmkörningen. låt det drälla lite de minutrarna för det är ett jävla pissjobb att rengöra packningsytorna från halvhärdade silikonrester.
User avatar
Nellsson
Posts: 119
Joined: 27 Jan 2008, 23:37
Location: Karlshamn

Post by Nellsson »

Grefven wrote:jag åker s14 vilket är en s38 med 2 burkar mindre. och precis så måste man göra. ut med kammar, kamhus och efterdra.

ett väldigt hett tips är att montera ihop motorn utan packningssilikon på kamhuset och de andra ytorna som man ska dela igen efter varmkörningen. låt det drälla lite de minutrarna för det är ett jävla pissjobb att rengöra packningsytorna från halvhärdade silikonrester.


Eller så gör man som doktorn gjorde och som jag tänkt göra,
efter toppen är ditsatt och dragen första gången så kopplar man en liten "panna" med elpatron satt på typ 90grader och cirkulerar genom toppen nån dag. sen kan man efterdra toppen utan att behöva riva och äckla sig ;)

MVH
M5 3.6 -91
M5 3.6 -90
Mitsu Evo 3 GSR
535 -92
525 -91
525 Touring -96
Volvo 745 16v
Volvo 965 3.0
Grefven

Post by Grefven »

Ni rörmockare har ju sådana skills. Gör anläggningen portabel så kan jag låna den sen.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Vet inte i vilken tråd jag skrev det men jag fick iaf ett hett tips från en rutinerad motorbyggare (via Haglund). Släng i en varmluftspistol i en insugskanal så blir toppen precis så varm du vill ha den. Sedan efterdrar du. Inge klabb med vatten, bara att låta den svalna efteråt.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Rsjerry
Posts: 1026
Joined: 10 Jun 2007, 11:25

Post by Rsjerry »

johankihl wrote:Vet inte i vilken tråd jag skrev det men jag fick iaf ett hett tips från en rutinerad motorbyggare (via Haglund). Släng i en varmluftspistol i en insugskanal så blir toppen precis så varm du vill ha den. Sedan efterdrar du. Inge klabb med vatten, bara att låta den svalna efteråt.


Detta låter riktigt smidigt tycker jag :)
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

Min m20 har jag efterdragit 2 gånger nu. Första gången fick den stå och gå på tomgång tills den blev varm. efter dragningen har jag kör ca 10mil och fick då se att det läckte olja från toppackningen. drog igen och nu är det tätt iaf...
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
Grefven

Post by Grefven »

Konstruktionen på m20 är ju rena semestern att efterdra. Så låter man bli det är man ganska dum mot sig själv.
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

jo självklart. lite skumt bara att toppen satte sig 2 gånger
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
Grefven

Post by Grefven »

affe wrote:jo självklart. lite skumt bara att toppen satte sig 2 gånger


tvärtom så blir jag förvånad när något går som man tänkt på första försöket.
User avatar
keda
Posts: 284
Joined: 26 Sep 2009, 22:35
Location: Sävsjö

Post by keda »

ok, då har nån momenten på en m20 med pyramidringar iaf.... kan ni tala om det så vore jag evigt tacksam för hjälpen!
Momentet på första dragningen och andra dragningen?
Släpper ni på bultarna innan ni har drar efterdragningen eller kör ni på och drar hårdare moment bara?
Snart dax för min motor att skruvas ihop så jag vore tacksam för svar!
MVH Keda
325 cab -94
320 i 2,7 turbo -88 såld
323 ia -85 skrot
325 cab -87 såld

full gas spar tid ;-)
magnusjonsson
Posts: 139
Joined: 20 Jan 2009, 17:35
Location: norrbotten/älvsbyn

Post by magnusjonsson »

okej, tack för svaren. :) men dock förbannat drygt att lossa allt efter varmkörning. då vill man ju bara köra :p hörde nå att man kunde dra först de rätta nm och sen vänta nån timma sen lossa lite på bulten och dra igen. och göra så 5 gånger då skulle man inte behöva efterdra. men de är ju tydligt att de inte går. lät lite konstigt.
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Post by Joachim »

sätt motorn i en lackbox på 80 grader nån timme, sen efterdra när den svalnat. det kommer jag göra. :D
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Ska man dra två gånger med pyramid? :lol:
magnusjonsson
Posts: 139
Joined: 20 Jan 2009, 17:35
Location: norrbotten/älvsbyn

Post by magnusjonsson »

går ju även att göra upp en eld under motorn när den hänger på motorstativet och elda där under några timmar å sen låta den svalna, sen efter dra den. :shock:
Post Reply