Hårigare bromsar fram (och bak) på E30
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Hårigare bromsar fram (och bak) på E30
Har sökt en del på forumen men inte riktigt funnit vad jag söker efter.
Jag vill byta upp mig i bromsar fram på min E30.
Idag har jag Taroxskivor i originalsize och ATE bromsok med originalbelägg.
Visst, det tar bra, men helskägget kommer inte riktigt ännu.
Jag skulle vilja veta vad jag skall leta efter för ok och skivor där jag får högst smäll per krona och där det krävs minst ingrepp såsom spacers för skivans offset, adaptrar för oken eller nerslipade belägg för att passa.
Någon här sitter kanske på ett bra recept.
Jag vill byta upp mig i bromsar fram på min E30.
Idag har jag Taroxskivor i originalsize och ATE bromsok med originalbelägg.
Visst, det tar bra, men helskägget kommer inte riktigt ännu.
Jag skulle vilja veta vad jag skall leta efter för ok och skivor där jag får högst smäll per krona och där det krävs minst ingrepp såsom spacers för skivans offset, adaptrar för oken eller nerslipade belägg för att passa.
Någon här sitter kanske på ett bra recept.
Last edited by Franzén on 14 Dec 2010, 05:49, edited 1 time in total.
Grr!
0706-419608
0706-419608
Mitt Big brake kit är hyfsat lättgjort och behövs inga spacers.
Dock lite modds som behövs.
312mm skivor och M3 E36 ok.
Behövs bara en adapter till dessa.
Man kan även ha 4 kolvsok från bmw 7 serie i alu, men då behövs spacers.
Behövs även adapter till dessa.
Men som av en händelse så råkar det ligga sånt på hyllan här hemma
Har dock inte spacers så jag kunnat slutföra det sistnämnda projektet.
Ska bara orka dra iväg Cad filerna för att få adaptrana vattenskurna med.
Dock lite modds som behövs.
312mm skivor och M3 E36 ok.
Behövs bara en adapter till dessa.
Man kan även ha 4 kolvsok från bmw 7 serie i alu, men då behövs spacers.
Behövs även adapter till dessa.
Men som av en händelse så råkar det ligga sånt på hyllan här hemma
Har dock inte spacers så jag kunnat slutföra det sistnämnda projektet.
Ska bara orka dra iväg Cad filerna för att få adaptrana vattenskurna med.
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Första steget är att du byter på prioritetsordningen mellan bromsskivor och bromsbelägg. Kör med standard (eller nuvarande bromsskivor) och bromsok men använd bättre bromsbelägg såsom CarboTech/Ferodo DS3000+03/Ferodo DS1.11/EBC Yellow eller liknande. Och bra kylning så klart. Det där kommer du långt på.
Nästa steg är ju att gå upp i storlek på bromsskivan. ZAK hade ju några bra förslag.
Är det någon som har någon erfarenhet av de mindre E38 bromsoken (4-kolv) monterade på en E30? Jag är något intressead av denna lösning då dessa bromsok passar till en lagom stor bromsskiva (316x28) samt de är i aluminium och kändes ganska lätta. Avsikten med mina bromsar är att de skall fungera bra på bana när de sitter monterade på en lätt E30. Jag bryr mig inte om utseende, bling eller dylikt - funktion är allt. Bromsok från de större E38 (som har flytande enkolvs ok) är nog inte intressant då skivan går upp till 334x32.
Passar 16" eller är det 17" som gäller för 4-kolvs oken till 316x28 skivorna? Flexar oken mycket?
Nästa steg är ju att gå upp i storlek på bromsskivan. ZAK hade ju några bra förslag.
Är det någon som har någon erfarenhet av de mindre E38 bromsoken (4-kolv) monterade på en E30? Jag är något intressead av denna lösning då dessa bromsok passar till en lagom stor bromsskiva (316x28) samt de är i aluminium och kändes ganska lätta. Avsikten med mina bromsar är att de skall fungera bra på bana när de sitter monterade på en lätt E30. Jag bryr mig inte om utseende, bling eller dylikt - funktion är allt. Bromsok från de större E38 (som har flytande enkolvs ok) är nog inte intressant då skivan går upp till 334x32.
Passar 16" eller är det 17" som gäller för 4-kolvs oken till 316x28 skivorna? Flexar oken mycket?
