M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Grefven

Post by Grefven »

jag hade 518whp i min touring. och det var galet redan då. så visst fasen räcker 500hk.

iaf om man inte måste slå loss bakhjulen i 200km/h.
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Grattis till effekten den lät riktigt fint :) Gillart !

Kom ner och testa bromsarna på Mantorp på torsdag vetja :wink:
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Ola t
Posts: 116
Joined: 20 Nov 2005, 22:33
Location: Öland

Post by Ola t »

är det inte 5ans växel man kollar om den orkar slå loss hjulen på först? :lol:

grattis till effekten hoppas den håller på kjula på lördag!
User avatar
martin n
Posts: 65
Joined: 20 Jan 2009, 09:55
Location: Borgholm

Post by martin n »

grattis Sanoj!!! hoppas skrotet håller för aktiv åkning hela sommaren nu!!


//Martin
User avatar
jimpa
Posts: 644
Joined: 24 Oct 2006, 10:50
Location: Åland

Post by jimpa »

grattis jonas!!

nu vill jag se en 9:a :wink:

mvh
Nu håller det på att spåra ur totalt!!

Team Boost Performance

E30in 2009:
9,25@253.7km/h;)

Jimmy Henriksson
00358408269812
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Grattis! :) Hoppas du får bilen att hålla ett tag nu.. :wink:

Var det här max effekt som gick eller fanns det mer att hämta, med tanke på att ni backa av på vridet tänkte jag på.
Eller snåla ni på laddet i mellanregistret för att skona materialet för att sedan låta han sjunga ut för fullt på toppen?

Berätta berätta!!! :D
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bonje wrote:Grattis! :) Hoppas du får bilen att hålla ett tag nu.. :wink:

Var det här max effekt som gick eller fanns det mer att hämta, med tanke på att ni backa av på vridet tänkte jag på.
Eller snåla ni på laddet i mellanregistret för att skona materialet för att sedan låta han sjunga ut för fullt på toppen?

Berätta berätta!!! :D


Det gick att plocka ut några hästar till med mer ladd men det kändes inte som om turbon presterade bra på högre laddtryck. Har för mig att vi var uppe på samma effekt, eller lite högre, fast på lägre varv när vi laddade mer.
Antagligen hade man kunnat plocka mer effekt med en turbo som är effektivare på höga laddtryck men det känns som om jag nöjer mig med effekten ett tag ;) Är ju trots allt en bil som ska användas på gata, strip och bana och inte bara en dynoqueen :P
Mästermapparen Ärtan höll nu medvetet ner vridet och laddet på mellanregistret för att sen ladda mer på högre varv, just för att som du säger skona materialet lite. Tror även att motorkaraktären blir roligare så.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Orkar inte bläddra, men vad har du för turbo?
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

Bäckis wrote:Orkar inte bläddra, men vad har du för turbo?



Precision SC61 står det på första sidan :)

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bäckis wrote:Orkar inte bläddra, men vad har du för turbo?


Turbonetics/Innovate 66mm kullagrad.

SC61 var det förut på gamla maskin.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Aha, då får du skylla dig själv då :)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bäckis wrote:Aha, då får du skylla dig själv då :)


Haha, ja eller nåt ;)

Men vadå skylla? Känner mig rätt nöjd med slutresultatet ändå. Jag har ju tänkt att använda bilen och då räcker som sagt var effekten rätt långt tror jag ;)
Jørg1e30
Posts: 861
Joined: 10 Oct 2006, 20:25
Location: Norge

Post by Jørg1e30 »

Grattis med bra effekt! Men ta det med ro på maks. Blokka tåler ikke all verden. Vidar Jødal med den blåe norske m3 turbon kjørte hull i blokka i helga. Med mindre effekt enn i din. På nybygd motor.
JAAS-performance
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Jørg1e30 wrote:Grattis med bra effekt! Men ta det med ro på maks. Blokka tåler ikke all verden. Vidar Jødal med den blåe norske m3 turbon kjørte hull i blokka i helga. Med mindre effekt enn i din. På nybygd motor.


Ja blocken är ju tyvärr en svag punkt :( För vissa håller det i flera år utan bekymmer medans vissa rasar på löpande band...

Hade han standardblock eller evo2 eller evo3 block?
Jørg1e30
Posts: 861
Joined: 10 Oct 2006, 20:25
Location: Norge

Post by Jørg1e30 »

Ja slik er det desverre. Vet ikke hvilken blokk han kjører med men det er hans tredje ras nå. Lykke til iaf :D
JAAS-performance
User avatar
-AL-
Posts: 490
Joined: 07 Jan 2009, 23:22
Location: Göteborg

Post by -AL- »

M3JONAS wrote:
Jørg1e30 wrote:Grattis med bra effekt! Men ta det med ro på maks. Blokka tåler ikke all verden. Vidar Jødal med den blåe norske m3 turbon kjørte hull i blokka i helga. Med mindre effekt enn i din. På nybygd motor.


Ja blocken är ju tyvärr en svag punkt :( För vissa håller det i flera år utan bekymmer medans vissa rasar på löpande band...

Hade han standardblock eller evo2 eller evo3 block?


Är det nån som EXAKT har koll på vad som skiljer ALLA S14 blocken åt (det så kallade motorsport blocket inkluderat)?? Visst 2,5 liter har 95mm borr men annars?
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
User avatar
///Peter
Posts: 632
Joined: 01 Dec 2005, 15:06
Location: Stockholm / Tokyo

Post by ///Peter »

-AL- wrote:Är det nån som EXAKT har koll på vad som skiljer ALLA S14 blocken åt (det så kallade motorsport blocket inkluderat)?? Visst 2,5 liter har 95mm borr men annars?


Ramlagerbockarna är kraftigare, tror det finns bilder på det här i tråden!
Peter AK
Tokyo / Stockholm


Image

Special thx to Mr J and Micke B


Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
Post Reply