Garage 58 - E30 TURBO - 9.86- 225km/h - end of the story

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

peppe wrote:Kliver över 100kpa vid 2600 rpm. 0.3 bar vid 3000 rpm. Sedan sticker kurvan rätt upp vid 4400 rpm så är det fullt tryck. Så den är grym 55an. Vi ska laborera lite mer efter piteå.
hx55orna e fina! :] hehe
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

grattis, låter argt :twisted: .

Vad har ni för tomgångsvarv?
Lät inte allt för högt med tanke på att ni kör 1600 cc spridare?
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

1100-1200-1300rpm, beror lite på har ingen tomgångsskruv utan har bara skruvat på wiern, men i filmen är det nog kring 1200rpm.

Z58, 1600cc och ingen tomgångsmotor, vet inte om det går att få till den så mycket bättre.

Mvh
flexbert
Posts: 397
Joined: 23 Sep 2008, 21:02
Location: Orsa

Post by flexbert »

Jag kör också med 1600cc spridare, z58 och utan tomgångsmotor på min m20

Jag kan ha förbannat låg tomgång. Låter som den tänder 1 gång varannan sekund :lol:
User avatar
christoffer jansson
Posts: 455
Joined: 16 Jun 2007, 14:47
Location: Torsåker

Post by christoffer jansson »

vaf har hänt med lacken? e den inte ny lackad´?
Bygger 7.50 chassie till 2011
6.6-181kmh 201 2009
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Ja, lacken är en historia för sig.

Det lät som en olustigt låg tomgång, iofs har det inte lagts så mycket tid på den :)
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

peppe wrote:1100-1200-1300rpm, beror lite på har ingen tomgångsskruv utan har bara skruvat på wiern, men i filmen är det nog kring 1200rpm.

Z58, 1600cc och ingen tomgångsmotor, vet inte om det går att få till den så mycket bättre.

Mvh
det var inte illa alls tycker jag.
vad har ni för spridartider då, o duty cycle?

jag upplever att mina 1000cc stänger av ifall man kommer för lågt i spridartid, typ ner mot 1.4ms o under...
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Högsta duty vi hitils sett var 60%, ska se om vi kan logga lite mer ikväll, borde bli mer nu, mer tryck och mer varv.

Dessa spridare kan du inte köra spec. låga öppningstider på heller.
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Jag minns att jag såg 1.5-1.6 ms på tomgång, så det är hårfint att motorn är för liten med dessa spridare och det är troligen både kamaxeln och spridarna som gör att man måste nöja sig med lite fetare tomgång runt lambda 0.90-0.95.
Sen vill man inte ha så mycket lägre tomgång med de über-ventilfjädrar som sitter där, man får ingen oljefilm kvar och då går grejerna ner sig.
Micke får operera in en tomgångsmotor på nästa insug, då blir det lite roligare för tomgången blir inte samma beroende på om den är kall, landsvägskörd, ursnyten, kokvarm på tomgång, etc..
Oduya_Henke
Posts: 273
Joined: 05 Jul 2009, 15:07
Location: Vadstena

Post by Oduya_Henke »

satans vilket gött klang det va i motorn, bilen va riktigt fet!
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

10.26 och 213km/h.

Skumt med slutfarten dock. 1.3-1.4bar borde vara högre??
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Stört bra tid luktar ju nästan mitten 9 när allt är klart ! :) Hur mycker effekt bör den ge på 1,4 ? 550-600 hk då är la slutfarten rätt normal ?
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AT
Posts: 53
Joined: 23 Jan 2006, 20:38
Location: Piteå

Post by AT »

STORT GRATTIS till 10an Micke det var bra spakat , gick ju rakt och fint

också 8) Stod vid starten satan vad det bettade då du fick på slicksen

det var imponerande att se



Mvh AT ( Tack för keepan föresten :D )
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail us now - Elwood Blues

0705820995
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Vill se film! 8)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

213km/h stämmer om man räknar om 201m farten.

Höjde varvstopp till 8k för att den gick på stoppen vid 10.26 repan, men nu gick boost cut in men då kom slutfarten, 217km/h men fästet var sämre så det blev en 10.49 repa.

Vi är sjukt nöjda :-)
User avatar
Rsjerry
Posts: 1026
Joined: 10 Jun 2007, 11:25

Post by Rsjerry »

Sjukt bra premiär ju :)
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
User avatar
Blackbmw
Posts: 233
Joined: 05 Dec 2005, 15:24
Location: Nord-trönderlag

Post by Blackbmw »

Grym bil du byggt Micke! :) tror inte någon annan byggt sin första bil, som en 10sekunders gatbil förr ;) Lacken va lite lustig, :? 3olika nyanser, :lol: men är den nylackad så e det ju bara slipa ner konturena o lacka upp igen om det ska va 100% :)
Post Reply