Jag har tänkt precis så som du föreslår men eftersom jag har bilen som bruksräser så finns det inte hur stort svängrum som helst rent ekonomiskt.
Eller rättare sagt, jag har inte planerat att plöja ner enorma summor i svindyra belägg till mina originalok med 48mm kolv och 260mm skiva.
Däremot skall jag lägga ner energi på att ordna så kylluften från airducts:en i fronten når skivorna på ett effektivare sätt.
Jag har upplevt värmefade vid något tillfälle när vi legat och jagat varandra på ödsliga vägar mitt i natten.
En obehaglig upplevelse må jag säga.
Mitt absolut första steg blir att prova SAAB belägg på en E30.
Enligt ritningen skall dessa utnyttja större del av skivans slityta.
Målet är dock att hitta en bra kombo som ökar dimensionerna något men som passar E30 med enkla medel.
Eller rättare sagt, jag har inte planerat att plöja ner enorma summor i svindyra belägg till mina originalok med 48mm kolv och 260mm skiva.
Däremot skall jag lägga ner energi på att ordna så kylluften från airducts:en i fronten når skivorna på ett effektivare sätt.
Jag har upplevt värmefade vid något tillfälle när vi legat och jagat varandra på ödsliga vägar mitt i natten.
En obehaglig upplevelse må jag säga.
Mitt absolut första steg blir att prova SAAB belägg på en E30.
Enligt ritningen skall dessa utnyttja större del av skivans slityta.
Målet är dock att hitta en bra kombo som ökar dimensionerna något men som passar E30 med enkla medel.
Grr!
0706-419608
0706-419608
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Jag förstår - och håller med! Om bilen endast eller mestadels går på bana är dyra belägg ekonomiskt motiverbart. Men om bilen är samtidigt en helt vanlig bruksbil är dyra belägg inte det mest ekonomiska.
Då är nog det enda alternativet att - precis som du är på jakt efter - att gå upp i storlek på bromsskivor och på så sätt öka bromskraften.
Att köpa nya färdiga big brake kits ligger utanför iallafall min men antagligen även din budget (det är väl runt 10 KSEK klassen på det).
Därför låter ZAK:s förslag intressanta. De borde ju vara relativt billiga och till iallafall M3 E36 bromsoken bör det finnas ett stort utbud av bromsbelägg om man vill uppgradera dessa i ett senare skede. Jag vet inte hur utbudet till E38:ans bromsok är? Bromsoken till de mindre E38:orna (4-kolv) är ju iallafall Brembo så jag antar det borde finnas ett visst utbud av dessa...
Att gå från 260x22 skiva till 315x28 (M3 E36) / 316x28 (72x E38, 73x E38) bör ju öka bromskraften kännbart.
Vilka fälgstorlekar pratar vi här?
Då är nog det enda alternativet att - precis som du är på jakt efter - att gå upp i storlek på bromsskivor och på så sätt öka bromskraften.
Att köpa nya färdiga big brake kits ligger utanför iallafall min men antagligen även din budget (det är väl runt 10 KSEK klassen på det).
Därför låter ZAK:s förslag intressanta. De borde ju vara relativt billiga och till iallafall M3 E36 bromsoken bör det finnas ett stort utbud av bromsbelägg om man vill uppgradera dessa i ett senare skede. Jag vet inte hur utbudet till E38:ans bromsok är? Bromsoken till de mindre E38:orna (4-kolv) är ju iallafall Brembo så jag antar det borde finnas ett visst utbud av dessa...
Att gå från 260x22 skiva till 315x28 (M3 E36) / 316x28 (72x E38, 73x E38) bör ju öka bromskraften kännbart.
Vilka fälgstorlekar pratar vi här?
Franzén wrote:Zak och jag diskuterade lite om just fälgstorlekar och jag ser ju gärna att jag får över ett par 16 tummare.
Körde 17 förra året men det är för stort på en E30.
Zak trodde att hans melodi kunde gå att nynna på i ett par 16 tummare.
jag åker med lika prylar som zak, s3 skiva på 312mm och m3/5 oken å adapterplatta.. enbart provmonterat men jag fick på mina 16tummare med 3-4 mm till godo.. 4 bultadade ac schnitzer (OZ) behövde dock spacers och de jag hade va 20mm men kan räcka med kanske 10mm..
hoppas på att det kommer lira fint.
