MS fråga

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
aelget

MS fråga

Post by aelget »

Tjo !

Sitter i tankarna att inskaffa ett MS till mitt projekt.

Eftersom jag är helt nybörjare på Sprut/motorer så behöver jag veta vad man behöver för nåt...

Har en hittills orginal M50B25 icke vanos motor, K27:a med 12-huset, 420cc spridare och tänkte prova köra E85.

Hittade en billig återförsäljare på MS, http://www.glensgarage.com/catalog/mega ... -p-31.html

Är det nåt att ha, ska jag köpa till nåt?.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh
Jonas R.
pelko

Post by pelko »

Efter att själv provat runt lite så överväger jag att lägga mer pengar på sprut än något annat, och speciellt ett sprut där man har support och hjälp i närheten.

Det första jag hade köpt för ett nytt projekt vore ett ViPEC. Det säger jag inte bara för att PPF säljer det och jag vill hjälpa dom på det viset, även om man vill, utan för att det är ett potent styrsystem med ovärdelig hjälp.

Inte direkt vad du undrade men ville ge min syn på det så du kanske kommer på andra tankar :) MS fungerar nog bra om man kan hanterat det väl.

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
aelget

Post by aelget »

Jao, var väl mer att det skulle bli budget bygge till en början och har inte råd med ett 13k sprut just nu ... :P

Men skulle vara fint med en lista på grejor och givare man behövde för att kunna köpa sprutet... :)

Mvh
Jonas R.
Scrazher

Post by Scrazher »

Och den magiska sökfunktionen har talat igen:

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... megasquirt

Sjävklart kan det vara betydligt enklare att köpa ett dyrt sprut med bättre support, men inte alla som vill bränna hela budgeten på det.

Men har man någon uppfattning om hur mycket man klarar, och läser på lite innan man ger sig in på för djupa vatten så anser jag att de flesta kan montera och åtminstone grundjustera ett MS så det funkar.
Har du absolut noll förkunskaper (som jag hade) så hjälper det att ha någon i närheten som sysslat med eftermarknadssprut förr.

http://megasquirt.se/

Där kan du säkert hitta svar på alla frågor du har, och med lite tur hitta någon i närheten som kan hjälpa till :)

Lycka till!
ramberg

Post by ramberg »

Antingen lär man sig den hårda vägen eller av andras misstag och man får vad man betalar för. :wink:

Jag skulle inte köpa ett megaskrot (megasquirt), min åsikt om sprutet kort och gott..
VEMS isf, snarlik prisklass som jag hellre skulle lägga slantarna på.

Och som pelko skriver, köp ett bra sprut istället som har alla funktioner och som du får bra support och backup på/om från åf, PPF tex.
Så slipper du en massa krångel med box som inte fungerar som den ska osv osv.. :)
BusE

Post by BusE »

Jag gav ms en chans o det var den ända. En som kan el lödde min box med alla extra saker man kan ha och gjorde härvan och väll vid mappning hos ppf så började det strula, jag ville inte ens fel söka problemet utan dagen efter åkte jag till ppf och handlade ett vipec och det e bästa jag gjort, vid nästa mappning så flöt allt på o bilen var klar på 2 timmar. jag hade kastat bort antal tusen på ms: boxen,saker till härvan,motstånd,kontakter,mappning,hyr av kärra,soppa + TID!

räknar man ihop allt det så blir det rätt nära vad ett vipec kostar.

Det svider lite när man får pris uppgift på ett riktigt sprut men då får du med en härva där det e 100% att alla kablar funkar med varan osv, du behöver inte tänka på störningar osv..om man gämför med ett ms.

mvh.
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)

PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)

Joni Alatalo
0739-250242
RoDe

Post by RoDe »

är det verkligen värt att köpa ett sprut för 15K när man ska köra ett snikbygge där ALLA delar kostat 15K och man bara ska ladda t.ex 0,7bar???

killen som startat tråden pratar om att köra 420cc spridare på e85 och en k27a med 12ans hus. alltså ett snikbygge med lagom ladd.

det kanske är hans första bygge? han kanske aldrig har sysslat med el tidigare? vem vet?

i hans situation till bygget han planerar hade jag köpt ett ms hellre än ett chip eller dyrare sprut.
The Lower Class
Mikael S

Post by Mikael S »

1. Du måste göra dig beredd på att du får söka efter information
2. Du måste läsa dom manualer som finns många gånger
3. Du måste ha tillgång till en bredbandslambda, har du ingen får du handla
4. Du måste ha kunskap i att läsa elscheman
5. Du måste ha god insikt i hur en elhärva ska göras för att funka bra
6. Du måste förstår hur en motor funkar för att kunna mappa
7. Du måste ha gott tålamod

För att minimera problem så rekommenderar jag dig att köpa ditt MS av Mofid i sthml, han annonserar på blocket och du skickar bara ett mail om vad du åker med för trigger, hur många spolar du ska styra och eventuella funktioner du önskar (launch, fläkt osv)

Som jag skrivit förr så funkar Megasquirt väldigt bra om man orkar med att lägga ner tiden i att göra det rätt. Minsta slarv så funkar det inte. Precis samma sak som gäller för VEMS motorstyrning. Det går inte att fuska eller ta genvägar för då blir det kajko
m_ellisson

Post by m_ellisson »

Kan också rekommendera dig att handla av Mofid!
///Magnus Ellisson
0733213976
Projekttråd: Bygger om E30in till Proint godkänd!

Facebooksida: Mellisson Drifting

Stort tack:
PPF
Streetpower Olofström
Redins Bilsmedja
Sandqvist Motorsport
DanneJDrift.se
Dan Gyldmark
AutoExperten Kalmar
Pilliam

Post by Pilliam »

Mofid är en pärla
318is -90 turbo
nicke.t

Post by nicke.t »

jag hadde nog ändå lagt ut några tusen till å köpt ett vipec även till snikbygge. för sen vill man oftast ladda mer osv då har man sjyst sprut redan å kan bygga riktig motor. sen om de inte va din grej me turbo så säljer man bara sprutet å får tillbaka en stor del av kostnaden. min åsikt bara.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
johankihl
Admin

Post by johankihl »

Håller med Mikael S. Megasquirt är ett projekt man kan dra igång om man är genuint intresserad av elektronik. MS kräven att man sätter sig in i det och att man är beredd på att det kommer att strula.
I de flesta "första" installationerna är det något man glömt eller inte tänkt på. Man SKA ha koll på alla begrepp, att veta vad allt betyder är kritiskt om man inte kan leja bort justeringen och monteringen. OM man har tid och vill lära sig hur elektronisk bränsleinsprutning fungerar är det perfekt att läsa om MS och att ta det som ett projekt i sig att lära sig hur allt samspelar. Vill man köra MS enbart för att det är billigt är man ute på djupt vatten.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
Mirre

Post by Mirre »

Konstigt att dom flesta säger till killen att han ska ha riktig sprut, men ingen säger att han ska köpa en färdigt byggd helsmidd motor också.
Köp det, så slipper du bry dig!

Ärligt talat, är det någon mening att köpa ett sprut som kostar mer än både bil och motor, och ändå ska mappa själv?

Till trådskaparen:

Ladda hem
http://www.e-racers.se/html/filer/filer ... _setup.zip
http://www.e-racers.se/html/filer/filer ... nr.BMW.GIF

Gå in sen på www.megasquirt.se och läs manualen och prova dig fram i megatune.

Eller köp Vipec...
Klangen

Post by Klangen »

Fekzen chip. :)
Post Reply