M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Robert 1
Posts: 57
Joined: 20 Jan 2006, 21:09

Post by Robert 1 »

Nämen Jonas, grattis till 10:an!
Höll bilen också?

Robert
Siktar på en riktigt låg 10:a
Grefven

Post by Grefven »

grattis.



M3 Power!
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Thörn wrote:1,65 är ju grymt utan launch :) grattis


Bästa 60 foten blev 1,59.
Tack!
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Robert 1 wrote:Nämen Jonas, grattis till 10:an!
Höll bilen också?

Robert


Ja självklart! ;)

Ett litet bekymmer bara. Har fått ett avgasläckage nånstans i trakterna ut från turbon och mot grenröret men annars är det bara att åka vidare :)
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Fick bromspapperna idag.

Första kurvan är grundladd och den högre effekten är en snäll banmapp med 1,25 bars laddtryck: Image

och fullt ös vs grundladd:
Image
Dinan2.5
Posts: 46
Joined: 09 Dec 2005, 08:36
Location: Eugene USA

Post by Dinan2.5 »

Wow, det såg fint ut!! Vad kör du med för kammar nu, Jonas? Har du portad topp också?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Toppen är standard förutom att det sitter ventilfjäderkit från PPF. Original ventiler sitter i och den enda "portningen som är gjord är den yttersta centimetern som matchats mot insuget.
Kammarna är 276 resp 272 graders med 11,3 resp 10,8mm i lyft har jag för mig.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Härligt! :) Hur ser bakvagnen ut?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bakvagnen är en underbar kompott ;)

Består av bärarmar och yttre medbringare från Z3M, diffklump och vagga från M5 e34 med 3,91 utväxling. Vaggan är modifierad för att passa på e30:ins balk. Drivaxlarna är Dione sviktstålsaxlar. Bromsarna är Z3M/M3 e36.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Aha, coolt! Då lär man våga kliva av rätt hårt mao 8)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Nisse Järnet wrote:Aha, coolt! Då lär man våga kliva av rätt hårt mao 8)


Ja stabilare blir det nog inte om man inte går över till raggaraxel ;)
User avatar
m_ellisson
Posts: 1296
Joined: 03 Aug 2008, 17:43
Location: kalmar
Contact:

Post by m_ellisson »

ofan grattis te effekten & 402m tiden :)
///Magnus Ellisson
0733213976
Projekttråd: Bygger om E30in till Proint godkänd!

Facebooksida: Mellisson Drifting

Stort tack:
PPF
Streetpower Olofström
Redins Bilsmedja
Sandqvist Motorsport
DanneJDrift.se
Dan Gyldmark
AutoExperten Kalmar
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Har småpillat lite med bilen och installerat oljetrycksmätare och lackat framljusen med toningsfärg. Blev riktigt bra så det är nog dags att man skaffar sig en uppsättning Hella Black ;)

Skruvade även dit r-däckshjulen. Blir en viktbesparing på 2,7kg per framhjul och dryga kilot per bakhjul. Är ju oxå ett sätt att trimma på ;)

Image
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Har snickrat till ett nytt avgassystem bakom downpipen. Det gamla som var dubbelt 2,5 tum fick ge vika för ett enkelt 3,5 tumssystem.
Håller dock på att bli galen på v-bandsskarvarna. Tycker alltid det är lite småfluff i skarvarna och att det läcker lite. Någon som har något bra tips vad man ska göra? Funderar på om man ska svarva till en tunn packning i alu eller koppar kanske och lägga mellan flänsarna?

Image

Image

Sparade in 13kg genom detta bytet ;)
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Post by Sandén »

De slår sig så jävla lätt när man svetsar o då läcker de lite... Jag gjorde en fuling o drog på lite avgaspasta i mellan o drog åt då blev det tätt för mig iaf!
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
kristov
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 15:16
Location: Norge

Post by kristov »

Skulle du vilja sälja gamla avgasen?
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Post by dre racing@ »

Jørg1e30 wrote:Grattis med bra effekt! Men ta det med ro på maks. Blokka tåler ikke all verden. Vidar Jødal med den blåe norske m3 turbon kjørte hull i blokka i helga. Med mindre effekt enn i din. På nybygd motor.

var det blokka som sprakk pga effekten?
for meg så så det ut som en råde hadde knekt (rådebank) og slått hull i blokka...
skulle ikke tro att blokka revne slik som det, heller at bare selve sylinder veggen hadde sprekt eller noe
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Post Reply