Robin Eriksson
072 5521232
073-0482551
2009-2011 M20b27= 419whp 580wnm
2012-2013 M50B25= 480whp 667wnm
2014 M50B25= 566whp 750wnm
072 5521232
073-0482551
2009-2011 M20b27= 419whp 580wnm
2012-2013 M50B25= 480whp 667wnm
2014 M50B25= 566whp 750wnm
Franzen! du är välkommen att testa mina bromsar som utan problem låser hjulen i vilken hastighet som bilen går i !
De e jätte tuft att göra formelEtt rök ur hjulhusen!!
De e jätte tuft att göra formelEtt rök ur hjulhusen!!
e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989
/
e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld
Laga din bil i garaget inte på internet
Hemsida
bmw-slangen wrote:Jag förstår - och håller med! Om bilen endast eller mestadels går på bana är dyra belägg ekonomiskt motiverbart. Men om bilen är samtidigt en helt vanlig bruksbil är dyra belägg inte det mest ekonomiska.
Då är nog det enda alternativet att - precis som du är på jakt efter - att gå upp i storlek på bromsskivor och på så sätt öka bromskraften.
Att köpa nya färdiga big brake kits ligger utanför iallafall min men antagligen även din budget (det är väl runt 10 KSEK klassen på det).
Därför låter ZAK:s förslag intressanta. De borde ju vara relativt billiga och till iallafall M3 E36 bromsoken bör det finnas ett stort utbud av bromsbelägg om man vill uppgradera dessa i ett senare skede. Jag vet inte hur utbudet till E38:ans bromsok är? Bromsoken till de mindre E38:orna (4-kolv) är ju iallafall Brembo så jag antar det borde finnas ett visst utbud av dessa...
Att gå från 260x22 skiva till 315x28 (M3 E36) / 316x28 (72x E38, 73x E38) bör ju öka bromskraften kännbart.
Vilka fälgstorlekar pratar vi här?
Jag kör med E38 ok på min, men du ska använda enkolvsoken, inte fyrkolvs dom passar inte, fel ET på oket om jag inte minns fel.
Livinloud wrote:bmw-slangen wrote:Jag förstår - och håller med! Om bilen endast eller mestadels går på bana är dyra belägg ekonomiskt motiverbart. Men om bilen är samtidigt en helt vanlig bruksbil är dyra belägg inte det mest ekonomiska.
Då är nog det enda alternativet att - precis som du är på jakt efter - att gå upp i storlek på bromsskivor och på så sätt öka bromskraften.
Att köpa nya färdiga big brake kits ligger utanför iallafall min men antagligen även din budget (det är väl runt 10 KSEK klassen på det).
Därför låter ZAK:s förslag intressanta. De borde ju vara relativt billiga och till iallafall M3 E36 bromsoken bör det finnas ett stort utbud av bromsbelägg om man vill uppgradera dessa i ett senare skede. Jag vet inte hur utbudet till E38:ans bromsok är? Bromsoken till de mindre E38:orna (4-kolv) är ju iallafall Brembo så jag antar det borde finnas ett visst utbud av dessa...
Att gå från 260x22 skiva till 315x28 (M3 E36) / 316x28 (72x E38, 73x E38) bör ju öka bromskraften kännbart.
Vilka fälgstorlekar pratar vi här?
Jag kör med E38 ok på min, men du ska använda enkolvsoken, inte fyrkolvs dom passar inte, fel ET på oket om jag inte minns fel.
Jag tror spacers löser det hela så man kan köra 4 kolvsvarianten.
Jag har 16" på bägge mina bilar & 312mm. en bil har et18 7"bred, Den andra har någon mega fälg som passar till renault med 25mm spacer oxå 7"bred
e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989
/
e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld
Laga din bil i garaget inte på internet
Hemsida
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
ZAK wrote:Livinloud wrote:bmw-slangen wrote:Jag förstår - och håller med! Om bilen endast eller mestadels går på bana är dyra belägg ekonomiskt motiverbart. Men om bilen är samtidigt en helt vanlig bruksbil är dyra belägg inte det mest ekonomiska.
Då är nog det enda alternativet att - precis som du är på jakt efter - att gå upp i storlek på bromsskivor och på så sätt öka bromskraften.
