Ni med pyramidringar, se hit! (Läkage och andra problem)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 139
- Joined: 20 Jan 2009, 17:35
- Location: norrbotten/älvsbyn
Hej och tack för den passande tråden
Jag undrar vilket moment första och sedan efterdragningen ska ha för moment med "nya" arp och m20b25 med pyramidringar?
Vi hade en kort disskusion om detta igår men nu vill jag ju veta vad ni tycker/vet !
MVH Keda
Jag undrar vilket moment första och sedan efterdragningen ska ha för moment med "nya" arp och m20b25 med pyramidringar?
Vi hade en kort disskusion om detta igår men nu vill jag ju veta vad ni tycker/vet !
MVH Keda
325 cab -94
320 i 2,7 turbo -88 såld
323 ia -85 skrot
325 cab -87 såld
full gas spar tid
320 i 2,7 turbo -88 såld
323 ia -85 skrot
325 cab -87 såld
full gas spar tid
magnusjonsson wrote:hur gör ni med s38? kör den varm och river hela toppen och drar igen eller?
Funderar på detsamma, fick ett fint svar via PM.
Man lär varmköra ordentligt, sen lyfta ur kammar kamhus osv, sen dra och bulta ihop allt igen
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
jag åker s14 vilket är en s38 med 2 burkar mindre. och precis så måste man göra. ut med kammar, kamhus och efterdra.
ett väldigt hett tips är att montera ihop motorn utan packningssilikon på kamhuset och de andra ytorna som man ska dela igen efter varmkörningen. låt det drälla lite de minutrarna för det är ett jävla pissjobb att rengöra packningsytorna från halvhärdade silikonrester.
ett väldigt hett tips är att montera ihop motorn utan packningssilikon på kamhuset och de andra ytorna som man ska dela igen efter varmkörningen. låt det drälla lite de minutrarna för det är ett jävla pissjobb att rengöra packningsytorna från halvhärdade silikonrester.
Grefven wrote:jag åker s14 vilket är en s38 med 2 burkar mindre. och precis så måste man göra. ut med kammar, kamhus och efterdra.
ett väldigt hett tips är att montera ihop motorn utan packningssilikon på kamhuset och de andra ytorna som man ska dela igen efter varmkörningen. låt det drälla lite de minutrarna för det är ett jävla pissjobb att rengöra packningsytorna från halvhärdade silikonrester.
Eller så gör man som doktorn gjorde och som jag tänkt göra,
efter toppen är ditsatt och dragen första gången så kopplar man en liten "panna" med elpatron satt på typ 90grader och cirkulerar genom toppen nån dag. sen kan man efterdra toppen utan att behöva riva och äckla sig
MVH
M5 3.6 -91
M5 3.6 -90
Mitsu Evo 3 GSR
535 -92
525 -91
525 Touring -96
Volvo 745 16v
Volvo 965 3.0
M5 3.6 -90
Mitsu Evo 3 GSR
535 -92
525 -91
525 Touring -96
Volvo 745 16v
Volvo 965 3.0
Vet inte i vilken tråd jag skrev det men jag fick iaf ett hett tips från en rutinerad motorbyggare (via Haglund). Släng i en varmluftspistol i en insugskanal så blir toppen precis så varm du vill ha den. Sedan efterdrar du. Inge klabb med vatten, bara att låta den svalna efteråt.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
johankihl wrote:Vet inte i vilken tråd jag skrev det men jag fick iaf ett hett tips från en rutinerad motorbyggare (via Haglund). Släng i en varmluftspistol i en insugskanal så blir toppen precis så varm du vill ha den. Sedan efterdrar du. Inge klabb med vatten, bara att låta den svalna efteråt.
Detta låter riktigt smidigt tycker jag
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
ok, då har nån momenten på en m20 med pyramidringar iaf.... kan ni tala om det så vore jag evigt tacksam för hjälpen!
Momentet på första dragningen och andra dragningen?
Släpper ni på bultarna innan ni har drar efterdragningen eller kör ni på och drar hårdare moment bara?
Snart dax för min motor att skruvas ihop så jag vore tacksam för svar!
MVH Keda
Momentet på första dragningen och andra dragningen?
Släpper ni på bultarna innan ni har drar efterdragningen eller kör ni på och drar hårdare moment bara?
Snart dax för min motor att skruvas ihop så jag vore tacksam för svar!
MVH Keda
325 cab -94
320 i 2,7 turbo -88 såld
323 ia -85 skrot
325 cab -87 såld
full gas spar tid
320 i 2,7 turbo -88 såld
323 ia -85 skrot
325 cab -87 såld
full gas spar tid
-
- Posts: 139
- Joined: 20 Jan 2009, 17:35
- Location: norrbotten/älvsbyn
okej, tack för svaren. men dock förbannat drygt att lossa allt efter varmkörning. då vill man ju bara köra :p hörde nå att man kunde dra först de rätta nm och sen vänta nån timma sen lossa lite på bulten och dra igen. och göra så 5 gånger då skulle man inte behöva efterdra. men de är ju tydligt att de inte går. lät lite konstigt.
sätt motorn i en lackbox på 80 grader nån timme, sen efterdra när den svalnat. det kommer jag göra.
When the flag drops, the bullshit stops!!
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 139
- Joined: 20 Jan 2009, 17:35
- Location: norrbotten/älvsbyn