Ni med pyramidringar, se hit! (Läkage och andra problem)

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Ni med pyramidringar, se hit! (Läkage och andra problem)

Post by peppe »

Hallå!

Hur mycket eller lite brukar ni köra innan ni efterdrar? Själv så tycker jag att det är bra om maskin fått puttra och blivit varm, men vi har lite delade meningar här i garaget just nu, ni kanske kan berätta hur ni gör?

Mvh
Last edited by peppe on 21 Jul 2010, 17:39, edited 1 time in total.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Någon som brukar lägga på tryck innan efterdragning?
Jørg1e30
Posts: 861
Joined: 10 Oct 2006, 20:25
Location: Norge

Post by Jørg1e30 »

Jeg starta min og lot den gå på tomgang til den ble drift varm. Så venta jeg til neste dag og etterdro. (s38b36) Og den er tett og fin.
JAAS-performance
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Ja, det var inte många som kör med pyramid här inte. Vi drar iaf skiten nu och åker och snyter.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Jag brukar köra maskinen redigt varm men försöka att inte ladda för mycket. Sen är det bara in och dra medans det fortfarande är vamt.
Tror iofs att behovet av efterdragning till stor del beror på utformningen av ringarna.
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

Efterdragning gör man oavsett efter en varmkörning.
Jag skulle inte belasta en motor som nyss är ihopskruvad, utan ut och varmkör utan laddtryck och köra in den några mil.
Byt olja och sen ut mappa och ladda på. :)
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Jag kör runt lugnt som fan och väntar tills oljetempen är uppe i 70-80 grader sen efterdrar jag dagen efter.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Den fick gå varm några gånger här på gården, sedan kallna, och sen drog jag. Samma som på alla andra motorer jag pysslat med.

Och det verkar funka, den mår bra på 1bar så jag tror det är lungt, inkörning vad är det?

Mvh

PS. 1bar är låga laddtryck.
Grefven

Post by Grefven »

Jag låter dn gå på tomgång tills den är varm. Sen efterdrar jag när den svalnat dagen efter.
User avatar
_anders
Posts: 315
Joined: 27 Oct 2008, 21:09

Post by _anders »

Bør vel vente til den blir kald før man etterdrar ja iallefall :wink:
<JAAS Performance>

E34 M5 2jz-gte 894whp/846wNm @1,8bar
User avatar
Wrangler
Posts: 64
Joined: 15 Jun 2008, 14:26
Location: Linköping/Valdemarsvik

Post by Wrangler »

Det är ju så att när man monterat ett skruvförband så måste materialet "sätta sig" att alla ytjämnheter ska planas ut runt skruvförbandet, och visst så har ju värme en betydande faktor i materialet, vid vanlig montering av skruvförband så brukar man efterdra inom en viss tid.

Står mycket bra med information om skruvförband mm här, läs skruvar teorihäfte sidan 16 om sättning

http://www.mechanics.iei.liu.se/edu_ug/ ... sning.html
BMW 320 -87 TwinTurbo projekt med MS1 V3.0
BMW 328 -96 fin åk :)
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Det vi gjorde funkade i praktiken, men det verkar som att dom flelsta är inne på samma linje, vi väntade dock inte tills dagen efter, kall motor efter en pizza så var saken löst.

Och det verkar funka :)

Tack iaf.
User avatar
Micke_e34
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2008, 14:46
Location: gävle

Post by Micke_e34 »

Tänkte precis ställa samma fråga, men då slapp man starta tråd då! :wink: Min har stått å puttrat på tomgång till arbetstemp. så antar att det bara är att efterdra då...

Mvh
Mikael Östlund- Det va ju inte KLOCKAN som skulle bli turbokonverterad!?

E34 520 -89 (bruksbil)
E34 520 -89 (reservdelsbil)
E34 520 -90
E34 525 Turbo -90
E34 525 -92
E30 320 -86 (isbil) Såld=(
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

startade och körde ett par mil med min s50 utan att ladda, så den blev riktigt varm och go, sen rev ja allt och drog allt igen.
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
e30 tic
Posts: 187
Joined: 26 Apr 2006, 16:09

Post by e30 tic »

skal til å dra på min nybygde m20 med pyramide, hvilket pakningstoff har dere best erfaring med?

(har tilgang på alt av loctite sine)
e30 tic
User avatar
Micke_e34
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2008, 14:46
Location: gävle

Post by Micke_e34 »

e30 tic wrote:skal til å dra på min nybygde m20 med pyramide, hvilket pakningstoff har dere best erfaring med?

(har tilgang på alt av loctite sine)


Berners packningssilikon rekomenderade bäckis och det står väl även i bruksanvisningen man får med.
Mikael Östlund- Det va ju inte KLOCKAN som skulle bli turbokonverterad!?

E34 520 -89 (bruksbil)
E34 520 -89 (reservdelsbil)
E34 520 -90
E34 525 Turbo -90
E34 525 -92
E30 320 -86 (isbil) Såld=(
e30 tic
Posts: 187
Joined: 26 Apr 2006, 16:09

Post by e30 tic »

ja det er riktig det, Berner silikon finner ikke jeg i Norge, og ppf svarte bruk hvilken som helst annen silikon....
e30 tic
Post Reply