Att köpa nya färdiga big brake kits ligger utanför iallafall min men antagligen även din budget (det är väl runt 10 KSEK klassen på det).
Därför låter ZAK:s förslag intressanta. De borde ju vara relativt billiga och till iallafall M3 E36 bromsoken bör det finnas ett stort utbud av bromsbelägg om man vill uppgradera dessa i ett senare skede. Jag vet inte hur utbudet till E38:ans bromsok är? Bromsoken till de mindre E38:orna (4-kolv) är ju iallafall Brembo så jag antar det borde finnas ett visst utbud av dessa...
Att gå från 260x22 skiva till 315x28 (M3 E36) / 316x28 (72x E38, 73x E38) bör ju öka bromskraften kännbart.
Vilka fälgstorlekar pratar vi här?
Jag kör med E38 ok på min, men du ska använda enkolvsoken, inte fyrkolvs dom passar inte, fel ET på oket om jag inte minns fel.
Jag tror spacers löser det hela så man kan köra 4 kolvsvarianten.
Allting går att lösa, men jag besiktar min bil med mina bromsar.
Nu vet jag inte hur du menar med spacers om du menar att man lägger en spacer mellan skivan och navet.
Men jag tror desto mindre spacer desto bättre
Tror bromskraften mellan stora 1kolvs och 4kolvs ok på en bil som väger såpass lite som en E30 är knappt märkbart. Och 1kolvsoken är beprövade på E30is.
Men jag gick den enkla vägen och körde på ett koncept som många kör och kört med.
MVH Fredrik Mehlin
Livinloud wrote:ZAK wrote:Livinloud wrote:bmw-slangen wrote:Jag förstår - och håller med! Om bilen endast eller mestadels går på bana är dyra belägg ekonomiskt motiverbart. Men om bilen är samtidigt en helt vanlig bruksbil är dyra belägg inte det mest ekonomiska.
Då är nog det enda alternativet att - precis som du är på jakt efter - att gå upp i storlek på bromsskivor och på så sätt öka bromskraften.
Att köpa nya färdiga big brake kits ligger utanför iallafall min men antagligen även din budget (det är väl runt 10 KSEK klassen på det).
Därför låter ZAK:s förslag intressanta. De borde ju vara relativt billiga och till iallafall M3 E36 bromsoken bör det finnas ett stort utbud av bromsbelägg om man vill uppgradera dessa i ett senare skede. Jag vet inte hur utbudet till E38:ans bromsok är? Bromsoken till de mindre E38:orna (4-kolv) är ju iallafall Brembo så jag antar det borde finnas ett visst utbud av dessa...
Att gå från 260x22 skiva till 315x28 (M3 E36) / 316x28 (72x E38, 73x E38) bör ju öka bromskraften kännbart.
Vilka fälgstorlekar pratar vi här?
Jag kör med E38 ok på min, men du ska använda enkolvsoken, inte fyrkolvs dom passar inte, fel ET på oket om jag inte minns fel.
Jag tror spacers löser det hela så man kan köra 4 kolvsvarianten.
Allting går att lösa, men jag besiktar min bil med mina bromsar.
Nu vet jag inte hur du menar med spacers om du menar att man lägger en spacer mellan skivan och navet.
Men jag tror desto mindre spacer desto bättre
Tror bromskraften mellan stora 1kolvs och 4kolvs ok på en bil som väger såpass lite som en E30 är knappt märkbart. Och 1kolvsoken är beprövade på E30is.
Men jag gick den enkla vägen och körde på ett koncept som många kör och kört med.
MVH Fredrik Mehlin
Är dom 1 kolvsen i alu? Isåfall kvittar det.
Men om man jämnför 4-kolven med 1st M3 e36 ok så väger båda 4 kolv som ett m3 om inte mindre
ZAK wrote:Livinloud wrote:ZAK wrote:Livinloud wrote:bmw-slangen wrote:Jag förstår - och håller med! Om bilen endast eller mestadels går på bana är dyra belägg ekonomiskt motiverbart. Men om bilen är samtidigt en helt vanlig bruksbil är dyra belägg inte det mest ekonomiska.
Då är nog det enda alternativet att - precis som du är på jakt efter - att gå upp i storlek på bromsskivor och på så sätt öka bromskraften.
