tial 38 och laddtryck

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

tial 38 och laddtryck

Post by Ludde »

Har en tial 38mm på snik bygget, det är 0,5 bars fjäder så ja har laddtryck på undre ingången, laddar 0,5
men ja vill ha typ 0,7 så ja har provat i ge mottryck uppifrån men minsta lilla tyck där så sticker laddtrycks mätaren till typ en bar
har provat att göra läcka på tryckslangen med en pysventil till undre delen på wg men det blir samma sak skennande laddtyck på 3a 4a o 5a
vill inte ladda mer än 0,7 pga spridare o högtkomp
ingen som har nåt bra tips?? spänna fjärden med brickor??

MVH
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
User avatar
Kero
Posts: 306
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm

Post by Kero »

Jag har en pysventil när jag sätter mottryck på fjädern, funkar bra för mig men den är ytters känslig.
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

va?? börjar undra om det är förstora steg på min pysventil? andvänder du backventil ?
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Hejpa!

Grejen är den att det ska inte pysas någonting...
En vanlig "pysventil" inkopplad till ovansidan av membranet på wg reglerar inte trycket alls.
En sån ventil ger samma tryck efter ventilen som den hade innan, men med sämre flöde.

Man ska alltså ha en ventil som reglerar tryck och inte flöde. Med en sån kan du ställa önskat tryck efter ventilen och på det sättet höja laddtrycket på ett säkert sätt.
Samma typ av ventiler som sitter på tryckluftskompressorer, där ni ställer in arbetstrycket.

Sätt bara ett T-kors på slangen som går till undersidan av membranet på wg. Vidare till reduceringsvetilen och sen till wg på ovansidan.

Dom ser ut så här: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2018765.htm
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

tackar får bli en sån
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
User avatar
Alligator
Posts: 75
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Luleå
Contact:

Post by Alligator »

har tryckklocka reglerar mellan 0-2 bar till mina två tial 38:or och det fungerar superbra (kopplad på ovansidan givetvis) Har 0,5 fjädrar i dom

kan justera mkt exakt och laddet är väldigt stabilt.
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

jag har samma som alligatorn. finns att köpa på hydroscand.

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

vad tar hydroscand för en sådan då?

bye
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
Maverick
Posts: 194
Joined: 02 Dec 2005, 18:00

Post by Maverick »

Med schysst rabbat runt 200kr
Mustang -69a
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

har inställerat en sån där tyck ställare Bonje visa men det tycks inte funkar bättre, fortfarande 0.7 på 1 o 2, typ 1 bar på 3:an o den sitter på övre ingången,
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

skumt. :S nu blir jag skrajsen...

jag ska ju själv ställa mitt laddtryck på det sättet.
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Inom vilket område arbetar regulatorn?
Jag provade först med en mellan 0-10bar och den gav liknande liknande problem som du och extremt känslig för justeringar.
Provade sedan men med en 0-2bar och då funkade det fint.
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Ludde wrote:har inställerat en sån där tyck ställare Bonje visa men det tycks inte funkar bättre, fortfarande 0.7 på 1 o 2, typ 1 bar på 3:an o den sitter på övre ingången,


Hmm... är det inte så att din turbo inte ger så mycket laddtryck på dom låga växlarna pga för lite motstånd? Har du samma fenomen med ökat ladd på växlarna med wg inkopplad utan den övre anslutningen inkoppladbara?

Jag använde en 0-10 bars regulator på 318 förra året och det var inga problem. :?
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

vad är det för regulator ni pratar om?

Vanlig fjäderbelastad kula med justerbart tryck på fjädern?
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

hur fungerar den invändigt, antar att det inte är en vanlig strypventil utan en fjäderbelastad kula?
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

Bonje wrote:
Ludde wrote:har inställerat en sån där tyck ställare Bonje visa men det tycks inte funkar bättre, fortfarande 0.7 på 1 o 2, typ 1 bar på 3:an o den sitter på övre ingången,


Hmm... är det inte så att din turbo inte ger så mycket laddtryck på dom låga växlarna pga för lite motstånd? Har du samma fenomen med ökat ladd på växlarna med wg inkopplad utan den övre anslutningen inkoppladbara?

Jag använde en 0-10 bars regulator på 318 förra året och det var inga problem. :?



tar ja bort regulatorn o har atmosvärstyck där uppe så har ja 0,5 bar på alla växlar,
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
Post Reply