Att köpa nya färdiga big brake kits ligger utanför iallafall min men antagligen även din budget (det är väl runt 10 KSEK klassen på det).
Därför låter ZAK:s förslag intressanta. De borde ju vara relativt billiga och till iallafall M3 E36 bromsoken bör det finnas ett stort utbud av bromsbelägg om man vill uppgradera dessa i ett senare skede. Jag vet inte hur utbudet till E38:ans bromsok är? Bromsoken till de mindre E38:orna (4-kolv) är ju iallafall Brembo så jag antar det borde finnas ett visst utbud av dessa...
Att gå från 260x22 skiva till 315x28 (M3 E36) / 316x28 (72x E38, 73x E38) bör ju öka bromskraften kännbart.
Vilka fälgstorlekar pratar vi här?
Jag kör med E38 ok på min, men du ska använda enkolvsoken, inte fyrkolvs dom passar inte, fel ET på oket om jag inte minns fel.
Jag tror spacers löser det hela så man kan köra 4 kolvsvarianten.
Allting går att lösa, men jag besiktar min bil med mina bromsar.
Nu vet jag inte hur du menar med spacers om du menar att man lägger en spacer mellan skivan och navet.
Men jag tror desto mindre spacer desto bättre
Tror bromskraften mellan stora 1kolvs och 4kolvs ok på en bil som väger såpass lite som en E30 är knappt märkbart. Och 1kolvsoken är beprövade på E30is.
Men jag gick den enkla vägen och körde på ett koncept som många kör och kört med.
MVH Fredrik Mehlin
Är dom 1 kolvsen i alu? Isåfall kvittar det.
Men om man jämnför 4-kolven med 1st M3 e36 ok så väger båda 4 kolv som ett m3 om inte mindre
Mina Enkolvs ok är i gjutjärn.
Okej kör du hårdbantning på bilen när du rakt jämnför bromsokens vikt?
ZAK wrote:Livinloud wrote:ZAK wrote:Livinloud wrote:bmw-slangen wrote:Jag förstår - och håller med! Om bilen endast eller mestadels går på bana är dyra belägg ekonomiskt motiverbart. Men om bilen är samtidigt en helt vanlig bruksbil är dyra belägg inte det mest ekonomiska.
Då är nog det enda alternativet att - precis som du är på jakt efter - att gå upp i storlek på bromsskivor och på så sätt öka bromskraften.
Att köpa nya färdiga big brake kits ligger utanför iallafall min men antagligen även din budget (det är väl runt 10 KSEK klassen på det).
Därför låter ZAK:s förslag intressanta. De borde ju vara relativt billiga och till iallafall M3 E36 bromsoken bör det finnas ett stort utbud av bromsbelägg om man vill uppgradera dessa i ett senare skede. Jag vet inte hur utbudet till E38:ans bromsok är? Bromsoken till de mindre E38:orna (4-kolv) är ju iallafall Brembo så jag antar det borde finnas ett visst utbud av dessa...
Att gå från 260x22 skiva till 315x28 (M3 E36) / 316x28 (72x E38, 73x E38) bör ju öka bromskraften kännbart.
Vilka fälgstorlekar pratar vi här?
Jag kör med E38 ok på min, men du ska använda enkolvsoken, inte fyrkolvs dom passar inte, fel ET på oket om jag inte minns fel.
Jag tror spacers löser det hela så man kan köra 4 kolvsvarianten.
Allting går att lösa, men jag besiktar min bil med mina bromsar.
Nu vet jag inte hur du menar med spacers om du menar att man lägger en spacer mellan skivan och navet.
Men jag tror desto mindre spacer desto bättre
Tror bromskraften mellan stora 1kolvs och 4kolvs ok på en bil som väger såpass lite som en E30 är knappt märkbart. Och 1kolvsoken är beprövade på E30is.
Men jag gick den enkla vägen och körde på ett koncept som många kör och kört med.
MVH Fredrik Mehlin
Är dom 1 kolvsen i alu? Isåfall kvittar det.
Men om man jämnför 4-kolven med 1st M3 e36 ok så väger båda 4 kolv som ett m3 om inte mindre
Mina Enkolvs ok är i gjutjärn.
Okej kör du hårdbantning på bilen när du rakt jämnför bromsokens vikt?